Έξι προτάσεις για τη νομοθεσία του αντιπυρικού καθαρισμού οικοπέδων κατέθεσε το προεδρείο της ΠΟΜΙΔΑ στη συνάντηση που είχε χθες (28/4) με τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Ιωάννη Κεφαλογιάννη.
Ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, Στράτος Παραδιάς, ευχαρίστησε τον κ. Κεφαλογιάννη, γιατί έγινε δεκτό το αίτημα της ΠΟΜΙΔΑ για παράταση της προθεσμίας καθαρισμού και υποβολής των σχετικών δηλώσεων των ιδιοκτητών οικοπέδων μέχρι τις 15/6 και υπενθύμισε στον υπουργό ότι η ΠΟΜΙΔΑ κάλεσε εγκαίρως, και με κάθε μέσο δημοσιότητας που έχει στη διάθεσή της καλεί συνεχώς τους ιδιοκτήτες οικοπέδων όλης της χώρας να καθαρίσουν τα οικόπεδά τους, ενημερώνοντάς τους ταυτόχρονα για τις σχετικές υποχρεώσεις τους.
Εν συνεχεία το προεδρείο της ΠΟΜΙΔΑ εξειδίκευσε τις προτάσεις της οργάνωσης στο συγκεκριμένο θέμα ως εξής:
1. Προθεσμία καθαρισμού-δηλώσεων: Η περίοδος του καθαρισμού των οικοπέδων και της υποβολής των υπευθύνων δηλώσεων στη σχετική πλατφόρμα να καθοριστεί εκ του νόμου τρίμηνη, ήτοι από την 1η Απριλίου έως και την 30ή Ιουνίου κάθε έτους, ώστε να είναι ρεαλιστική η προθεσμία και να είναι πράγματι εφικτός ο καθαρισμός και η υποβολή των σχετικών δηλώσεων, χωρίς να χρειάζεται η χορήγηση αλλεπάλληλων παρατάσεων, που διαφορετικά θα είναι αναπόφευκτη, αλλά και να αποφευχθεί ο οικονομικός «στραγγαλισμός» των ιδιοκτητών από τα σχετικά συνεργεία καθαρισμού, λόγω της αυξημένης ζήτησης των υπηρεσιών τους.
2. Υπόχρεοι αποκομιδής βιομάζας οι Δήμοι: «Να οριστεί ρητά στο νόμο το ορθό και μόνο ρεαλιστικό: ότι αποκλειστικά υπόχρεοι για την αποκομιδή της βιομάζας από τον καθαρισμό των οικοπέδων είναι οι Δήμοι της χώρας. Αυτό διότι οι πολίτες έχουν, οι περισσότεροι τουλάχιστον, τη δυνατότητα καθαρισμού του οικοπέδου τους, δεν μπορεί όμως εκτός από αυτό να αξιώνουμε να επιφορτιστούν και με την επιπλέον ευθύνη και τα έξοδα που συνεπάγεται η υποχρέωση να βρουν συνεργεία με γερανούς, φορτηγά κλπ. και να βρουν τόπο αποκομιδής και διάθεσης της βιομάζας. Όλα αυτά μόνον οι Δήμοι μπορούν να τα πράξουν, είναι εθελοτυφλία να προσπαθήσει το Κράτος με οποιαδήποτε μορφή, να καταστήσει τους πολίτες υπεύθυνους για το αδύνατον», επισημαινει η ΠΟΜΙΔΑ.
3. Εκλογίκευση των κυρώσεων σε βάρος των πολιτών: Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, στο στάδιο των κυρώσεων σε βάρος των πολιτών υπάρχει πολυνομία η οποία δημιουργεί σύγχυση και οδηγεί σε παράλογα και άδικα αποτελέσματα. Συγκεκριμένα υπάρχει αλληλοεπικάλυψη του αρ. 53Α του Ν. 4662/2020 και της υποπερ. 26 της περ. β’ της παρ. Ι του αρ. 75 του Ν. 3463/2006, γιατί ενώ η πρωτογενής υποχρέωση καθαρισμού των οικοπέδων πηγάζει από τον Ν. 3463/2006 (Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων), η ίδια αυτή υποχρέωση παραδόξως επανεισάγεται και με τον Ν. 4662/2020, με τρόπο που δημιουργεί σοβαρά ερμηνευτικά και κατ’ επέκταση εφαρμοστικά ζητήματα, καθόσον προβλέπονται δυο (2) ξεχωριστές κατηγορίες προστίμων:
(α) Πρόστιμο για τη μη δήλωση του καθαρισμού στην πλατφόρμα «Ακαθάριστα Οικόπεδα» ασχέτως αν πραγματοποιήθηκε ή όχι (η ανακριβής δήλωση διώκεται ΚΑΙ ποινικά) (αρ. 53Α του Ν. 4662/2020).
