«Ρεζερβέ» μέχρι το 2030 είναι ο ηλεκτρικός χώρος τόσο από μονάδες ΑΠΕ που βρίσκονται σε λειτουργία όσο και από νέα ανανεώσιμα έργα με Όρους Σύνδεσης. Αυτό προέκυψε από συνάντηση που είχαν την Τρίτη, 19 Μαρτίου, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ με τον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ, καθώς και τους επικεφαλής της ΡΑΑΕΥ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατέθηκαν στη συνάντηση, στην οποία έλαβε το «παρών» και ο σύμβουλος του πρωθυπουργού Νίκος Τσάφος, ουσιαστικά τα έργα που έως αυτή τη στιγμή έχουν «κλειδώσει» σύνδεση στο σύστημα μεταφοράς ή το δίκτυο καλύπτουν τους στόχους του 2030 για τη διείσδυση των ΑΠΕ.
Ο στόχος για το τέλος της 10ετίας, σύμφωνα με το ΕΣΕΚ, τοποθετεί το «πράσινο» χαρτοφυλάκιο στα 29 GW. Αυτή τη στιγμή, λειτουργούν στο σύστημα και στο δίκτυο ανανεώσιμες μονάδες συνολικής ισχύος 11,5 GW περίπου.
Επίσης, ένα χαρτοφυλάκιο 15,5 GW έχει κατακυρώσει δυναμικότητα, με τη χορήγηση Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης από τους δύο Διαχειριστές. Το portfolio αυτό αθροίζεται συνολικά σε 26 GW, ενώ αυξάνεται στα 29 GW αν σε αυτό προστεθούν και τα υπεράκτια αιολικά που σχεδιάζεται να δρομολογηθούν μέχρι το 2030.
Αν και οι επιδόσεις αυτές είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές σε σχέση με τους ενεργειακούς στόχους της χώρας έως το 2030, από την άλλη πλευρά συνεπάγονται -ήδη από σήμερα- την πλήρη δέσμευση του ηλεκτρικού χώρου μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Ο σχεδιασμός του ΥΠΕΝ
Και αυτό μάλιστα, συνυπολογίζοντας τα έργα επέκτασης του ηλεκτρικού συστήματος που θα έχουν ολοκληρωθεί την ίδια περίοδο από τους δύο Διαχειριστές. Δεδομένου ότι μέχρι τότε η αγορά των ΑΠΕ δεν είναι δυνατό να «φρενάρει», το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει προχωρήσει σε ειδικό σχεδιασμό, ο οποίος μάλιστα θα ενσωματωθεί στο νέο πολυνομοσχέδιο που βρίσκεται υπό επεξεργασία, με στόχο την απελευθέρωση ηλεκτρικού χώρου.
Ο σχεδιασμός του ΥΠΕΝ αποσκοπεί στην αποδέσμευση μέρους της χωρητικότητας που «κρατούν» σταθμοί ΑΠΕ, που έχουν λάβει μέχρι σήμερα Όρους Σύνδεσης συνολικής ισχύος 15,5 GW, αρκετοί εκ των οποίων δεν θα κατασκευαστούν ποτέ εμποδίζοντας την ωρίμανση και υλοποίηση νέων μονάδων.
Προς αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο επεξεργάζεται τη χρήση κινήτρων για την προσθήκη αποθήκευσης Behind the Meter σε ώριμα έργα ΑΠΕ αλλά και την αύξηση των περιορισμών έγχυσης, χρησιμοποιώντας ως αντιστάθμισμα τη λειτουργική τους ενίσχυση, μέσω σχετικών διαγωνισμών.
Εκτιμάται μάλιστα ότι, λόγω των μικρών περιθωρίων, οι περιορισμοί έγχυσης θα πρέπει να επεκταθούν περαιτέρω και στα νέα έργα ΑΠΕ που θα λαμβάνουν από εδώ και πέρα Όρους Σύνδεσης.