MENU

Το 2027 η έναρξη παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου από ΔΕΗ – Motor Oil

Πολλαπλασιαστικά οικονομικά οφέλη για τη χώρα την επόμενη 20ετία στα 1,6 δισ. ευρώ

Εντός μίας 3ετίας θα έχει λάβει «σάρκα και οστά» η επένδυση της ΔΕΗ και της Motor Oil στη Δυτική Μακεδονία για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου, με τις πρώτες ποσότητες ανανεώσιμου αερίου να γίνονται πραγματικότητα το 2027. Αυτό επισήμανε σε πρόσφατο ενεργειακό συνέδριο ο Δημήτρης Τριανταφυλλόπουλος, CEO της Hellenic Hydrogen, θυγατρικής που έχουν ιδρύσει οι δύο ενεργειακοί Όμιλοι για την δραστηριοποίησή τους στον συγκεκριμένο κλάδο.

Το έργο με την ονομασία North-1 θα υλοποιηθεί στην πρώην λιγνιτική περιοχή του Αμυνταίου και θα περιλαμβάνει μία μονάδα ηλεκτρόλυσης 100 MW, με την προοπτική διπλασιασμού της ισχύος της σε επόμενη φάση.

Η μονάδα αυτή θα λειτουργεί με 100% καθαρή ενέργεια από ΑΠΕ (αιολικών και φωτοβολταϊκών) ισχύος περίπου 400 MW, που θα αναπτυχθούν γι’ αυτόν τον σκοπό, και θα τροφοδοτείται είτε αποκλειστικά στο πλαίσιο virtual PPAs ή σε συνδυασμό με την απευθείας σύνδεσή της με παρακείμενο φ/β.

Σημειώνεται ότι η μονάδα θα κατασκευαστεί σε κοντινή απόσταση από αγωγούς του ΔΕΣΦΑ στην περιοχή, γεγονός που θα διευκολύνει σημαντικά τη σύνδεσή της με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου και ακολούθως τη διοχέτευση και αξιοποίηση του ανανεώσιμου υδρογόνου.

Στα 130 εκατ. ευρώ το ύψος της επένδυσης

Η επένδυση των ΔΕΗ και Motor Oil αγγίζει τα 130 εκατ. ευρώ και αναμένεται να φέρει πολλαπλασιαστικά οικονομικά οφέλη για τη χώρα τα οποία μέσα στα επόμενα 20 χρόνια υπολογίζονται σε 1,6 δισ. ευρώ. Επιπλέον θα έχει και σημαντικό περιβαλλοντικό πρόσημο καθώς θα βοηθήσει στην αποφυγή 80.500 τόνων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κάθε χρόνο.

Η παραγωγή υδρογόνου στο North-1, που κατά την πρώτη φάση θα ανέλθει σε 12.600 τόνους κατ’ έτος, αρχικά θα κατευθυνθεί σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής φ.α. της ΔΕΗ και της Motor Oil, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα πρόσμιξης του ανανεώσιμου αερίου σε ποσοστό έως και 50% (και αθροίζουν σε περίπου 2,5 GW εγκατεστημένης ισχύος) αλλά και στη νέα μονάδα ΣΗΘΥΑ που βρίσκεται υπό κατασκευή από τη ΔΕΗ στον ΑΗΣ Καρδιάς και θα μπορεί να λειτουργεί με υδρογόνο σε ποσοστό έως 20%.

Σημειώνεται ότι η κοινοπραξία ΔΕΗ – Motor Oil επεξεργάζεται ανάλογα σχέδια για δύο αντίστοιχες μονάδες παραγωγής υδρογόνου στη Μεγαλόπολη και την Κόρινθο (πλησίον του διυλιστηρίου της Motor Oil).

Σχέδια για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του υδρογόνου

Ένα από τα σημαντικότερα «αγκάθια» για την υλοποίηση της επένδυσης είναι το κόστος της ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία απαιτείται στην τιμή του ανανεώσιμου αερίου. Όπως είναι φυσικό, οι σχετικά υψηλές τιμές των «πράσινων» κιλοβατώρων μετακυλίονται στην τιμή του υδρογόνου, με συνέπεια το ανανεώσιμο αέριο να μην είναι οικονομικά ανταγωνιστικό, για να αντικαταστήσει το «γκρι» υδρογόνο που αξιοποιείται σήμερα σε διάφορες βιομηχανικές χρήσεις. Το «γκρι» υδρογόνο παράγεται από ορυκτό φυσικό αέριο.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο σχεδιασμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προβλέπει τη δημιουργία ενός σχήματος λειτουργικής ενίσχυσης, το οποίο θα περιορίσει την τιμή του ανανεώσιμου αερίου. Το σχέδιο αυτό προβλέπει τη στήριξη ενός χαρτοφυλακίου μονάδων παραγωγής συνολικής ισχύος περί τα 300 MW μέχρι το 2030, σύμφωνα και με τους στόχους του ΕΣΕΚ. Τα κεφάλαια θα προέλθουν από τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ, ενώ εκτιμάται ότι απαιτηθούν 20-30 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση.

Σχετικά Άρθρα