Στην προσπάθεια της Ουκρανίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών να απεμπλακούν από την ενεργειακή εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο αναφέρεται ρεπορτάζ του Γκερντ Χέλερ στην οικονομική εφημερίδα Handelsblatt, το οποίο εστιάζει στον κομβικό ρόλο της Ελλάδας.
«Τα κράτη της ανατολικής και κεντρικής Ευρώπης θέλουν να αυτονομηθούν περισσότερο από το ρωσικό φυσικό αέριο. Οι νέοι τερματικοί σταθμοί στο βόρειο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποσκοπούν σε αυτό. Η πρώτη μονάδα θα ξεκινήσει να λειτουργεί τον Μάρτιο, προμηθεύοντας αρχικά με φυσικό αέριο βαλκανικές χώρες. Όμως και άλλες χώρες δείχνουν ενδιαφέρον».
Όπως σημειώνει το ρεπορτάζ, ήδη από το 2016 Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία και Ουγγαρία έχουν συμφωνήσει να συνδέσουν τα δίκτυα αγωγών τους. «Τώρα η Ουκρανία, η Μολδαβία και η Σλοβακία θέλουν να συμμετάσχουν στο έργο (…) Η επένδυση ανοίγει νέες προοπτικές για την Ελλάδα ως εξαγωγέα φυσικού αερίου».
Η οικονομική εφημερίδα παρατηρεί μεταξύ άλλων ότι «με τη σύνδεσή τους με το ελληνικό δίκτυο, οι χώρες αυτές έχουν την ευκαιρία να αποστασιοποιηθούν περαιτέρω από τη Ρωσία ως προμηθευτή ενέργειας».
Σημειωτέον ότι η Gazprom, ελεγχόμενη από το Κρεμλίνο, προμηθεύει με φυσικό αέριο χώρες των Βαλκανίων και της ανατολικής Ευρώπης με δύο τρόπους: μέσω του Turkstream και του Transgas.
«Η Ουκρανία δεν αγοράζει φυσικό αέριο απευθείας από τη Ρωσία από το 2015, αλλά το προμηθεύεται από τη Δύση, κυρίως από τη Σλοβακία, την Ουγγαρία και την Πολωνία». Και αυτό είναι όμως ρωσικό αέριο που φτάνει με έμμεσο τρόπο στην Ουκρανία.
«Και η ΕΕ αποφάσισε να τερματίσει πλήρως τη ροή φυσικού αερίου από τη Ρωσία ως το 2027. Στη συνέχεια δεν θα εισέρχεται ρωσικό αέριο στην ΕΕ (…) Ο κάθετος διάδρομος από Αλεξανδρούπολη και μέσω Βουλγαρίας θα ήταν μια εναλλακτική για χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης που συνεχίζουν να εξαρτώνται από το ρωσικό αέριο χωρίς να διαθέτουν δικά τους λιμάνια για εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου. Σε αυτό το πλαίσιο η Ελλάδα επεκτείνει μαζικά τις υποδομές LNG».
Μάλιστα κλείνοντας, η ΗΒ υπενθυμίζει ότι πέραν της Αλεξανδρούπολης, έως το 2025 αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία κι άλλοι τερματικοί σταθμοί σε Κόρινθο, Θεσσαλονίκη και Βόλο.