Η μετατροπή της Motor Oil σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο με έμφαση στην ηλεκτρική ενέργεια και την κυκλική οικονομία βρίσκεται στο επίκεντρο του στρατηγικού της πλάνου για το 2030 που θα παρουσιαστεί από τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Πέτρο Τζαννετάκη κατά τη σημερινή (21/11) τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές με αφορμή τα αποτελέσματα 9μήνου.
Τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, ο όμιλος δραστηριοποιείται έντονα στις ΑΠΕ, με ένα χαρτοφυλάκιο έργων σε λειτουργία 839 MW και 2GW στο pipeline.
H ηλεκτρική ενέργεια αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης και μετασχηματισμού της Motor Oil, η οποία παράλληλα δίνει έμφαση στην αποτελεσματική χρήση ανακυκλώσιμων υλικών, λειτουργώντας μία από τις μεγαλύτερες ολοκληρωμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες Κυκλικής Οικονομίας στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα του ομίλου για το Στρατηγικό Πλάνο ως το 2030, στόχος είναι μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια οι δραστηριότητες στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και της κυκλικής οικονομίας να αυξηθούν σε επίπεδο κλίμακας και οικονομικών επιδόσεων σε τουλάχιστον 40% του EBITDA του ομίλου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στον τομέα των ΑΠΕ προβλέπεται ότι το 2027 η εγκατεστημένη ισχύς της θυγατρικής More, της εταιρίας που χειρίζεται τις ΑΠΕ του ομίλου, θα φθάσει στο 1,6 GW με EBIDTA 200 εκατ. ευρώ. Την περίοδο 2024 – 2027 οι καθαρές επενδύσεις της More θα ανέλθουν σε 1,2 δις ευρώ με στόχο το 2030 να έχει έσοδα 350 εκατ. ευρώ και EBIDTA 250 εκατ. ευρώ.
Συνολικά το επενδυτικό πλάνο του ομίλου ανέρχεται σε 4 δισ. ευρώ για την επόμενη πενταετία με κεντρικό στόχο να μετατραπεί σε έναν πλήρη πάροχο ενεργειακών προϊόντων. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το αναπτυξιακό πλάνο, η Motor Oil διαμορφώνει το αύριο της ενέργειας, με όχημα ένα διεθνές πολυενεργειακό χαρτοφυλάκιο.
Συγκυριακή η συμπίεση των οικονομικών μεγεθών
Σε ότι αφορά τα αποτελέσματα 9μήνου πρέπει να σημειωθεί ότι τα περιορισμένα διεθνή περιθώρια διύλισης, σε συνδυασμό με την πυρκαγιά στο διυλιστήριο τον Σεπτέμβριο, αλλά και την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης συμπίεσαν τα οικονομικά αποτελέσματα της Motor Oil.
Ο όμιλος πάντως παραμένει στους στόχους ανάπτυξης που έχει θέσει για το 2030, με διαφοροποίηση του ενεργειακού του μείγματος και διατήρηση του ισχυρού εξαγωγικού προσανατολισμού.
Σύμφωνα με την ενδιάμεση κατάσταση των αποτελεσμάτων ο κύκλος εργασιών του ομίλου μειώθηκε στο 9μηνο στα 9,36 δισ. ευρώ από 9,96 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023, τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) περιορίστηκαν στα 768,442 εκατ. ευρώ από 1,15 δισ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν στα 539,424 εκατ. ευρώ από 919,9 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη μετά τους φόρους διαμορφώθηκαν στα 224,05 εκατ. ευρώ από 716,79 εκατ. ευρώ.
Στις 30 Σεπτεμβρίου 2024 η σχέση δανεισμού προς ίδια κεφάλαια διαμορφώθηκε σε 0,95 σε σχέση με το 0,94 της 30ης Σεπτεμβρίου 2023.
Όπως αναφέρει η ίδια η εταιρία, τα γεγονότα που την επηρέασαν ειδικά τον Σεπτέμβριο ήταν κατ’ αρχήν η βεβαίωση προστίμου 9,2 εκατ. ευρώ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ένα πρόστιμο για το οποίο η Motor Oil σκοπεύει να προσφύγει στα αρμόδια δικαστήρια.
Όσον αφορά στις επιπτώσεις από τη φωτιά της 17ης Σεπτεμβρίου, η εταιρία αναφέρει ότι πραγματοποιούνται εργασίες αποκατάστασης, που θα ολοκληρωθούν εντός του 3ου τριμήνου 2025.
Μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες αυτές, εφαρμόζεται εναλλακτικό σχήμα λειτουργίας με χρήση καυσίμων, όπως μαζούτ, νάφθα και VGO αντί αργού πετρελαίου. Κατά τη διάρκεια της αποκατάστασης, η παραγωγική δυναμικότητα θα κυμανθεί μεταξύ του 65 – 80% της συνολικής ονομαστικής δυναμικότητας. Ας σημειωθεί ότι η εταιρία, όπως η ίδια επισημαίνει, είναι ασφαλισμένη για ζημιές και απώλεια κερδών.