MENU

Μείωση στις θαλάσσιες εισαγωγές LNG στην ΕΕ κατά 19% — Το χαμηλότερο επίπεδο απ’ το 2021

Ωστόσο συνεχίζονται οι επενδύσεις δισεκατομμυρίων σε νέες υποδομές εισαγωγής φυσικού αερίου

Μείωση της τάξεως του 19% στις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) παρουσίασε η Ευρώπη πέρυσι, φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2021, σύμφωνα με νέα αναφορά, ενώ η Βρετανία κατέγραψε πτώση σχεδόν 47%.

Παρά τη μείωση αυτή, οι κυβερνήσεις εξακολουθούν να επενδύουν δισεκατομμύρια σε νέες υποδομές εισαγωγής φυσικού αερίου.

Η αναφορά του Ινστιτούτου Οικονομικής Ανάλυσης Ενέργειας και Χρηματοοικονομικών (IEEFA) δείχνει ότι οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 19% πέρυσι, φτάνοντας στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2021, καθώς οι κυβερνήσεις προσπαθούν να αντικαταστήσουν τα ορυκτά καύσιμα με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως αναμεταδίδει η βρετανική εφημερίδα Guardian.

Ωστόσο, η στροφή σε νέες επενδύσεις για τη δημιουργία υποδομών εισαγωγής LNG μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία συνεχίζεται. Αυτό ενδέχεται να οδηγήσει στο φαινόμενο της υπερβολικής επένδυσης, με υποδομές αξίας δισεκατομμυρίων να μένουν αχρησιμοποίητες τα επόμενα χρόνια, προειδοποιεί το Ινστιτούτο.

Αυτά τα ευρήματα ενδέχεται να προκαλέσουν συζήτηση στη Βρετανία σχετικά με την ανάγκη επενδύσεων σε νέα έργα πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Βόρεια Θάλασσα, καθώς και σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου. Σύμφωνα με την αναφορά, η Βρετανία κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση στις εισαγωγές LNG πέρυσι, με μείωση 47% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς η ζήτηση φυσικού αερίου κατέγραψε ιστορικό χαμηλό.

Η Ana Maria Jaller-Makarewicz, επικεφαλής αναλύτρια του IEEFA, δήλωσε ότι η αποτυχία των κυβερνήσεων να λάβουν υπόψη τις τάσεις στη ζήτηση φυσικού αερίου αυξάνει τον κίνδυνο υπερβολικής επένδυσης και υποδομών που δεν θα χρησιμοποιηθούν, καθώς η ενεργειακή μετάβαση προχωρά ταχύτερα από το αναμενόμενο.

Και η Ελλάδα στους μεγάλους εισαγωγείς LNG της ΕΕ

Σύμφωνα με τα τρέχοντα σχέδια, η χωρητικότητα εισαγωγής LNG στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθεί κατά 60% μεταξύ 2021 και 2030, με ηγετικά κράτη την Γερμανία, Ολλανδία, Τουρκία, Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο, Ελλάδα, Φινλανδία, Πολωνία και Κροατία.

Αυτά τα έργα επιταχύνθηκαν όταν η Ευρώπη είδε το τέλος της εξάρτησής της από τις εισαγωγές αερίου μέσω αγωγού από τη Ρωσία, μετά την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία. Αυτό οδήγησε σε αυξημένο ενδιαφέρον για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τερματικούς σταθμούς για την εισαγωγή LNG από τις ΗΠΑ.

Σχεδόν το ήμισυ του αερίου που εισήχθη στην Ευρώπη μέσω τάνκερ LNG πέρυσι προήλθε από τις ΗΠΑ, αλλά οι εισαγωγές LNG από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 18%, παρά τον στόχο της ΕΕ να τερματίσει την εξάρτησή της από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027.

Η αναφορά έδειξε ότι το ένα τρίτο των φορτίων ρωσικού LNG που εισήχθησαν στην Ευρώπη πέρυσι αγοράστηκαν για άμεση παράδοση στην αγορά spot, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπόκεινται σε μακροχρόνιες συμβάσεις με τη Ρωσία και θα πρέπει να σταματήσουν προτεραιότητας.

Η Jaller-Makarewicz ανέφερε ότι οι προσπάθειες της ΕΕ να περιορίσουν τη ζήτηση αερίου ήταν κρίσιμες για τη διατήρηση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού της ηπείρου. Ωστόσο, καθώς η ζήτηση αερίου στην ΕΕ παρέμεινε σταθερή πέρυσι, απαιτείται περισσότερη δουλειά για να διαφοροποιηθούν οι πηγές ενέργειας και να μειωθεί η έκθεση της Ευρώπης στην αστάθεια της αγοράς LNG.

Σχετικά Άρθρα