(β) Πρόστιμο για τον μη καθαρισμό του οικοπέδου από το αρ. 75 του Ν. 3463/2006.
Το πρόστιμο της μη δήλωσης του καθαρισμού, ποσού 1.000 ευρώ, σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ, θα πρέπει να εξορθολογιστεί, μειούμενο κατά 75% (250 ευρώ) σε περίπτωση εκπρόθεσμης δήλωσης και σε κάθε περίπτωση πριν πραγματοποιηθεί έλεγχος. Σε περίπτωση ελέγχου και διαπίστωσης ότι το οικόπεδο ήταν καθαρισμένο χωρίς να έχει υποβληθεί δήλωση, το πρόστιμο να μειώνεται στο 50% (500 ευρώ).
Αυτό δεδομένου ότι εν όψει εφαρμογής των αυστηρών τροποποιήσεων του Ποινικού Κώδικα, ο υπόχρεος θα καλείται να δηλώσει υπεύθυνα στο Εθνικό Μητρώο» (πλατφόρμα «Ακαθάριστα Οικόπεδα») ότι εκτός από τον καθαρισμό όπως αυτός εξειδικεύεται, θα μεριμνά και για τη συντήρηση αυτού καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, κάτι που σε πολλές περιπτώσεις θα είναι πρακτικά αδύνατον να τηρηθεί, και δεδομένων των ισχυουσών συνεπειών της ψευδούς/ανακριβούς δηλώσεως εγκυμονεί σοβαρότατος κίνδυνος μέχρι και ποινικής καταδίκης και έκτισης πραγματικού χρόνου φυλάκισης των πολιτών, τονίζεται από την Ομοσπονδία. Πρέπει συνεπώς, όπως επισημαίνει, να μετατραπεί η υπεύθυνη δήλωση στο «Εθνικό Μητρώο» (πλατφόρμα «Ακαθάριστα Οικόπεδα») σε απλή υπεύθυνη δήλωση που τιμωρείται σύμφωνα με την παρ. 6 του αρ. 22 του Ν. 1599/1986, προκειμένου να μην υπάρχουν υπέρμετρες και ανεπιεικείς ποινικές συνέπειες σε περίπτωση που η δήλωση θεωρηθεί ανακριβής. Επίσης πρέπει να οριστεί ότι δεν επιβάλλεται το υπερβολικό πρόστιμο των 1.000 ευρώ ή η άσκηση οποιασδήποτε ποινικής δίωξης χωρίς προηγούμενη έγγραφη ατομική ειδοποίηση του κάθε ιδιοκτήτη οικοπέδου από τον οικείο Δήμο για την εν λόγω υποχρέωση του.
4. Σε περιπτώσεις τεχνικής αδυναμίας υποβολής δήλωσης (έλλειψη κτηματολογικής εγγραφής-ηλικιωμένοι ιδιοκτήτες κλπ.) να προβλέπεται ότι η δήλωση, απλή ή υπεύθυνη, θα μπορεί να υποβάλλεται εγγράφως και στον οικείο δήμο από τον υπόχρεο (όπως προβλεπόταν στην παρ. 2 του αρ. 4 της Πυροσβεστική Διάταξη 20/2023), ο οποίος με τη σειρά του θα καταχωρεί τα στοιχεία της στο «Εθνικό Μητρώο» για λογαριασμό τού ή θα τα την τηρεί στο αρχείο του.
5. Δυνατότητα δήλωσης καθαρισμού από διαδόχους ιδιοκτήτες (αγοραστές, κληρονόμους και δωρεοδόχους) οι οποίοι σήμερα αδυνατούν να προβούν σε δήλωση αν ο νέος ιδιοκτησιακός τίτλος τους δεν έχει αναρτηθεί στο Κτηματολόγιο.
6. Στην πλατφόρμα δηλώσεων καθαρισμού να δοθεί η δυνατότητα προσωρινής αποθήκευσης, εμπρόθεσμης διόρθωσης αλλά και εκπρόθεσμης υποβολής των ηλεκτρονικών δηλώσεων, με τις παραπάνω συνέπειες.