Πολλοί φιλόδοξοι επιχειρηματίες κάνουν ένα μεγάλο-θανάσιμο για τη δουλειά τους λάθος, προτού μπουν σε τροχιά εκκίνησης.
Και το λάθος αυτό αφορά στο ότι δεν ψάχνουν την αγορά και τους πιθανούς πελάτες τους στο γεωγραφικό σημείο, στην κοινωνία και στην κοινή αντίληψη γύρω από όπου πρόκειται να ξεκινήσουν την επιχείρησή τους.
«Το έχω δει εκατοντάδες φορές. Πολλοί πρώτα δημιουργούν την ιδέα της επιχείρησης και τις υπηρεσίες-προϊόντα που θα παρέχει, όμως δεν εστιάζουν, στο κατά πόσο μπορεί η ζήτηση για αυτά που προσφέρει, να έχει απήχηση. Είναι η κλασική συνταγή για την αποτυχία» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Steve Blank, ένας πολύπειρος επιχειρηματίας και συνιδρυτής τεσσάρων startup εγχειρημάτων.
«Το πιο λογικό κι εύστοχο ερώτημα είναι το εξής: Ποιοι θα είναι οι πελάτες μου; Τι θέλουν ακριβώς; Πώς θα τους πουλήσω το προϊόν μου; Αντιθέτως οι περισσότεροι σκέφτονται ως εξής: Ορίστε η επιχείρησή μου, θα θέλατε να αγοράσετε κάτι; Μέγα λάθος» υπογραμμίζει ο Blank.
Η συμβουλή που δίνει ο ίδιος αφορά ασφαλώς στην αγορά και τον μέσο καταναλωτή: «Ακούστε τα θέλω τους, αφουγκραστείτε τις ανάγκες τους. Αυτοί ορίζουν την αγορά, από αυτούς εξαρτάστε. Γνωρίστε τον κόσμο του καταναλωτή και θυμηθείτε τον εαυτό σας ως αγοραστή. Θα αναθεωρήσετε για πολλά πράγματα».
Κλείνοντας θυμάται μια δική του αποτυχημένη απόπειρα ίδρυσης μιας εταιρείας video-games: «Είχα προσλάβει τους καλύτερους στο είδος τους, είχα συνεργαστεί με μεγάλες εταιρείες παραγωγής και το είχα προμοτάρει όσο δεν πήγαινε, όμως ακολουθούσα μόνο το δικό μου κριτήριο και όχι τη μόδα της εποχής, τα trend όπως λέμε. Σύντομα έπεσα από τα σύννεφα».
Όπως ο ίδιος λέει, αν είχε αυτή τη γνώση από πριν, δεν θα έπεφτε σε αυτή την παγίδα. Σίγουρα έκανε αυτό που ο ίδιος ήθελε, αλλά στον κόσμο των επιχειρήσεων, αυτό είναι το τελευταίο που μετράει, γιατί η σκληρή πραγματικότητα λέει, ότι αν δεν καλύψεις τις απαιτήσεις του αγοραστικού σου κοινού, με μαθηματική ακρίβεια οδεύεις προς το τέλος της οποιασδήποτε επιχείρησής σου.