Το 2022, το μήκος των ηλεκτροδοτούμενων σιδηροδρομικών γραμμών στις χώρες της ΕΕ έφτασε τα 115.000 χιλιόμετρα (km), καταγράφοντας αύξηση 31% σε σύγκριση με το 1990, όταν συνολικά ήταν 88.000 χιλιόμετρα.
Συνολικά το μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου της ΕΕ είχε μήκος 202 000 χιλιομέτρων, με το μερίδιο των ηλεκτροδοτούμενων γραμμών να ανέρχεται σε σχεδόν 57%.
Την ίδια στιγμή το μήκος των ηλεκτροδοτούμενων σιδηροδρομικών γραμμών στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στο 37% για την ίδια περίοδο.
Η ηλεκτροδότηση αποτελεί βασικό στοιχείο του εκσυγχρονισμού των σιδηροδρομικών δικτύων, μειώνοντας τις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις των σιδηροδρομικών μεταφορών και καθιστώντας τις ευνοϊκό τρόπο σε σύγκριση με τους οδικούς και άλλους τρόπους μεταφοράς που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα ορυκτά καύσιμα.
Ενώ το μερίδιο των ηλεκτροδοτούμενων σιδηροδρομικών γραμμών παρουσίασε ανοδική τάση στο ευρωπαϊκό μπλοκ, το συνολικό μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών μειώθηκε κατά 7,5% από το 1990, όταν ήταν συνολικά 219 000 χιλιόμετρα.
Σε ποιες χώρες καταγράφηκε άνοδος
Σημαντικά λιγότερες σιδηροδρομικές γραμμές σε χρήση αναφέρθηκαν από την Πολωνία, τη Λετονία, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Στον αντίποδα, το σιδηροδρομικό δίκτυο αυξήθηκε σημαντικά στην Ισπανία, την Εσθονία και τις Κάτω Χώρες, εν μέρει λόγω της κατασκευής αποκλειστικών γραμμών υψηλής ταχύτητας.
Όσον αφορά στο ποσοστό των ηλεκτροδοτούμενων σιδηροδρομικών γραμμών το 2022, ανά επιμέρους χώρα της ΕΕ, η εικόνα είναι γενικά ετερογενής, με εξαιρετικά υψηλό μερίδιο στο Λουξεμβούργο, όπου σχεδόν όλες οι σιδηροδρομικές γραμμές ηλεκτροδοτήθηκαν (97%). Υψηλά μερίδια σημειώθηκαν επίσης στο Βέλγιο (88%), τη Βουλγαρία και τη Σουηδία (και οι δύο 75%) και στην Ολλανδία (74%).
Το μερίδιο των ηλεκτροδοτούμενων γραμμών παρέμεινε πολύ χαμηλό στην Ιρλανδία (3%) και στις Βαλτικές χώρες της Λιθουανίας (8%), της Εσθονίας (12%) και της Λετονίας (13%).