MENU

Εξονυχιστικός έλεγχος από τη ΡΑΕΚ για τα νέα στοιχεία που της έδωσε ο ΑΔΜΗΕ για το GSI

Πότε θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις

Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζεται η εξέταση των επιπρόσθετων στοιχείων που κατέθεσε ο ΑΔΜΗΕ στη ΡΑΕΚ για την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης, με στόχο οι τελικές αποφάσεις της Αρχής να ληφθούν μέχρι τις 16 Αυγούστου το αργότερο.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του InBusinessNews, παρά τις έντονες πιέσεις που δέχεται από παντού, όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος της ΡΑΕΚ, Ανδρέας Πουλλικκάς, κατά την πρόσφατη συζήτηση του θέματος στη Βουλή, η Αρχή δεν είναι διατεθειμένη να λάβει βιαστικές αποφάσεις.

Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, ζήτησε τη συμβολή εμπειρογνωμόνων που ασχολούνται με οικονομικά μοντέλα για εξέταση των επιπρόσθετων στοιχείων που κατέθεσε ο ΑΔΜΗΕ, προκειμένου να διασφαλιστεί η ορθότητα των αποφάσεών της.

Παράλληλα, όμως, με την εξέταση των στοιχείων από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, γίνεται ανάλυση των στοιχείων και από τους οικονομολόγους της ΡΑΕΚ, οι οποίοι έχουν ήδη διεξέλθει όλου του οικονομικού μοντέλου που κατέθεσε ο φορέας υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Πάντως, όπως πληροφορείται το InBusinessNews, μόλις η ΡΑΕΚ λάβει τα σχόλια και επισημάνσεις των ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, η Ανώτατη Διοίκηση της Αρχής που απαρτίζεται από τους Ανδρέα Πουλικκά (πρόεδρος), Φίλιππο Φιλίππου (αντιπρόεδρος) και Νεόφυτο Χατζηγεωργίου (μέλος), θα συνέλθει άμεσα και αφότου αξιολογήσει όλα τα δεδομένα που θα έχει ενώπιον της, θα λάβει τις τελικές αποφάσεις από τις οποίες, ενδεχομένως, να κριθεί και εάν το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης θα προχωρήσει ή όχι.

Υπενθυμίζεται ότι, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μανούσος Μανουσάκης, μετά την αρνητική απόφαση της ΡΑΕΚ στα αιτήματα που υπέβαλε ο φορέας υλοποίησης, έχει τονίσει πως η απόφαση της Αρχής καθιστά το έργο του Great Sea Interconnector (GSI) μη βιώσιμο.

Όπως υποστήριξε, η απόφαση για τη μεθοδολογία εσόδου του GSI «ανατρέπει την προηγούμενη απόφαση μεθοδολογίας εσόδου (ΡΑΕΚ 022/2023, 25/1/2023, Παράρτημα 1), η οποία είχε ληφθεί όταν το έργο είχε ο προηγούμενος φορέας υλοποίησης και βάσει αυτής ο ΑΔΜΗΕ έλαβε την επενδυτική απόφαση να γίνει φορέας υλοποίησης του έργου, τον Οκτώβριο του 2023».

«Αυτή η ανατροπή δημιουργεί αρνητική παρούσα αξία άνω των 100 εκατ. ευρώ για το έργο. Δημιουργεί θέμα ασφάλειας δικαίου για την επένδυση και θέμα εμπιστοσύνης στις διοικητικές αποφάσεις και πρέπει να αναθεωρηθεί άμεσα προκειμένου να συνεχιστεί το έργο», επεσήμανε προειδοποιώντας πως «αν η απόφαση δεν αλλάξει τις αμέσως επόμενες ημέρες, το έργο θα σταματήσει».

