MENU

Το Παρίσι «εξορίζει» τα SUV – Τσουχτερές τιμές για ένα παρκάρισμα στο κέντρο

Το συγκεκριμένο μέτρο ανοίγει το δρόμο και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης

Οι Παριζιάνοι ψήφισαν πρόσφατα την αύξηση των τελών στάθμευσης για τα μεγάλα SUVκαι δεν είναι η μόνη ευρωπαϊκή πόλη που βάζει στο στόχαστρο τα βαρύτερα, πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα.

Σε δημοψήφισμα τον περασμένο μήνα, σχεδόν το 55% ψήφισε υπέρ ενός ειδικού τέλους στάθμευσης για τα σπορ οχήματα γενικής χρήσης (SUV) για τους μη μόνιμους κατοίκους.

Με ποσοστό συμμετοχής 5,7%, ωστόσο, η δημοσκόπηση αντιπροσώπευε μόνο ένα μικρό ποσοστό του ψηφοδελτίου της πρωτεύουσας.

Το μέτρο θα προβλέπει ότι οι οδηγοί θα πληρώνουν έως και 18 ευρώ (19,54 δολάρια) την ώρα για να παρκάρουν στο κέντρο του Παρισιού και 12 ευρώ την ώρα στην ευρύτερη πόλη. Οι υψηλότερες χρεώσεις θα ισχύουν για τα SUV βάρους άνω του 1,6 μετρικού τόνου που είναι υβριδικά ή έχουν κινητήρα εσωτερικής καύσης, καθώς και για τα ηλεκτρικά SUV βάρους άνω των 2 μετρικών τόνων.

Σύμφωνα με τον κ. Jens Müller, αναπληρωτή διευθυντή και επικεφαλής πολιτικής και έρευνας στην ομάδα εκστρατείας Clean Cities, “ό,τι συμβαίνει στο Παρίσι συνήθως δεν μένει στο Παρίσι”.

Ο ίδιος δήλωσε στο CNBC ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ακολουθήσουν και άλλες πόλεις το παράδειγμά του και η δήμαρχος του Παρισιού κ. Anne Hidalgo συμφωνεί, λέγοντας μετά την ψηφοφορία: “Οι Παριζιάνοι έκαναν μια σαφή επιλογή … και άλλες πόλεις θα ακολουθήσουν”.

Αύξηση των πωλήσεων SUV

Η εξέλιξη έπεται της κατακόρυφης αύξηση των πωλήσεων SUV, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να σημειώνει ότι “η στροφή προς βαρύτερα και λιγότερο αποδοτικά ως προς τα καύσιμα συμβατικά οχήματα αυξάνει την αύξηση τόσο της ζήτησης πετρελαίου όσο και των εκπομπών CO2”. Οι παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα οχήματα αυτά πλησίασαν το 1 δισεκατομμύριο τόνους το 2022, σύμφωνα με τον ΙΕΑ.

Τα SUV παραμένουν δημοφιλή λόγω των πρόσθετων καθισμάτων, του αποθηκευτικού χώρου και της υψηλότερης θέσης του οδηγού. Εν τω μεταξύ, ο κ. Edmund King, πρόεδρος της βρετανικής ΑΑ, δήλωσε στους Times ότι υπάρχουν “βάσιμοι λόγοι ασφάλειας για τους οποίους τα αυτοκίνητα έχουν γίνει μεγαλύτερα”.

Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν ότι πολλά από αυτά τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα εγγράφονται σε σπίτια σε αστικές περιοχές, προκαλώντας πρόβλημα στις ήδη πυκνοκατοικημένες πόλεις. Μια ανάλυση των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο από την ομάδα εκστρατείας Badvertising το 2021 έδειξε ότι τα τρία τέταρτα των SUV που πωλήθηκαν το 2019-20 ήταν ταξινομημένα σε αστικές διευθύνσεις.

