Εάν ταξιδεύετε συχνά είναι βέβαιο πως έχετε παρατηρήσει τους αεροσυνοδούς να παίρνουν μια κάπως ασυνήθιστη θέση κατά την απογείωση και την προσγείωση. Συχνά, κάθονται πάνω στα χέρια τους. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα πράγματα που κάνουν οι αεροσυνοδοί, όλα σχετίζονται με την ασφάλεια.
«Είναι μια θέση ασφαλείας», λέει στο Travel + Leisure η κ. Hilary Clark, διευθύντρια υπηρεσιών εν πτήσει με την εταιρεία ιδιωτικών τζετ Planet 9. “Ο λόγος για αυτήν τη θέση ασφαλείας είναι ότι σε περίπτωση που προκύψει έκτακτη ανάγκη κατά την απογείωση ή την προσγείωση, το σώμα παραμένει σε μια άκαμπτη στάση, έτσι ώστε εάν υπήρξε οποιαδήποτε πρόσκρουση, ή αναταραχή, να υποστεί τη λιγότερη ζημιά.
Οι λόγοι της συγκεκριμένης στάσης
Στην πραγματικόητα κρατά περιορισμένη την κίνηση του σώματος, έτσι ώστε να υπάρχουν λιγότερες πιθανότητες τραυματισμού.
Η κύρια δουλειά του αεροσυνοδού, άλλωστε, είναι να κρατά τους επιβάτες ασφαλείς , όχι απλώς να σερβίρει ποτά και σνακ, και αυτό προϋποθέτει να είναι συνεχώς προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν έκτακτες ανάγκες.
Η απογείωση και η προσγείωση είναι οι φάσεις μιας πτήσης με τον υψηλότερο κίνδυνο ατυχημάτων, επομένως οι αεροσυνοδοί παίρνουν αυτόματα μια άκαμπτη θέση που τους προετοιμάζει να ενεργήσουν αποτελεσματικά και άμεσα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Ταυτόχρονα, συχνά εκτελούν μια «σιωπηλή επανάληψη» των διαδικασιών έκτακτης ανάγκης, επομένως είναι έτοιμοι να επέμβουν άμεσα αν συμβεί οτιδήποτε.
Η κατασκευάστρια αεροσκαφών Airbus συνιστά σε όλα τα μέλη του πληρώματος θαλάμου επιβατών να πραγματοποιούν σιωπηλές επιθεωρήσεις σε κάθε πτήση, σύμφωνα με τα έγγραφα ασφαλείας της.
“Η σιωπηλή ανασκόπηση (ή η αναθεώρηση 30 δευτερολέπτων) συνιστά στο πλήρωμα καμπίνας να ανακαλεί νοερά τα βασικά βήματα της διαδικασίας εκκένωσης, πριν από κάθε απογείωση και προσγείωση, και μειώνει τον κίνδυνο απόσπασης της προσοχής.
Αυτή η σιωπηλή ανασκόπηση θα βοηθήσει το πλήρωμα καμπίνας να εστιάσει και να προετοιμαστεί σε περίπτωση που απαιτείται εκκένωση. Αυτή η τεχνική θα βοηθήσει επίσης στην ελαχιστοποίηση του φαινομένου του αιφνιδιασμού. “
Το να κάθονται στα χέρια τους δεν είναι η μόνη θέση που λαμβάνουν οι αεροσυνοδοί κατά την απογείωση και την προσγείωση.
«Ανάλογα με την κλίση του καθίσματος και τον τύπο του αεροσκάφους, τοποθετούν επίσης το κεφάλι τους με έναν συγκεκριμένο τρόπο», αναφέρει η Clark.
«Για παράδειγμα, εάν το κάθισμά τους είναι στραμμένο, προς το πίσω μέρος του αεροσκάφους, τοποθετούν το κεφάλι τους ελαφρώς προς τα πάνω και πίσω στο προσκέφαλο. Εάν το κάθισμά τους είναι στραμμένο, προς το μπροστινό τμήμα του αεροσκάφους, τοποθετούν το κεφάλι τους κάτω και σύρουν ελαφρά το πηγούνι τους σαν να υποκλίνονται».
Και βέβαια το πρωτόκολλο ασφαλείας δεν σταματά εκεί. Το πλήρωμα πρέπει επίσης να είναι σιωπηλό για να μην αγχώνει τους επιβάτες, να επιτηρεί την κατάσταση και τις θέσεις του εξοπλισμού ασφαλείας του αεροσκάφους.