MENU

Κλειδί το υδρογόνο στα πράσινα σχέδια της Γερμανίας — Πού κυμαίνεται το επενδυτικό ενδιαφέρον στην Ελλάδα

Motor Oil, ΔΕΠΑ Εμπορίας, Helleniq Energy και Hellenic Hydrogen πρωτοπορούν στις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας

Μια εξαιρετική αφορμή για την εξέταση των projects υδρογόνου στη χώρα μας δίνει η σημερινή είδηση (17/3) του Montel και συγκεκριμένα ανώτατου στελέχους της GE Vernova για την παραμονή του καθαρού καυσίμου ως βασικό συστατικό του ενεργειακού μείγματος της Γερμανίας, με την εταιρεία να είναι έτοιμη να υποβάλει προσφορά για οποιαδήποτε συμβόλαια προσφερθούν στο εγγύς μέλλον.

Ωστόσο, ο ενθουσιασμός για το υδρογόνο έχει μειωθεί στη Γερμανία τους τελευταίους μήνες, καθώς έχει καταστεί σαφές ότι τα τεχνολογικά εμπόδια πρέπει να ξεπεραστούν, εάν πρόκειται να κατασκευαστούν μονάδες με αέριο που θα μετατραπούν τελικά σε υδρογόνο.

Σύμφωνα με τον Brice Raisin, η GE Vernova ρυθμίζει με ακρίβεια τους «micro mixers» που ελέγχουν τη ροή του υδρογόνου σε έναν στρόβιλο. Η τεχνολογία λειτουργεί, «αλλά θα χρειαστεί ακόμα αρκετές γενιές αναβαθμίσεων για να εγγυηθεί σταθερότητα και έλεγχο θερμοκρασίας στην κλίμακα που χρειάζεται» πρόσθεσε.

Σημείωσε ότι η GE Vernova είναι έτοιμη να εργαστεί σε τουρμπίνες καθαρού αερίου, εάν αυτό αποφασίσει η Γερμανία ότι θέλει. «Όσο νωρίτερα λαμβάνονται οι αποφάσεις, τόσο πιο εύκολο είναι για εμάς να μπορούμε να δεσμευθούμε», είπε ο Raisin.

Το σφιχτό χρονοδιάγραμμα

Ο Raisin είπε ότι η κατασκευή ενός μεγάλου αριθμού σταθμών παραγωγής ενέργειας που θα κατασκευαστούν μέχρι το 2030 είναι μια πρόκληση, με την κατασκευή να αναμένεται να διαρκέσει 3-4 χρόνια και ο σχεδιασμός και η αδειοδότηση συχνά απαιτούν δύο χρόνια στη Γερμανία.

«Θα είμαστε έτοιμοι να παρέχουμε ένα σημαντικό ποσό των 20 GW. Μόλις έχετε μια αγορά σαν αυτή που αναπτύσσεται με σαφείς κανόνες που προσελκύουν επενδύσεις, θα θελήσουμε να γίνουμε μέρος της» κατέληξε.

Η πρόοδος των έργων υδρογόνου στην Ελλάδα

Μεταξύ των νομοσχεδίων που αναμένεται να πάρουν το δρόμο προς τη Βουλή εντός των συνόρων, είναι και το υδρογόνο, όπως έγραφε σήμερα σε ρεπορτάζ του το energodromio. Το πράσινο υδρογόνο θεωρείται απαραίτητο για την απεξάρτηση από τον άνθρακα, με την Ελλάδα να επιχειρεί έναν αξιόλογο στρατηγικό σχεδιασμό για την παραγωγή και αξιοποίηση του καθαρού αυτού καυσίμου.

Η Motor Oil πρωτοπορεί στις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου, ενώ παράλληλα επενδύει σε όλη την αλυσίδα αξίας του νέου καυσίμου και έτσι τον Απρίλιο αναμένεται να εγκαινιάσει το πρώτο σχετικό πρατήριο εντός του χώρου του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων.

Η όλη προσπάθεια του ομίλου στον τομέα του υδρογόνου ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια και πλέον μπαίνει στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση επενδύσεων που θα της δώσουν τη δυνατότητα να παράγει 7.200 χιλ. τόνους υδρογόνου ανά έτος.

