MENU

Μάστιγα για την ενεργειακή αγορά οι κακοπληρωτές καταναλωτές – Προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές τους

Ευθύνες στον ΔΕΔΔΗΕ για τη διόγκωση του προβλήματος επιρρίπτουν οι προμηθευτές, υποστηρίζοντας πως καθυστερεί να προβεί σε παύση της ηλεκτροδότησης

Μεταξύ 2,4 και 3 δισ. ευρώ υπολογίζονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές καταναλωτών προς τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας.

Σύμφωνα με έκθεση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που κατατέθηκε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εν όψει της συζήτησης για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας, το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών ανέρχεται σε 2,4 δισ. ευρώ.

Από την πλευρά τους οι ιδιώτες προμηθευτές ανεβάζουν το ποσό στα 3 δισ. ευρώ και εξαπολύουν αιχμές κατά του ΔΕΔΔΗΕ για καθυστερήσεις στην υλοποίηση των εντολών αποκοπής της ηλεκτροδότησης.

Πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την έκθεση της ΡΑΑΕΥ από τα 2,4 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμα το 1,4 δισ. ευρώ προέρχεται από οφειλές καταναλωτών που άλλαξαν πάροχο και άφησαν απλήρωτο το λογαριασμό στον προηγούμενο.

Ο υπολογισμός των ληξιπρόθεσμων οφειλών είναι μια πολύπλοκη διαδικασία, ωστόσο η ύπαρξή τους και μάλιστα σε τόσο μεγάλο ύψος αποτελεί «θηλιά» για τους προμηθευτές είτε αυτοί είναι μεγάλοι – όπως η ΔΕΗ που έχει βιώσει και στο παρελθόν αντίστοιχο πρόβλημα – όσο και για τους μικρότερους ιδιώτες προμηθευτές.

Έτσι με επιστολή του προς το ΥΠΕΝ και τη ΡΑΑΕΥ, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) επαναλαμβάνει την άμεση ανάγκη επίλυσης του κρίσιμου ζητήματος της διαχείρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, με τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας, ο οποίος όπως επισημαίνει «ευνοεί τους κακοπληρωτές και ενισχύει τον ενεργειακό τουρισμό».

Σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ η ατελής υλοποίηση από τον ΔΕΔΔΗΕ σημαντικού αριθμού Εντολών Απενεργοποίησης καθώς και Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητών Φορτίου, αποτελεί χρόνιο ζήτημα το οποίο δυσχεραίνει τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών επιτείνοντας τις αυξητικές πιέσεις στα τιμολόγια.

Μάλιστα ο ΕΣΠΕΝ αναφέρεται σε συγκεκριμένες πρακτικές.

Όπως λέει μεγάλο μέρος των Εντολών Απενεργοποίησης Μετρητή για λόγους οφειλών, αλλά και των Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης υλοποιείται με σημαντική καθυστέρηση που φθάνει ακόμη και τους 24 μήνες.

Επίσης σημαντικός αριθμός Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης λόγω οικειοθελούς διακοπής τροφοδοσίας από τον καταναλωτή, δεν υλοποιούνται καν ενώ αναφέρεται ενδεικτικά ότι τέτοιου είδους δηλώσεις χρειάστηκαν περισσότερα από 4 χρόνια για να υλοποιηθούν.

Ευνοούνται οι κακοπληρωτές και ενισχύεται ο ενεργειακός «τουρισμός»

Ο ΕΣΠΕΝ ζητεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να προχωρήσει σε άμεση τροποποίηση των Κωδίκων Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου αναφορικά με το πλαίσιο αλλαγής προμηθευτή, καθώς όπως επισημαίνει με το υφιστάμενο καθεστώς ευνοούνται οι κακοπληρωτές, ενισχύεται ο ενεργειακός «τουρισμός» και οι προμηθευτές ενέργειας μένουν εκτεθειμένοι σε επισφάλειες.

Παράλληλα, ζητεί να οριστούν ελάχιστες προδιαγραφές για Βασικούς Δείκτες Απόδοσης (Key Performance Indicators – KPIs) του ΔΕΔΔΗΕ αναφορικά με τον χρόνο και τον βαθμό υλοποίησης των Εντολών Απενεργοποίησης και των Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητών Φορτίου, οι οποίες θα συνοδεύονται από τα αντίστοιχα αντικίνητρα για τον Διαχειριστή.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η πρόταση της ΡΑΑΕΥ προς τον ΥΠΕΝ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας επικεντρώνεται στο άρθρο 42 του Κώδικα και προβλέπει ότι η αλλαγή προμηθευτή επιτρέπεται σε όλες τις περιπτώσεις, εκτός από δύο:

· Στην περίπτωση που έχει υποβληθεί από τον προμηθευτή στον αρμόδιο διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή

· Στην περίπτωση που έχει υποβληθεί και είναι ενεργή εντολή επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του ΔΕΔΔΗΕ

Αυτό σημαίνει ότι το δικαίωμα μετακίνησης ενός οικιακού καταναλωτή μπλοκάρεται κατά τη μετακίνησή του από τον τρίτο στον τέταρτο πάροχο, εφόσον οι δύο προηγούμενοι και ο υφιστάμενος τον εμφανίσουν «κόκκινο» στο σύστημα «σήμανσης χρεών» του ΔΕΔΔΗΕ.

Με τις τρεις «κόκκινες» επισημάνσεις ο οικιακός καταναλωτής ουσιαστικά θα κατατάσσεται στην κατηγορία του «στρατηγικού κακοπληρωτή».

Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, στρατηγικός κακοπληρωτής θεωρείται ένας οικιακός καταναλωτής με ανεξόφλητα ή μη διακανονισμένα χρέη σε δύο «παλαιούς» παρόχους του σε ορίζοντα 5ετίας, με χρόνο εκκίνησης την 1η Ιανουαρίου 2020 και με ληξιπρόθεσμες οφειλές ακόμη και στον τρέχοντα προμηθευτή του.

Σχετικά Άρθρα