Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την έναρξη της θερινής τουριστικής περιόδου, κατά την οποία -παραδοσιακά- πολλαπλασιάζεται η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας στη νησιωτική χώρα.
Η ΔΕΗ αυτή την περίοδο προχωρά στις απαραίτητες ενέργειες για να διασφαλίσει ότι τα νησιά με μεγαλύτερη κίνηση που δεν έχουν ακόμη διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα, θα είναι σε θέση να αντέξουν την αυξημένη ζήτηση του καλοκαιριού.
Ενίσχυση του παραγωγικού δυναμικού της Κρήτης
Προτεραιότητα της Επιχείρησης σε αυτόν τον σχεδιασμό έχει το μεγαλύτερο ελληνικό νησί, η Κρήτη, το σύστημα της οποίας θα ενισχυθεί εντός του καλοκαιριού σε δύο φάσεις. Αρχικά με τη μεταφορά τριών αεριοστροβιλικών μονάδων ισχύος 85 MW, έως την 1/7, και μετέπειτα με την προσθήκη της μονάδας «ΗΡΩΝ 1», ισχύος 147 MW, που έχει νοικιάσει για δύο χρόνια η ΔΕΗ από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και θα τεθεί σταδιακά σε λειτουργία από τις 15/8.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το δυσμενέστερο σενάριο, φέτος το καλοκαίρι το έλλειμμα ισχύος στην Κρήτη υπολογίζεται σε περίπου 190 MW. Το σενάριο αυτό -που πρακτικά είναι πολύ δύσκολο να συμβεί- προβλέπει βλάβη και των δύο καλωδίων της υφιστάμενης διασύνδεσης με την Πελοπόννησο, παράλληλα με απώλεια κάποιου τοπικού πετρελαϊκού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής. Σε μία τέτοια περίπτωση θα ήταν αναγκαία η λήψη μέτρων περιορισμού της ζήτησης.
Οι κινήσεις για την ενίσχυση του παραγωγικού δυναμικού της Κρήτης έγιναν με στόχο την ενεργειακή του θωράκιση, δεδομένου ότι τελικά η εμπορική λειτουργία της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αττική αναμένεται στα μέσα του 2025 και η κατασκευαστική της ολοκλήρωση στο τέλος του 2024.
Ειδικά με την εγκατάσταση του «μικρού ΗΡΩΝΑ», από τον Αύγουστο η Κρήτη θα είναι καλυμμένη σε όλα τα πιθανά σενάρια και λειτουργικές συνθήκες, ενώ η μονάδα, εφόσον χρειαστεί, θα είναι σε θέση να συνεισφέρει στην ενεργειακή επάρκεια του νησιού και το καλοκαίρι του 2025.
Ενεργειακό «λίφτινγκ» στα νησιά που θα διασυνδεθούν μέχρι το 2030
Η ΔΕΗ σχεδιάζει επίσης την ανανέωση των υφιστάμενων πετρελαϊκών μονάδων στα νησιά που πρόκειται να διασυνδεθούν έως το 2030. Στο πλαίσιο αυτό, θα αποσυρθούν συνολικά 39 μονάδες που μετρούν δεκαετίες λειτουργίας, με συνέπεια να είναι κοστοβόρες.
Σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο, οι επενδύσεις αυτές θα αποζημιωθούν στο σύνολό τους (σταθερά και μεταβλητά κόστη) μέσω των ΥΚΩ ή και με επιπλέον χρηματοδότηση από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, για την μεν Κρήτη έως το 2028 ενώ σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα προς διασύνδεση νησιά, σε βάθος δεκαετίας.
Υπενθυμίζεται πως δεδομένου ότι οι αποζημιώσεις συνιστούν κρατικές ενισχύσεις, ο μηχανισμός αυτός έχει σταλεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στις Βρυξέλλες, προκειμένου να εγκριθεί από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.