MENU

Επιπλέον κίνητρα για την αγορά αυτοκινήτων υδρογόνου από την ΕΕ

Ώστε να καταστούν ανταγωνιστικά έναντι των ηλεκτρικών

Σε αύξηση των επιδοτήσεων και των φορολογικών κινήτρων με στόχο τα οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου (FCEV) να καταστούν περισσότερο ανταγωνιστικά έναντι των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία,προσανατολίζεται η ΕΕ.

Σε πρόσφατη έκθεση του Κοινού Κέντρου Ερευνών (ΚΚΕρ) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με τίτλο Historical Analysts of Clean Hydrogen JU Fuel Cell Electric Vehicles, Buses and Refuelling Infrastructure Projects, υπογραμμίζεται η ανάγκη για την εφαρμογή “μακροπρόθεσμων χρηματοδοτικών μηχανισμών, όπως επιδοτήσεις ή φορολογικά κίνητρα ειδικά για την κινητικότητα με υδρογόνο, ώστε να αντισταθμιστεί το υψηλότερο λειτουργικό κόστος και να καταστούν τα επιβατικά FCEV και τα βαρέα οχήματα FCEB πιο ανταγωνιστικά”.

Το έγγραφο , μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι από το 2010, η Κοινή Επιχείρηση Καθαρού Υδρογόνου (ΚΕΕ) και οι προκάτοχοί της έχουν εκταμιεύσει 116 εκατ. ευρώ (126,5 εκατ. δολάρια) χρηματοδότησης της ΕΕ σε έργα υποδομής για την προώθηση των FCEV και επιπλέον 126 εκατ. ευρώ για τα FCEB.

Η έκκληση για αύξηση της χρηματοδότησης της ΕΕ από το ΚΚΕρ – το οποίο “παρέχει ανεξάρτητη, τεκμηριωμένη και επιστημονική άποψη, υποστηρίζοντας τις πολιτικές της ΕΕ με στόχο τον θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία” – είναι “λανθασμένη”, σύμφωνα με τον κ. Jan Rosenow, διευθυντή ευρωπαϊκών προγραμμάτων στον ανεξάρτητο συμβουλευτικό φορέα Regulatory Assistance Project.

“Οι δημόσιες επιδοτήσεις για τις τεχνολογίες καθαρής ενέργειας προσφέρονται, συνήθως, για να τις καταστήσουν οικονομικά ανταγωνιστικές σε σχέση με τις τεχνολογίες ορυκτών καυσίμων”, τονίζει στο Hydrogen Insight.

Η βιομηχανία υδρογόνου είναι αισιόδοξη για τη μακροπρόθεσμη χρήση του καθαρού Η2 σε όλες τις μορφές μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων και των αερομεταφορών μεγάλων αποστάσεων

“Χάρη στην καινοτομία, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πλέον ανταγωνιστικά ως προς το κόστος έναντι των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης και αποτελούν μακράν την πιο αποτελεσματική οδό για την απαλλαγή των μηχανοκίνητων οδικών μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Τα αυτοκίνητα υδρογόνου είναι σημαντικά ακριβότερα από τα ηλεκτρικά οχήματα, όταν λαμβάνεται υπόψη το υψηλό κόστος ανεφοδιασμού. Η πρόταση ότι θα πρέπει να προσφερθούν δημόσιες επιδοτήσεις για να εξισορροπηθεί το κόστος μεταξύ των οχημάτων υδρογόνου και των ηλεκτρικών οχημάτων, είναι λανθασμένη και θα αποτελούσε κακή κατανομή των πολύτιμων δημόσιων πόρων που θα ήταν προτιμότερο να τοποθετηθούν εκεί που πράγματι είναι απαραίτητο”, προσθέτει ο Rosenow.

Το πλαίσιο της ΕΕ

Στην ΕΕ ο κανονισμός για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων έχει θεσπίσει ένα κοινό πλαίσιο για την ανάπτυξη σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου. Υπάρχει δέσμευση από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ να έχουν τουλάχιστον έναν σταθμό ανεφοδιασμού υδρογόνου (HRS) κάθε 200 χιλιόμετρα στο κεντρικό οδικό δίκτυο μέχρι το τέλος του 2030.

Πρόκειται για όρο της ΕΕ για 424 μεγάλες πόλεις του μπλοκ με λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρομικούς τερματικούς σταθμούς.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Hydrogen Insight, μόνο 644 νέα οχήματα κυψελών καυσίμου θα ταξινομηθούν στην ΕΕ το 2023.

Τα συνολικά 242 εκατ. ευρώ που εκταμιεύθηκαν τα τελευταία χρόνια από την Κοινή Επιχείρηση Καθαρού Υδρογόνου οδήγησαν στην ανάπτυξη περισσότερων από 1.300 οχημάτων FCEV και περισσότερων από 400 οχημάτων FCEB, αναφέρει η έκθεση του ΚΚΕρ.

“Οι πρωτοβουλίες αυτές όχι μόνο κατέδειξαν τα λειτουργικά πλεονεκτήματα και την τεχνολογική ετοιμότητα των μεταφορών με υδρογόνο, αλλά δημιούργησαν τα θεμέλια για το πρώτο πανευρωπαϊκό δίκτυο ανεφοδιασμού υδρογόνου”, τονίζεται.

Τα έργα FCEV απέδειξαν πως είναι αποτελεσματικά σε εφαρμογές με μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις, όπως οι στόλοι ταξί, και προκάλεσαν το ενδιαφέρον αρκετών εταιριών για την επέκταση των στόλων τους.

Ομοίως, η επιτυχία της ανάπτυξης των FCEB χαρακτηρίζεται από την αυξανόμενη συμμετοχή των περιφερειών και την αύξηση των ιδιωτικών συνεισφορών, γεγονός που αναδεικνύει τη βιωσιμότητα της τεχνολογίας για τα συστήματα δημόσιων μεταφορών.

Στο συμπέρασμα που καταλήγουν οι ειδικοί είναι ότι τα αυτοκίνητα υδρογόνου θα αντιμετωπίζουν πάντα δυσκολία να ανταγωνιστούν τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία, καθώς είναι σαφώς φθηνότερα στην κατασκευή και τη λειτουργία τους.

Αυτό, βεβαίως, είναι πολύ πιθανό να αλλάξει καθώς βελτιώνεται η τεχνολογία, με τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης να αναμένεται ευρέως ότι θα είναι σε θέση να διπλασιάσουν την εμβέλεια των σημερινών BEV – και να φτάσουν σε πλήρη φόρτιση σε μόλις 15 λεπτά ή λιγότερο – μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Σχετικά Άρθρα