Στα ύψη κινείται το επενδυτικό ενδιαφέρον για την υλοποίηση έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, είτε πρόκειται για μπαταρίες behind the meter που θα συνδυαστούν με πάρκα ΑΠΕ, είτε για αυτόνομες μονάδες. Είναι ενδεικτικό ότι, όπως ανέφεραν σε πρόσφατο συνέδριο στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων, για ανανεώσιμα έργα με μπαταρίες έχουν αδειοδοτηθεί 254 έργα, συνολικής ισχύος 13,3 GW.
Στην περίπτωση των αυτόνομων μπαταριών, έχουν αδειοδοτηθεί 815 έργα, συνολικής ισχύος 44 GW. Από αυτά, τα 786 αφορούν standalone μπαταρίες και έχουν συνολική ισχύ 39 GW, ενώ 29 έχουν να κάνουν με αντλησιοταμιευτικούς σταθμούς και έχουν συνολική ισχύ 5 GW.
Η στροφή των «παικτών» του κλάδου των ΑΠΕ στα έργα αποθήκευσης αποτελεί απόρροια των αναγκών που έχει το ηλεκτρικό σύστημα για την αποθήκευση ενέργειας – τόσο άμεσα, όσο και τις επόμενες 10ετίες. Είναι ενδεικτικό ότι το νέο προσχέδιο του ΕΣΕΚ προβλέπει πως έως το 2030 θα βρίσκονται σε λειτουργία μπαταρίες συνολικής ισχύος 3,1 GW, όπως και αντλησιοταμιευτικά έργα συνολικής ισχύος 2,2 GW.
Ειδικά μάλιστα στην περίπτωση των αυτόνομων μπαταριών, ήδη έχουν δρομολογηθεί τα πρώτα δύο «κύματα» έργων, συνολικής ισχύος 700 MW, μέσα από τους δύο διαγωνισμούς που έχουν διενεργηθεί από τη ΡΑΕΕΥ. Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα πρόκειται να προκηρυχθεί ο τρίτος, για νέα έργα συνολικής ισχύος 300 MW.
Επίσης, με τη μείωση της επενδυτικής ενίσχυσης στα 100.000 ευρώ ανά MW στη δεύτερη δημοπρασία, εκτιμάται ότι θα δοθεί η δυνατότητα να διευρυνθεί κατά 500-700 MW το χαρτοφυλάκιο των έργων που θα «κλειδώσουν» άμεσα την υλοποίησή τους, με την κρατική συμμετοχή στο CAPEX και την κατακύρωση ταρίφας. Το τέταρτο αυτό «κύμα» standalone μπαταριών αναμένεται να προκριθεί από μία τέταρτη δημοπρασία, που θα διεξαχθεί στην πορεία.
«Φως» σε κρατική στήριξη αναμένεται να δουν άμεσα όμως και έργα ΑΠΕ τα οποία συνδυάζονται με μπαταρίες behind the meter. Κι αυτό γιατί η προσθήκη μονάδων αποθήκευσης σε ώριμα έργα, τα οποία θα διεκδικήσουν με αυτό τον τρόπο λειτουργική ενίσχυση, θα αποτελέσει ένα από τα κύρια «οχήματα» που θα αξιοποιήσει το ΥΠΕΝ για τη διεύρυνση του ηλεκτρικού «χώρου».
Μάλιστα, ο πρώτος σχετικός πιλοτικός διαγωνισμός, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, πρόκειται να διεξαχθεί προς τον Ιούνιο. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει μία σειρά δημοπρασιών, με ακριβές χρονοδιάγραμμα για τη διεξαγωγή κάθε διαδικασίας, από την οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις θα «κλειδώσει» η ανάπτυξη μονάδων ΑΠΕ με μπαταρίες συνολικής ισχύος περί τα 2 GW.
Ωστόσο, το ακριβές μέγεθος του χαρτοφυλακίου θα κλειδώσει στην πορεία, με βάση τα πορίσματα της Ομάδας Διοίκησης Έργου που έχει συστήσει το ΥΠΕΝ για την αντιμετώπιση των προκλήσεων στην αγορά των ΑΠΕ. Σε κάθε περίπτωση, το ΥΠΕΝ εξετάζει το ενδεχόμενο στους σχετικούς διαγωνισμούς να μπορούν να λάβουν και έργα με μπαταρίες τα οποία δεν έχουν λάβει έως αυτή τη στιγμή όρους σύνδεσης. Πρόκειται για έργα τα οποία έχουν καταταγεί στην Ομάδα Δ των σειρών προτεραιοτήτων.
Υπενθυμίζεται ότι στη Δ΄ Ομάδα περιλαμβάνονται δύο υποομάδες, ανάλογα με το αν οι μπαταρίες θα μπορούν ή όχι να απορροφούν ενέργεια από το ηλεκτρικό σύστημα. Δυνατότητα συμμετοχής στους διαγωνισμούς θα έχει η μία υποομάδα, με μπαταρίες χωρίς δυνατότητα απορρόφησης ενέργειας από το σύστημα, στην οποία υπάρχουν έργα 1.000 MW σε αναμονή για όρους σύνδεσης.
Στην περίπτωση πάντως των έργων με μπαταρία και δυνατότητα απορρόφησης ενέργειας από το σύστημα, για την επιχειρηματική τους δραστηριοποίηση διανοίγεται ένας εντελώς διαφορετικός δρόμος από την εξασφάλιση λειτουργικής ενίσχυσης, ο οποίος είναι η απευθείας συμμετοχή στις χονδρεμπορικές αγορές. Μία δυνατότητα που φαίνεται ότι δημιουργεί επενδυτικές προοπτικές, με δεδομένο ότι έχουν ήδη αδειοδοτηθεί 109 έργα της συγκεκριμένης κατηγορίας, με συνολική ισχύ 3,36 GW.