Πολύ κοντά στην επιβολή δασμών στα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα βρίσκεται η Κομισιόν, για την προστασία των ευρωπαίων κατασκευαστών.
Σε έγγραφο που είδε το φως τη δημοσιότητας η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφέρει ότι διαθέτει επαρκή στοιχεία που υποδεικνύουν ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εξάγονται στην Ευρώπη επιδοτούνται από τη κινεζική κυβέρνηση.
Χαρακτηρίζει τις επιδοτήσεις ως «αντιστρέψιμες», υπονοώντας ότι έχουν εφαρμοστεί ειδικά για να διατηρηθούν χαμηλές οι τιμές λιανικής των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Επιπλέον αναφέρει πως οι εισαγωγές τους αυξήθηκαν κατά 14% από τον Οκτώβριο του 2023 έως τον Ιανουάριο 2024, σε σύγκριση με την περίοδο Οκτωβρίου 2022 – Ιανουαρίου 2023.
Και αναδρομική επιβολή στο τραπέζι
Η ΕΕ έδωσε εντολή στις τελωνειακές αρχές να καταχωρήσουν τις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων στην περιοχή από την Κίνα, ώστε εάν πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις, οι δασμοί να μπορούν να «επιβληθούν αναδρομικά» σε αυτοκίνητα που βρίσκονται ήδη στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με το έγγραφο, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να υποστούν ζημιά, η οποία θα ήταν δύσκολο να αποκατασταθεί, εάν οι κινεζικές εισαγωγές συνεχίσουν με αυτόν τον επιταχυνόμενο ρυθμό πριν από την ολοκλήρωση της έρευνας, η οποία ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο.
Προς το παρόν δεν έχει δοθεί ακριβής ημερομηνία για το πότε μπορούν να εισαχθούν οι δασμοί, καθώς η έρευνα είναι ακόμη σε εξέλιξη.
Όπως αναφέρει το Reuters, το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην ΕΕ εξέφρασε την απογοήτευσή του για την προτεινόμενη εντολή και είπε ότι η πρόσφατη αύξηση των κινεζικών εισαγωγών EV αντικατοπτρίζει την αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη.
Οι κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις για ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα ήταν 57 δισ. δολάρια την περίοδο 2016-2022, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων AlixPartners, βοηθώντας την Κίνα να γίνει ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο.