Στα ύψη εκτινάχθηκε το χαρτοφυλάκιο συμβάσεων του ισχυρότερου ομίλου στον τομέα των υποδομών, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Ο κατασκευαστικός τομέας του ομίλου κατέγραψε ιστορικό υψηλό στο ανεκτέλεστο (backlog), το οποίο πλέον ανέρχεται σε 6,9 δισ. ευρώ, έναντι 5,3 δισ. ευρώ το 2023, με ποσοστό άνω του 70% να αφορά ιδιωτικά έργα και έργα ιδίων επενδύσεων.
Με τα υπογεγραμμένα έργα να ανέρχονται σε 4,1 δισ. ευρώ και επιπλέον 2,8 δισ. ευρώ να βρίσκονται προς υπογραφή.
Στα νέα έργα που εξασφαλίστηκαν, πέραν των έργων ιδίων επενδύσεων και των δημοσίων έργων, περιλαμβάνεται σημαντικός αριθμός εμβληματικών ιδιωτικών έργων, όπως το πρώτο στάδιο της επέκτασης του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας σχεδόν 240 εκατ. ευρώ, σημαντικός αριθμός εμπορικών ακινήτων υψηλών προδιαγραφών (γραφεία, ξενοδοχεία κ.λπ.), ενεργειακά έργα (φωτοβολταϊκά, δίκτυα φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού), μονάδες αποβλήτων στη Βόρειο Ελλάδα πάνω από 240 εκατ. ευρώ, αρδευτικά ΣΔΙΤ ή ύδρευσης σχεδόν 500 εκατ. ευρώ, σιδηροδρομικό έργο ύψους 140 εκατ. ευρώ κ.ά.
Όπως αναφέρεται σε εταιρική παρουσίαση, η Αττικής Οδός «έκλεισε» πέρυσι με μέση ημερήσια διέλευση 274.000 οχημάτων, ενώ Νέα Οδός και Κεντρική Οδός είχαν συνολικά έσοδα άνω των 200 εκατ. ευρώ. Στο ανεκτέλεστο του ομίλου, το μεγαλύτερο ποσοστό (24%) καταλαμβάνουν τα οδικά έργα.
Το τρέχον ανεκτέλεστο δεν περιλαμβάνει έργα για τα οποία ο όμιλος αναμένει την οριστική υπογραφή, όπως η παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονας Κρήτης (τμήμα Ηράκλειο – Χανιά), καθώς και το νέο σιδηροδρομικό έργο στη Ρουμανία. Ειδικότερα, για το πρώτο έργο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι οριστικός ανάδοχος – επενδυτής για τη σύμβαση άνω των 2 δισ. ευρώ και αναμένει την υπογραφή της, ενώ για το δεύτερο, τον Απρίλιο του 2025, ο όμιλος αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος για νέο σιδηροδρομικό έργο ύψους 400 εκατ. στη Ρουμανία (δεν έχει ακόμη ενταχθεί στο ανεκτέλεστο, μερίδιο 69%).
Ισχυρή χρηματοοικονομική διάρθρωση και αυξημένο μέρισμα κατά 60%
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εμφάνισε ισχυρή χρηματοοικονομική εικόνα το 2024. Ειδικότερα, σημαντική αύξηση παρουσίασαν τα καθαρά κέρδη, τα οποία ανήλθαν σε 818,3 εκατ. έναντι 147,8 εκατ. το προηγούμενο έτος. Τα έσοδα του ομίλου και η λειτουργική κερδοφορία (adj.EBITDA) από συνεχιζόμενες δραστηριότητες διατηρήθηκαν σε επίπεδα αντίστοιχα της προηγούμενης χρήσης, στα 3,25 δισ. ευρώ και 404 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Αξιοσημείωτη είναι η αυξανόμενη συμμετοχή του τομέα Παραχωρήσεων, ο οποίος πλέον συνεισφέρει άνω του 60% της λειτουργικής κερδοφορίας, συμμετοχή που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω με την έναρξη και των νέων έργων που βρίσκονται υπό ανάπτυξη.
Σημειώνεται δε πως τα ελεύθερα ταμειακά διαθέσιμα για το σύνολο του ομίλου ανέρχονται στα 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 0,9 δισ. ευρώ στη μητρική εταιρεία.
