MENU

Οι δρόμοι της Ευρώπης «φωνάζουν» για βελτίωση των υποδομών τους – Η εικόνα του 2023

Στους 20.000 ο αριθμός των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο το 2023

Προκαταρκτικά στοιχεία για τους θανάτους που σημειώθηκαν από τροχαία δυστυχήματα δημοσίευσε σήμερα η Επιτροπή της Κομισιόν.

Σε ολόκληρη την ΕΕ, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2023 (20.400) μειώθηκαν κατά 1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ενώ αυτό αντιπροσωπεύει περίπου 2.360 λιγότερους θανάτους (-10%) σε σύγκριση με το 2019, η πτωτική τάση έχει μειωθεί σε αρκετά κράτη μέλη.

Από το 2019, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ελάχιστα μειώθηκε στην Ισπανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ έχει αυξηθεί στην Ιρλανδία, τη Λετονία, την Ολλανδία, τη Σλοβακία και τη Σουηδία. Αντίθετα, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, το Βέλγιο, η Τσεχία, η Δανία, η Ουγγαρία και η Πολωνία βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου μείωσης κατά 50% στους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία έως το 2030.

Η συνολική κατάταξη των ποσοστών θνησιμότητας των χωρών δεν έχει αλλάξει σημαντικά, με τους ασφαλέστερους δρόμους να εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (22 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους) και στη Δανία (27/εκατομμύριο). Η Βουλγαρία (82/εκατομμύριο) και η Ρουμανία (81/εκατομμύριο) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας το 2023. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 46 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους.

Που έγιναν τα τροχαία

Τα διαθέσιμα στοιχεία σε όλη την ΕΕ για το 2022 (λεπτομερή στοιχεία του 2023 δεν είναι ακόμη διαθέσιμα) δείχνουν ότι το 52% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σημειώθηκαν σε αγροτικούς δρόμους, έναντι 38% στις αστικές περιοχές και 9% στους αυτοκινητόδρομους.

Η τάση στον αριθμό των ποδηλατών που σκοτώθηκαν στους δρόμους της ΕΕ προκαλεί σοβαρή ανησυχία: περισσότεροι από 2.000 ποδηλάτες σκοτώθηκαν το 2022. Αυτή είναι η μόνη κύρια ομάδα χρηστών του δρόμου που δεν σημείωσε σημαντική μείωση των θανάτων την τελευταία δεκαετία. Και αυτό λόγω της έλλειψης κατάλληλων υποδομών και μη ασφαλούς συμπεριφοράς των οδηγών (υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια μέθης).

Οι άνδρες ευθύνονται για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία ατυχήματα (77%). Οι ηλικιωμένοι, ηλικίας 65+, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο καθώς αντιπροσώπευαν το 29% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ αντιπροσωπεύουν το 21% του πληθυσμού. Ομοίως, οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών αντιπροσώπευαν το 12% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα αλλά το 7% του πληθυσμού. Τα μοτίβα αλλάζουν σημαντικά ανάλογα με την ηλικία. Μεταξύ των ατόμων ηλικίας 65+, οι πεζοί αντιπροσωπεύουν το 29% των θανάτων και οι ποδηλάτες το 17%..

Εντός των αστικών περιοχών, οι ευάλωτοι χρήστες του δρόμου (πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες ηλεκτρικών δικύκλων) αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 70% των συνολικών θανάτων, πράμα που σημαίνει ότι οι υποδομές «φωνάζουν» για βελτίωση.

Σχετικά Άρθρα