MENU

Πρατήρια καυσίμων: Έως 21% η απόκλιση των ποσοτήτων μεταξύ δεξαμενών και αντλίας

Η ελληνική αγορά έχει τον τρίτο υψηλότερο συντελεστή πρατηρίων ανά 1000 αυτοκίνητα στην Ευρώπη

Απόκλιση έως και 21% στην αντλία σε σχέση με τις ποσότητες παράδοσης παρουσιάζει τουλάχιστον ένα στα δέκα πρατήρια καυσίμων στην Ελλάδα, όταν η φυσιολογική μέση απόκλιση πρέπει να είναι στο 1%.

Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές πληρώνουν έως και 21% πιο ακριβά τη βενζίνη ή το πετρέλαιο σε σχέση με την πραγματική ποσότητα που μπαίνει στο ρεζερβουάρ τους σε αρκετά μεγάλο αριθμό πρατηρίων της χώρας.

Γενικότερα υπάρχει διψήφιο ποσοστό πρατηρίων που η απόκλιση αυτή είναι κοντά στο 10% ποσοστό φυσικά που είναι πολύ μεγάλο για την ελληνική αγορά

Αυτό ανέφεραν μεταξύ άλλων σε συνέντευξη τύπου για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ελληνική αγορά εμπορίας καυσίμων ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γ. Αληγιζάκης και ο αντιπρόεδρος Χρ. Τζιόλας.

Σύμφωνα με τους ίδιους παρά το γεγονός ότι η ελληνική αγορά έχει τον τρίτο υψηλότερο συντελεστή πρατηρίων ανά 1000 αυτοκίνητα στην Ευρώπη (1,1), πρόκειται για μία ιδιαίτερα προβληματική και μικρή αγορά που έχει κύρια χαρακτηριστικά την αυξημένη παραβατικότητα και την ισχυρή κρατική παρέμβαση.

Υψηλή φορολογία και πλαφόν νοθεύουν τον ανταγωνισμό

Η υψηλή φορολογία από 50-60% (ΕΦΚ +ΦΠΑ) στις τιμές των καυσίμων, σε συνδυασμό με το πλαφόν του 4% που έχει επιβληθεί στο περιθώριο κέρδους έχουν σαν αποτέλεσμα το μικτό περιθώριο κέρδους της αγοράς να έχει πέσει από 4% το 2021 σε 3% το 2022 και να κινείται σε ακόμα χαμηλότερα επίπεδα το 2023.

Με όλα αυτά το καθαρό περιθώριο κέρδους των εταιριών έχει συρρικνωθεί στο 0,5% το οποίο δεν επαρκεί ώστε να είναι βιώσιμος συνολικά ο κλάδος.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στελέχη του ΣΕΕΠΕ, ο κλάδος έχει συσσωρευμένες ζημιές ύψους 450 εκατ. ευρώ από το 2010 έως σήμερα και δεν είναι τυχαίο ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει πλέον ούτε μία παρουσία πολυεθνικής εταιρείας όπως συμβαίνει σε όλες τις γειτονικές χώρες.

Επιπλέον οι επικεφαλής του ΣΕΕΠΕ επισήμαναν το γεγονός ότι ενώ το πλαφόν στα κέρδη παραμένει σταθερό από το 2021, στο μεταξύ οι εταιρείες συνεχίζουν να επιβαρύνονται με κόστη με τα οποία δεν έχουν σχέση έτσι ώστε να καλύπτονται ελλείμματα άλλων δραστηριοτήτων.

Για παράδειγμα το κράτος αναγνωρίζει συνυπευθυνότητα των εταιρειών στη μη διενέργεια ελέγχων τις οποίες πρέπει να κάνει το ίδιο.

Επίσης τα τελευταία δύο χρόνια οι εταιρίες έχουν να αντιμετωπίσουν δυσανάλογα υψηλά κόστη στις μεταφορές και γενικότερα από τις πληθωριστικές πιέσεις που ανεβάζουν όλα τα έξοδα τους

Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι η δραστική μείωση των πρατηρίων που έχει παρατηρηθεί από 8.500 που ήταν το 2012 σε 5.500 σήμερα εκ των οποίων μεγάλος αριθμός δεν είναι ενεργά ή βιώσιμα.

Για την αντιμετώπιση αυτή της ιδιαίτερα δύσκολης κατάστασης που έχει δημιουργηθεί ο ΣΕΕΠΕ θεωρεί ότι το κράτος πρέπει να ενεργήσει άμεσα σε τρία επίπεδα:

  1. Στην άρση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους το οποίο δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά με αποτέλεσμα τελικά ο καταναλωτής να πληρώνει πιο ακριβά το προϊόν
  2. Αντιμετώπιση και περιορισμό της παραβατικότητας τόσο στο παράνομο εμπόριο καυσίμων όσο και στην απόκλιση στις ποσότητες μεταξύ δεξαμενής και αντλίας
  3. Αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν

Μάλιστα ο ΣΕΕΠΕ έχει καταθέσει πρόταση στην Κυβέρνηση για την επίλυση όλων των ζητημάτων με την εγκατάσταση ενός ολιστικού συστήματος ψηφιακής παρακολούθησης, σε πραγματικό χρόνο των εισροών-εκροών καυσίμων σε όλη την αλυσίδα διακίνησης καυσίμων.

Σύμφωνα με τον κ. Τζιόλα αντίστοιχο σύστημα έχει εφαρμοστεί επιτυχώς στη Βουλγαρία όπου 300 πρατήρια καυσίμων έκλεισαν μέσα σε ένα μήνα λειτουργίας του.

Η μελέτη για το εν λόγω σύστημα πραγματοποιήθηκε το 2021 αλλά η πρόταση στην ΑΑΔΕ έγινε το 2022.

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ η εγκατάσταση του συστήματος αυτού είναι ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπιστεί η παραβατικότητα στον κλάδο καθώς μέχρι σήμερα η διενέργεια τυχαίων ελέγχων από τις αρχές έχουν αποφέρει ελάχιστα αποτελέσματα.

Ήδη η υλοποίηση του έχει καθυστερήσει πολύ και όπως είπαν οι επικεφαλής του Συνδέσμου θα ήταν ευχαριστημένοι αν η λειτουργία του ξεκινήσει μέσα στο 2025

Σχετικά Άρθρα