Αποτέλεσμα αυτής της ισχυρής κεφαλαιακής και χρηματοοικονομικής διάρθρωσης, καθώς και των προβλέψεων για την κερδοφορία και τις ταμειακές ροές, είναι η πρόθεση της εισηγμένης να δώσει super μέρισμα στους μετόχους της, ανταμείβοντάς τους για την εμπιστοσύνη τους. Ειδικότερα, το Διοικητικό Συμβούλιο θα προτείνει στη Γενική Συνέλευση την αύξηση του μερίσματος χρήσης για το 2024 κατά 60% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, στα 0,40 ανά μετοχή μετρητά (all-cash).
«Τρέχουν» οι παραχωρήσεις, «ζαλίζουν» οι εμβληματικές συναλλαγές των 11 δισ. ευρώ
Στον τομέα των παραχωρήσεων σημειώθηκε, όπως αναμενόταν, σημαντική αύξηση σε επίπεδο εσόδων και λειτουργικής κερδοφορίας. Η επίδοση αυτή οφείλεται αφενός στην αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων σε ολόκληρο το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων του ομίλου κατά το 2024 και αφετέρου στην έναρξη, από τις 6 Οκτωβρίου 2024, της 25ετούς περιόδου παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού. Σημειώνεται ότι για το σύνολο του 2024, η κυκλοφορία αυξήθηκε, ετησίως, κατά 5,5% στην Αττική Οδό, κατά 8,7% στη Νέα και Κεντρική Οδό (λόγω και της παράδοσης νέων τμημάτων από τα μέσα του έτους) και κατά 3,3% στην Ολυμπία Οδό.
Κατά τη διάρκεια του 2024, ο Όμιλος υλοποίησε ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του στρατηγικού του σχεδιασμού, με στόχο την ανάδειξή του σε κορυφαίο όμιλο υποδομών στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, συμμετέχοντας σε εμβληματικές συναλλαγές συνολικού ύψους 11 δισ. ευρώ που περιλαμβάνουν την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και την απόκτηση της Αττικής Οδού. Επιπλέον, επικράτησε σε διαγωνισμούς για νέα έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, ύψους 2,5 δισ. ευρώ εντός του 2024, εξασφαλίζοντας πρόσθετες σταθερές και ελκυστικές αποδόσεις για τους μετόχους του. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεχίζει να προετοιμάζεται και να αξιολογεί τη συμμετοχή του σε σημαντικό αριθμό έργων, τα οποία αναμένεται να ωριμάσουν τις επόμενες περιόδους.
Οι συνολικές επενδύσεις του ομίλου (capex) για το 2024 ανήλθαν σε 3,5 δισ. ευρώ και αφορούν σχεδόν αποκλειστικά τον τομέα των παραχωρήσεων και ειδικότερα το έργο της Αττικής Οδού. Επίσης, εντός του 2024, ο όμιλος εισέπραξε το σύνολο του τιμήματος των 864 εκατ. ευρώ από την πώληση της συμμετοχής του στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.
Θετικές προοπτικές
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, παρά τη μεγάλη μεταβλητότητα που παρατηρείται σε παγκόσμιο γεωπολιτικό επίπεδο, αναμένεται να συνεχίσει να ενισχύει την παρουσία του στον χώρο των υποδομών στην Ελλάδα και τη Ν.Α. Ευρώπη, υλοποιώντας με συνέπεια τον στρατηγικό του σχεδιασμό. Έχοντας σημαντική ορατότητα λόγω του αριθμού των έργων που έχουν εξασφαλιστεί και σταδιακά μπαίνουν σε λειτουργία, αναμένεται σταθερός ρυθμός αύξησης της κερδοφορίας σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Την ίδια στιγμή, η αγορά των υποδομών αναμένεται να συνεχίσει να προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες για περαιτέρω αύξηση του αποτυπώματος του ομίλου. Η καθετοποίηση, η βαθιά γνώση του αντικειμένου και η συστηματική προσήλωση στον τομέα των υποδομών, σε συνδυασμό με την ισχυρή χρηματοοικονομική διάρθρωση, αναμένεται να συνεχίσουν να αποτελούν κύρια ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ομίλου και να υποστηρίζουν την εξασφάλιση νέων συμβάσεων, οι οποίες θα δημιουργήσουν ακόμα μεγαλύτερη αξία για τους μετόχους.