MENU

Μετρά αντοχές και κόστη η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου με τη διακοπή διέλευσης του καυσίμου μέσω Ουκρανίας

Κερδίζει έδαφος ο ελληνικού ενδιαφέροντος Κάθετος Διάδρομος, καθώς μπορεί να εξασφαλίσει την τροφοδοσία πολλών κρατών από εναλλακτικές πηγές αερίου

Νέα δεδομένα διαμορφώνονται στην αγορά φυσικού αερίου της Ευρώπης εν όψει της διακοπής της transit διέλευσης ρωσικού αερίου από το δίκτυο της Ουκρανίας από την 1η Ιανουαρίου.

Όλα δείχνουν ότι παρά τις έντονες πιέσεις από χώρες που επηρεάζονται άμεσα όπως η Ουγγαρία, δεν θα βρεθεί λύση την τελευταία στιγμή. Έτσι οι ανησυχίες της Ευρώπης επικεντρώνονται κυρίως στο ζήτημα της τιμής, αφού σε ότι αφορά την επάρκεια το LNG φαίνεται να καλύπτει τις μεγάλες αγορές.

Ανησυχίες επίσης προκύπτουν από το γρήγορο άδειασμα των αποθηκών φυσικού αερίου της Ευρώπης, ειδικά εν όψει των δυσμενών καιρικών συνθηκών των επομένων ημερών.

Πάντως σε ότι αφορά το ελληνικό σύστημα υπάρχει σχεδόν απόλυτη βεβαιότητα ότι οι ανάγκες της χώρας μπορούν να καλυφθούν μέσω εισαγωγών LNG, ενώ παράλληλα συνεχίζονται οι ροές στο Σιδηρόκαστρο όπου φθάνει ρωσικό αέριο μέσω του βουλγαρικού συστήματος.

Ένα θέμα που απασχολεί την ελληνική πλευρά, αν και θεωρείται βέβαιο ότι θα βρεθεί τρόπος αντιμετώπισής του, είναι οι αμερικανικές κυρώσεις στην Gazprombank που ενδεχομένως να οδηγήσουν σε αδυναμία πληρωμής της Gazprom.

Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι βρίσκεται σε εξέλιξη προσπάθεια από πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ώστε να βρεθεί μια τεχνική λύση που να αντιμετωπίζει το θέμα που δημιουργήθηκε και να μην υπάρξουν προβλήματα στην αγορά φυσικού αερίου των χωρών που εξαρτώνται κατ’ εξοχήν από το αέριο αγωγού.

Λύση ο Κάθετος Διάδρομος

Σε αυτό το περιβάλλον φαίνεται να κερδίζει έδαφος ο ελληνικού ενδιαφέροντος «Κάθετος Διάδρομος» μεταφοράς φυσικού αερίου.

Ο «Κάθετος Διάδρομος», που ουσιαστικά αποτελεί διασύνδεση των αγωγών μεταφοράς αερίου από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία ως την Ουγγαρία, την Ουκρανία και τη Μολδαβία, θα μπορούσε να συμβάλλει στην τροφοδοσία των χωρών αυτών με φυσικό αέριο από εναλλακτικές πηγές, κυρίως υγροποιημένο αέριο μέσω του τερματικού της Ρεβυθούσας και του νέου πλωτού σταθμού (FSRU) της Αλεξανδρούπολης.

Άλλωστε όπως έγραψαν πρόσφατα οι Financial Times, μέσω Ελλάδας και του τερματικού σταθμού LNG του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα παρέλαβε το πρώτο φορτίο αμερικανικού φυσικού αερίου η ουκρανική εταιρεία D. Trading.

Εάν όπως όλα δείχνουν χαθεί για το ρωσικό αέριο η διαδρομή διέλευσης μέσω Ουκρανίας, οι εναπομένουσες επιλογές της Ρωσίας για εξαγωγές προς την Ευρώπη περιλαμβάνουν τη διαδρομή μέσω Τουρκίας, ωστόσο η χωρητικότητά του αγωγού Turkstream δεν μπορεί να αντισταθμίσει πλήρως την απώλεια της ουκρανικής διαδρομής.

Μπροστά στο αδιέξοδο μάλιστα, ο πρωθυπουργός της Σλοβακίας Ρόμπερτ Φίτσο ζητώντας από την Ουκρανία να αποδεχθεί μια νέα συμφωνία διέλευσης με τη Ρωσία απείλησε ότι η χώρα του θα πάψει να εξάγει ρεύμα προς την Ουκρανία.

Οι χώρες που θα επηρεαστούν από την πιθανή παύση της ροής του αγωγού μέσω της Ουκρανίας είναι η Αυστρία, που δέχεται σχεδόν όλο το αέριο που καταναλώνει μέσω Ουκρανίας καθώς επίσης η Ουγγαρία και η Σλοβακία (το ρωσικό αέριο καλύπτει περίπου τα 2/3 των αναγκών τους), αλλά και η Ιταλία.

Αντίθετα η Τσεχία έχει σταματήσει από πέρυσι εντελώς τις εισαγωγές ρωσικού αέριου. Σε ότι αφορά τα αποθέματα αερίου στις αποθήκες της ΕΕ βρίσκονται στο 75% της χωρητικότητας.

Αυτό ανησυχεί τους εμπλεκομένους, όχι μόνο για τους υπόλοιπους χειμερινούς μήνες αλλά και για τις προσπάθειες αναπλήρωσης για το 2025.

Σχετικά Άρθρα