Η δραστηριότητα της Motor Oil στον τομέα του υδρογόνου κινείται με δύο βασικούς πυλώνες: Το project Blue Med που αναπτύσσεται στο χώρο του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων και στο οποίο εντάσσεται το έργο του οποίου η χρηματοδότηση εγκρίθηκε χθες και την εταιρία Hellenic Hydrogen, κοινοπραξία με τη ΔΕΗ για την παραγωγή υδρογόνου στο Αμύνταιο.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του Blue Med, στο οποίο εντάσσεται η παραγωγή τόσο μπλε όσο και πράσινου υδρογόνου, υπολογίζεται σε 350 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα έχει επιμέρους έργα που αφορούν την παραγωγή, τη διανομή και την τελική χρήση του υδρογόνου. Η υλοποίησή τους πραγματοποιείται, μέσω κοινοτικών χρηματοδοτικών εργαλείων και επιμέρους προγραμμάτων όπως το EPHYRA και το Trieres, το Iris και το REA.

Το Trieres αναπτύσσει κοιλάδα υδρογόνου μικρής κλίμακας, με επίκεντρο το διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2028. Το πρόγραμμα IRIS στοχεύει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του διυλιστηρίου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, με την εφαρμογή τεχνολογίας δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στη Μονάδα Αναμόρφωσης Μεθανίου με Ατμό, καθιστώντας το ταυτόχρονα παραγωγό υδρογόνου εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών CO2.

Ταυτόχρονα, υλοποιούνται τα πρατήρια υδρογόνου REA (Αγ.Θεόδωροι) και REAH2 (Ακράτα), από την AVINOIL. Το πρατήριο υδρογόνου των Αγίων Θεοδώρων αναμένεται να εγκαινιαστεί τον Απρίλιο, ενώ το δεύτερο της Ακράτας έως το τέλος του 2025.

Παράλληλα, στα μέσα Νοεμβρίου του 2024, η ΔΕΠΑ Εμπορίας ανακοίνωσε την έναρξη εργασιών για τον πρώτο σταθμό ανεφοδιασμού πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα  στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου LIFE GREENH₂ORN. Η εγκατάσταση, που αναμένεται να ολοκληρωθεί και να τεθεί σε λειτουργία στην Κοζάνη έως το 2028, σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς την πράσινη μετάβαση, με καινοτομίες που ενσωματώνουν τις σύγχρονες τεχνολογίες παραγωγής και διανομής υδρογόνου.

Το έργο LIFE GREENH₂ORN επικεντρώνεται στην επιτόπια (on-site) παραγωγή πράσινου υδρογόνου μέσω μίας μονάδας ηλεκτρόλυσης (electrolyser) ισχύος 500 kW, που θα τροφοδοτείται από ηλεκτρική ενέργεια προερχόμενη από ανανεώσιμες πηγές και συγκεκριμένα μέσω σύμβασης προμήθειας (PPA) με φωτοβολταϊκά πάρκα της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Το παραγόμενο υδρογόνο θα συμπιέζεται, θα αποθηκεύεται και θα διανέμεται μέσω του Σταθμού Ανεφοδιασμού Υδρογόνου (HRS) σε τρία επίπεδα πίεσης με σκοπό την εξυπηρέτηση διαφορετικών/διαφόρων οχημάτων.

Επενδύσεις σχεδιάζει στο καύσιμο αυτό και η Helleniq Energy, μέσω μιας μικρής μονάδας ηλεκτρόλυσης στο διυλιστήριο της Ελευσίνας ενώ εξετάζει την ανάπτυξη μεγαλύτερης μονάδας στα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης.

Τέλος, η «Hellenic Hydrogen AE», κοινοπραξία των Μοtor Oil και ΔΕΗ, προετοιμάζεται για την υλοποίηση της μονάδας παραγωγής πράσινου υδρογόνου ισχύος 50 MW στο Αμύνταιο, με κόστος 60 εκατ. ευρώ.

Σχετικά Άρθρα