Αποφασισμένη να αποφύγει τα παλιά -αμαρτωλά- λάθη με την επιλογή εργολάβων και τη συνομολόγηση προβληματικών συμβάσεων είναι η Κυβέρνηση της Κύπρου , σε ό,τι αφορά την προώθηση των έργων για το τερματικό στο Βασιλικό.
Από τις πληροφορίες που υπάρχουν εξάγεται το συμπέρασμα πως η Κυβέρνηση θέτει ως προτεραιότητα τη λήψη ορθών και υλοποιήσιμων αποφάσεων, τόσο σε νομικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, παρά την ταχύτητα στην ολοκλήρωση της προβλήτας και των χερσαίων υποδομών.
Άλλωστε, η εκκρεμότητα με τον εγκλωβισμό της πλωτής μονάδας στη Σανγκάη και η δυσκολία στην επίτευξη συμφωνίας για την παραλαβή του από την ΕΤΥΦΑ, παρέχει κάποιο περιθώριο χρόνου για τις αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν για τα έργα στην Κύπρο. Αυτό το περιθώριο όμως, παραμένει στενό.
Πρώτα οι ειδικοί
Από τα όσα λέχθηκαν στην πολύκροτη συνεδρία της Επιτροπής Ενέργειας την περασμένη Τρίτη αλλά και από πρόσθετες πληροφορίες που έγιναν γνωστές, συνάγεται πως το πιθανότερο σενάριο είναι να εργοδοτηθούν, από το εξωτερικό, ειδικοί σε θέματα ολοκλήρωσης ημιτελών ενεργειακών υποδομών, οι οποίοι θα αξιοποιηθούν ως διαχειριστές του έργου στο Βασιλικό και θα κληθούν να εξετάσουν όλες τις παραμέτρους, σε σχέση με τα έργα που υλοποιήθηκαν και αυτά που προβλέπονται στο αρχικό συμβόλαιο, και να δώσουν γνωματεύσεις για τις εργασίς που κρίνονται απαραίτητες, τον χρόνο που απαιτείται και το κόστος που καθ’ υπολογισμόν απαιτείται για τη συνέχεια.
Με την καθοδήγηση των εμπειρογνωμόνων που θα προσληφθούν θα ετοιμαστεί σε επόμενο στάδιο και θα δημοσιευτεί πρόσκληση για εκδήλωση ενδιαφεροντος από κατασκευαστικές εταιρείες που είναι πρόθυμες και ικανές να ολοκληρώσουν τα έργα, μέσα στις παραμέτρους που θα θέσει η ΕΤΥΦΑ. Οι οποίες μάλλον δεν μπορούν να αφίστανται εκείνων που προβλέπονται στο συμβόλαιο.
Μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος και την αξιολόγηση που θα γίνει, θα παρθεί η απόφαση για την προκήρυξη προσφορών.
Δεν έχει όμως απομακρυνθεί οριστικά από το τραπέζι η δυνατότητα να αξιοποιηθούν οι υπεργολάβοι που χρησιμοποίησε η CPP, πριν αποφασίσει τον περασμένο Μάρτιο να διακόψει τη συνεργασία, όταν προφανώς είχε λάβει την οριστική της απόφαση να καταγγείλει τη σύμβαση. Κάτι που έκανε τελικά μέσα στον Ιούλιο.
Καθώς υπάρχουν διιστάμενες απόψεις μεταξύ των εμπλεκομένων στο Δημόσιο για τις νομικές και άλλες πτυχές -και δυνατότητες- μιας συνεργασίας με τη Multimarine και τον Όμιλο Σπανόπουλος, πληροφορούμαστε ότι εξετάζεται ήδη η νομική και οικονομική πτυχή μιας τέτοιας συνεργασίας. Αυτό που απασχολεί την επίσημη πλευρά είναι η καθυστέρηση που δυνατό να υπάρξει σε περίπτωση που επιλεγεί η λύση της προκήρυξης, αξιολόγησης και κατακύρωσης προσφορών, δεδομένης της ευχέρειας προσφυγής στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών, διαδικασία που πολλές φορές ανέτρεψε τον κυβερνητικό προγραμματισμό για μήνες ή και για χρόνια.
Από την άλλη, η Κυβέρνηση δεν θέλει σε καμία περίπτωση να προβεί, χάριν της ταχύτητας, σε αμφισβητούμενες νομικά και δεοντολογικά αποφάσεις, που δυνατό και αυτές να αμφισβητηθούν ενώπιον δικαστικών και άλλων οργάνων.
Για τον λόγο αυτό έχει λάβει την απόφαση να προσλάβει την προαναφερθείσα ομάδα εμπειρογνωμόνων, ώστε οι επόμενες αποφάσεις να βασιστούν πάνω στην εμπειρογνωμοσύνη και την κατάρτιση των νέων συνεργατών, μακριά από την πίεση που ασκεί η κατακραυγή της κοινωνίας για όσα συνάβαλαν στο φιάσκο της εισαγωγής φυσικού αερίου.
Πηγή: philnews