Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτή είναι μια ευρέως διαδεδομένη υπόθεση εδώ και καιρό, αλλά μόνο τον τελευταίο χρόνο έγινε σαφές πόσο μεγάλο προβάδισμα έχουν αποκτήσει οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στον τομέα αυτό. Τα κινεζικής κατασκευής αυτοκίνητα τώρα όχι μόνο κυριαρχούν στην εγχώρια αγορά τους, τη μεγαλύτερη στον κόσμο, αλλά εξάγονται σε αυξανόμενους αριθμούς.
Εκτός από το χαμηλότερο κόστος και την προηγμένη τεχνολογία των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στην Κίνα, η χώρα έχει επίσης κυριαρχήσει στην αλυσίδα εφοδιασμού EV με τρόπους που θα καταστήσουν δύσκολο για τους κατασκευαστές αλλού να καλύψουν το κενό. Αναλυτές έχουν προειδοποιήσει ότι οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να χάσουν το ένα τέταρτο του μεριδίου αγοράς τους λόγω της ανόδου των φθηνότερων κινεζικών EV.
Η κυριαρχία της Κίνας
Οι κινεζικές μάρκες αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ όλων των EV που πωλούνται παγκοσμίως. Οι κινεζικές εταιρείες έχουν καταφέρει να πάρουν μερίδιο της εγχώριας αγοράς από πρώην ηγέτες όπως η Volkswagen, ενώ ο εγχώριος πρωταθλητής BYD Co., η κορυφαία μάρκα εντός της Κίνας, πούλησε περισσότερα αυτοκίνητα από την Tesla Inc. το τέταρτο τρίμηνο του 2023 για να γίνει η μεγαλύτερη εταιρεία EV στον κόσμο.
Οι καταναλωτές της Κίνας μεταβαίνουν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μεγάλους αριθμούς: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το ένα τέταρτο του συνόλου των πωλήσεων νέων επιβατικών αυτοκινήτων εκεί το 2022, ποσοστό που είχε αυξηθεί στο 37% τον Σεπτέμβριο. Οι αναλυτές της UBS προέβλεψαν ότι το μερίδιο της Κίνας στην παγκόσμια αγορά θα διπλασιαστεί σχεδόν στο 33% μέχρι το 2030, ενώ οι παραδοσιακές δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα δουν το μερίδιό τους να πέφτει στο 58% από 81% το 2023- εκτίμησαν επίσης ότι το 2023 η BYD θα έχει πλεονέκτημα κόστους 25% έναντι των βορειοαμερικανικών και ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων.
Η υπεροχή της Κίνας είναι πιο έντονη στις μπαταρίες, το πιο ακριβό μέρος ενός EV. Περισσότερο από το 80% των κυψελών μπαταριών EV κατασκευάζονται στην Κίνα, υποστηριζόμενες από μια αλυσίδα εφοδιασμού που θέτει όλο και περισσότερο την εξόρυξη και την επεξεργασία των συστατικών ορυκτών, όπως το λίθιο, το κοβάλτιο, το μαγγάνιο και τα μέταλλα σπάνιων γαιών, στα χέρια της χώρας. Το κόστος των μπαταριών στην Κίνα έχει πέσει στα 126 δολάρια ανά κιλοβατώρα σε μέση σταθμισμένη κατά όγκο βάση, ενώ τα πακέτα τιμών είναι 11% υψηλότερα στις ΗΠΑ και 20% υψηλότερα στην Ευρώπη, σύμφωνα με το BloombergNEF. Εν τω μεταξύ, οι Κινέζοι κατασκευαστές παρουσιάζουν ήδη μια νέα γενιά μπαταριών που βασίζονται στο νάτριο, το οποίο είναι πιο άφθονο από το λίθιο που χρησιμοποιείται τώρα στις μπαταρίες EV και λιγότερο επιρρεπές στην ανάφλεξη.
Πλεονέκτημα και λόγω επιδοτήσεων
Η χώρα παρέχει τις ακόλουθες επιδοτήσεις:
Το 2023, ο σκληρός ανταγωνισμός στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτων της Κίνας και η επιβράδυνση της οικονομίας της οδήγησαν σε πίεση για πωλήσεις αλλού, και η χώρα εξήγαγε 825.000 EV τους πρώτους εννέα μήνες, ένα άλμα 110% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022.
Οι κινεζικές εξαγωγές πήγαν κυρίως στην Ευρώπη, όπου οι επιδοτήσεις προς τους καταναλωτές είναι διαθέσιμες τόσο για τα εισαγόμενα όσο και για τα εγχώρια κατασκευασμένα αυτοκίνητα. Οι κινεζικές μάρκες, με επικεφαλής τις BYD και Nio, είδαν το μερίδιο αγοράς τους στην Ευρώπη να εκτοξεύεται στο 5,6% το πρώτο εξάμηνο του 2023 από 1,1% το 2020. Τον Σεπτέμβριο, η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε έρευνα για τις κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας προς τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι ΗΠΑ έχουν επίσης προσφέρει επιδοτήσεις, αλλά οι διευρυμένες φοροαπαλλαγές στο πλαίσιο του νόμου του προέδρου Τζο Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) περιορίζονται σε αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Βόρεια Αμερική με εξαρτήματα που κατασκευάζονται κυρίως στην εγχώρια αγορά. Οι ΗΠΑ επιβάλλουν επίσης δασμούς 25% στις κινεζικές εισαγωγές αυτοκινήτων, έναντι 10% στην Ευρώπη.
Η αντίδραση των υπόλοιπων χωρών
Το έτος μετά την ψήφιση του IRA, ανακοινώθηκαν επενδύσεις συνολικού ύψους 55,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή μπαταριών στις ΗΠΑ, καθώς και 16,1 δισεκατομμύρια δολάρια για εργοστάσια ηλεκτρικών οχημάτων. Ενώ αυτό τελικά θα δημιουργήσει ένα κύμα δυναμικότητας EV, το άμεσο αποτέλεσμα ήταν περιορισμένο, εν μέρει επειδή τόσες πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες που έσπευσαν να αυξήσουν την παραγωγή έπρεπε να βασιστούν στην κινεζική τεχνολογία που μόνο 13 μοντέλα που βρίσκονται τώρα στην παραγωγή είναι επιλέξιμα για επιδότηση αγοράς IRA.
Μετά την ψήφιση του IRA, η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία ανακοίνωσαν πληθώρα δικών τους φορολογικών πιστώσεων και πακέτων ενίσχυσης για επενδύσεις σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen, η Stellantis και η Renault, αναδιαμορφώνουν τα εργοστάσιά τους για τη μετάβαση στα EV. Σχεδιάζουν να λανσάρουν δεκάδες νέα μοντέλα με μπαταρίες τα επόμενα χρόνια και δημιουργούν εργοστάσια μπαταριών – είτε μόνες τους είτε με συνεργάτες – καθώς απομακρύνονται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η Νότια Κορέα επέκτεινε ένα πρόγραμμα επιδότησης καθώς οι πωλήσεις EV επιβραδύνθηκαν λόγω της ύφεσης της οικονομίας.