Οι πόλεις στην Ευρώπη αρχίζουν να το λαμβάνουν υπόψη τους

Η ψηφοφορία στο Παρίσι ακολούθησε τα βήματα της επίσης γαλλικής πόλης Λυών, η οποία έχει ήδη ανακοινώσει παρόμοια πολιτική. Σχεδιάζει να εισαγάγει υψηλότερα τέλη στάθμευσης για τα βαρύτερα οχήματα, τα οποία αναμένεται να τεθούν σε ισχύ τον ερχόμενο Ιούνιο.

Η γαλλική πόλη Γκρενόμπλ, εν τω μεταξύ, έχει ήδη εφαρμόσει υψηλότερο περιβαλλοντικό τιμολόγιο στους χώρους στάθμευσης για τα βαρύτερα οχήματα και εκπρόσωπος του γραφείου του δημάρχου στο Μπορντό δήλωσε στο CNBC ότι η πόλη και ο δήμαρχος βρίσκονται “στο στάδιο του προβληματισμού σχετικά με το θέμα της φορολόγησης των SUV”.

Στη Γερμανία, η νότια πόλη Tübingen εφάρμοσε εξαπλασιασμό του κόστους της ετήσιας άδειας στάθμευσης σε 180 ευρώ για τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης που ζυγίζουν πάνω από 1,8 μετρικούς τόνους. Ενώ ο δήμαρχος του Ανόβερου, κ. Belit Onay, δήλωσε στο CNBC μετά την ψηφοφορία στο Παρίσι ότι η πόλη του “θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίσει το ζήτημα με τα οχήματα που καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο”.

Η ομάδα εκστρατείας Transport & Environment – η οποία διαχειρίζεται την εκστρατεία Clean Cities Campaign – διαπίστωσε ότι τα νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη γίνονται κατά μέσο όρο κατά 1 εκατοστό φαρδύτερα κάθε δύο χρόνια.

Η ομάδα δήλωσε ότι τα μεγάλα πολυτελή SUV, με πλάτος περίπου 200 εκατοστά, αφήνουν πλέον πολύ μικρό χώρο για να μπαίνουν και να βγαίνουν οι άνθρωποι από άλλα οχήματα σε τυπικούς χώρους στάθμευσης εκτός δρόμου.

Εν τω μεταξύ, μελέτη του Ινστιτούτου Vias στο Βέλγιο, που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο, διαπίστωσε ότι ο κίνδυνος θανατηφόρων τραυματισμών αυξάνεται κατά 30% εάν ένας πεζός ή ποδηλάτης χτυπηθεί από αυτοκίνητο με καπό που είναι 10 εκατοστά ψηλότερο από το μέσο όρο.

Υπό στενή παρακολούθηση

Πριν από το δημοψήφισμα στο Παρίσι, ο δήμαρχος του Λονδίνου κ. Sadiq Khan πρότεινε ότι θα παρακολουθεί στενά την αποτελεσματικότητα της συγκεκριμένης πολιτικής, αν και προς το παρόν δεν προβλέπεται να προχωρήσει σε κάτι τέτοιο.

Οι κινήσεις στην ηπειρωτική Ευρώπη θα μπορούσαν να έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το Ηνωμένο Βασίλειο, με το Transport & Environment να σημειώνει ότι η χώρα φορολογεί τα βενζινοκίνητα SUV με πολύ χαμηλότερο συντελεστή από άλλες χώρες της Ευρώπης. Αυτό θα μπορούσε να καταστήσει το Ηνωμένο Βασίλειο “φορολογικό παράδεισο” για αυτά τα μεγαλύτερα, πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα.

Οι πωλήσεις των SUV στο Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζουν να αυξάνονται κατακόρυφα, σύμφωνα με έρευνα της T&E, με τα SUV να αντιπροσωπεύουν το 60% όλων των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων πέρυσι. Ο όμιλος προειδοποίησε ότι αυτό θα μπορούσε να εκτροχιάσει στους στόχους του Ηνωμένου Βασιλείου για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, δεδομένου ότι τα περισσότερα είναι βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα, υβριδικά ή plug-in υβριδικά οχήματα.

Σχετικά Άρθρα