Αναμένει εγγυήσεις για μη αύξηση του κόστους

Εν τω μεταξύ, παρότι η ΡΑΕΚ έχει ζητήσει εδώ και καιρό εγγυήσεις από τον ΑΔΜΗΕ ότι το κόστος της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης, που σήμερα εκτιμάται στα 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ σε σχέση με 1,5 δις ευρώ που προβλεπόταν αρχικά, εντούτοις, όπως πληροφορείται το InBusinessNews, μέχρι στιγμής ο φορέας υλοποίησης δεν το έπραξε.

Σημειώνεται ότι, στο εν λόγω θέμα είχαν αναφερθεί τόσο ο πρόεδρος της ΡΑΕΚ όσο και ο αντιπρόεδρος της Αρχής κατά τη συζήτηση που έγινε στη Βουλή, διαμηνύοντας, εμμέσως, ότι ενόσω δεν δίνονται αυτές οι εγγυήσεις, η ΡΑΕΚ δεν μπορεί να επιβαρύνει τους Κύπριους καταναλωτές με επιπρόσθετο κόστος κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου.

Παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Αξίζει, εξάλλου, να αναφερθεί ότι, τις εξελίξεις γύρω από την ηλεκτρική διασύνδεση παρακολουθεί πολύ στενά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία προτίθεται να χρηματοδοτήσει το όλο έργο με ποσό της τάξεως των 657 εκατομμυρίων ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του InBusinessNews, στις 12 Αυγούστου έχει προγραμματιστεί νέα τηλεδιάσκεψη μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών Κύπρου και Ελλάδας –ΡΑΕΚ και ΡΑΑΕΥ- και του φορέα υλοποίησης ΑΔΜΗΕ με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για επαναξιολόγηση της κατάστασης.

Σημειώνεται ότι κατά την προηγούμενη τηλεδιάσκεψη που έγινε στις 26 Ιουλίου συμμετείχαν και οι υπουργοί Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας, Γιώργος Παπαναστασίου και Θόδωρος Σκυλακάκης, αντίστοιχα, και η γαλλική εταιρεία Nexans, που κατασκευάζει το υποθαλάσσιο καλώδιο, γεγονός που πυροδότησε αντιδράσεις με βουλευτές να διερωτώνται για τους λόγους που συμμετέχει στις επαφές μία εκ των κατασκευαστικών εταιρειών του καλωδίου.

Υπενθυμίζεται πως, κατά την προηγούμενη τηλεδιάσκεψη η Επιτροπή ζήτησε ενημέρωση για το πού βρίσκεται το θέμα της επαναξιολόγησης της απόφασης της ΡΑΕΚ σε σχέση με την ηλεκτρική διασύνδεση, καθώς και για τους γεωπολιτικούς κινδύνους για την κατασκευή του έργου.

Ο οίκος που θέλει να αξιολογήσει τη μελέτη κόστους-οφέλους

Σε μία άλλη παράλληλη εξέλιξη, ολοκληρώθηκε την περασμένη Παρασκευή ο διαγωνισμός που προκήρυξε το υπουργείο Ενέργειας για αξιολόγηση της μελέτης κόστους-οφέλους του ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρική διασύνδεση.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες αποσφράγισης που δημοσιεύθηκαν στο ηλεκτρονικό σύστημα σύναψης συμβάσεων του Γενικού Λογιστηρίου, eProcurement, ενδιαφέρον για αξιολόγηση της μελέτης επέδειξε μόνο μία εταιρεία.

Πρόκειται για την DNV AS, Dubai Branch, η οποία υπέβαλε προσφορά ύψους 44.750 ευρώ ενώ η εκτιμώμενη αξία του διαγωνισμού είχε καθοριστεί στις 45.500 ευρώ.

Σύμφωνα με τα όσα καταγράφονται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, η DNV AS είναι κορυφαίος πάροχος ψηφιακών λύσεων για τη διαχείριση κινδύνου και τη βελτίωση της ασφάλειας και της απόδοσης των περιουσιακών στοιχείων για πλοία, αγωγούς, εργοστάσια επεξεργασίας, υπεράκτιες κατασκευές, ηλεκτρικά δίκτυα, έξυπνες πόλεις και άλλα.

Σχετικά Άρθρα