MENU

Τροχαία στην Ελλάδα το 2023 — 10.553 ατυχήματα και 646 νεκροί σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

Παρουσιάστηκε αύξηση 0,6% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά - Οι κύριες αιτίες

Το 2023, η Ελλάδα κατέγραψε 10.553 οδικά τροχαία ατυχήματα, καταγράφοντας αύξηση 0,6% σε σχέση με το 2022, όταν συνέβησαν 10.487 ατυχήματα.

Ο συνολικός αριθμός των παθόντων στα ατυχήματα αυξήθηκε κατά 1,4%, με 13.461 άτομα να τραυματίζονται ή να χάνουν τη ζωή τους, από 13.279 το 2022.

Η ανασκόπηση των στοιχείων φανερώνει μια σειρά από ανησυχητικά ευρήματα που προειδοποιούν για τις επικίνδυνες συνθήκες στους δρόμους.

Παράγοντες που συμβάλλουν στην αύξηση των ατυχημάτων:

  • Υπερβολική ταχύτητα: Η ταχύτητα μεγαλύτερη του επιτρεπόμενου ορίου καταγράφηκε ως ο κυριότερος παράγοντας στις περισσότερες θανάσιμες συγκρούσεις, με ποσοστό 19,8% (128 νεκροί).
  • Μέθη και αμέλεια: Η απρόσεκτη οδήγηση, η μη τήρηση απόστασης ασφαλείας, η μέθη και άλλοι ελιγμοί που δεν περιγράφονται ρητά συνιστούν σοβαρές αιτίες των ατυχημάτων.
  • Έλλειψη υποδομών και κακής ποιότητας οδοί: Αν και τα τελευταία χρόνια παρατηρείται βελτίωση στις υποδομές, πολλά ατυχήματα εξακολουθούν να συμβαίνουν λόγω προβλημάτων στη συντήρηση ή τον σχεδιασμό των δρόμων.

Στοιχεία και στατιστικά:

Θύματα:

  • 646 θάνατοι (μείωση 1,2% σε σχέση με το 2022).
  • 659 βαριά τραυματίες (μείωση 0,8%).
  • 12.156 ελαφρά τραυματίες (αύξηση 1,6%).

Από το σύνολο των 646 θυμάτων:

  • Το 72,6% ήταν οδηγοί.
  • Το 11,6% ήταν επιβάτες.
  • Το 15,8% ήταν πεζοί.

Η κατανομή των νεκρών ανά ηλικιακή ομάδα δείχνει ότι:

  • 17,8% ήταν ηλικίας 0-24 ετών.
  • 30% ήταν ηλικίας 25-49 ετών.
  • 21,7% ήταν ηλικίας 50-64 ετών.
  • 28,8% ήταν άνω των 65 ετών.

Στοιχεία ανά σκοπό:

  • Οδηγοί: Το μεγαλύτερο ποσοστό (33,9%) των οδηγών που έχασαν τη ζωή τους ήταν ηλικίας 25-49 ετών.
  • Μεταφερόμενοι: Η μεγαλύτερη θνησιμότητα (33,3%) καταγράφηκε στην ηλικιακή ομάδα 0-24 ετών.
  • Πεζοί: Το μεγαλύτερο ποσοστό (55,9%) των πεζών που πέθαναν ήταν άνω των 65 ετών.

Κατηγορίες οχημάτων:

  • 245 θύματα (37,9%) επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα.
  • 250 θύματα (38,7%) επέβαιναν σε δίτροχα (συμπεριλαμβανομένων μοτοποδηλάτων).
  • 102 θύματα (15,8%) ήταν πεζοί.

Ατυχήματα κατά περιοχή:

Η κατανομή των ατυχημάτων κατά γεωγραφική περιοχή δείχνει πως:

  • Στην κατοικημένη περιοχή, το 26,1% των θυμάτων ήταν επιβάτες και το 46% δίτροχοι.
  • Στην μη κατοικημένη περιοχή, το 48,6% των θυμάτων ήταν επιβάτες και το 32,6% δίτροχοι.
  • Στους αυτοκινητόδρομους, το 69,7% των θυμάτων ήταν επιβάτες και το 15,2% δίτροχοι.

Στοιχεία ανά Περιφέρεια:

  • Ο δείκτης ατυχημάτων ανά 1.000.000 κατοίκους σε εθνικό επίπεδο ήταν 1.013,3.
  • Περιφέρεια Αττικής: 1.474,9 ατυχήματα.
  • Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας: 1.194,6 ατυχήματα.
  • Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας: 1.160,1 ατυχήματα.

Αντίστοιχα, ο δείκτης θανάτων ήταν 62 ανά 1.000.000 κατοίκους, με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να καταγράφει το μεγαλύτερο ποσοστό (119,3), ακολουθούμενη από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων (118,7) και την Περιφέρεια Πελοποννήσου (89,9).

Σημαντικά στοιχεία για Μήνες και Ημέρες:

  • Ιούλιος: Ο μεγαλύτερος αριθμός ατυχημάτων (1.099) και νεκρών (78).
  • Φεβρουάριος: Ο μικρότερος αριθμός ατυχημάτων (668) και νεκρών (33).
  • Παρασκευή: Η ημέρα με τον μεγαλύτερο αριθμό ατυχημάτων (15,6%).
  • Κυριακή: Η ημέρα με τον μεγαλύτερο αριθμό νεκρών (16,4%).

Ώρες Συμβάντων:

  • Από τη 12η έως την 18η ώρα καταγράφηκε το μεγαλύτερο ποσοστό ατυχημάτων (44,8%).
  • Οι μεταμεσονύκτιες ώρες είχαν τα λιγότερα ατυχήματα (7,7%).

Καιρικές συνθήκες:

  • Το 93,9% των ατυχημάτων συνέβησαν σε καλοκαιρία.
  • Σε ψιλή βροχή σημειώθηκαν 259 ατυχήματα και σε βροχή 201 ατυχήματα, με 29 και 22 νεκρούς αντίστοιχα.

Κατηγορίες ατυχημάτων και τύποι σύγκρουσης:

  • Σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων: Το μεγαλύτερο ποσοστό ατυχημάτων (62,3%), με κυριότερη σύγκρουση την πλαγιομετωπική (40,3%).
  • Παράσυρση πεζού/ζώου: Κατέχει το 16% των ατυχημάτων.
  • Εκτροπή/ανατροπή οχήματος: Ακολουθεί με 14,3% των ατυχημάτων.
  • Ο κυριότερος ελιγμός που συνέβαλε στα ατυχήματα ήταν άλλος ελιγμός (17,1%).
  • Ακολουθούν οι ελιγμοί της μη διακοπής πορείας πριν από STOP (16,5%) και η κανονική πορεία (13,4%).
  • Στην κατηγορία “σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων”, το 40,7% των θυμάτων προήλθε από αυτήν την κατηγορία (263 νεκροί).
  • Ο δεύτερος πιο επικίνδυνος τύπος σύγκρουσης ήταν η εκτροπή/ανατροπή οχήματος, με 28,2% των θυμάτων (182 νεκροί).
  • Η πλαγιομετωπική σύγκρουση κατέχει το μεγαλύτερο ποσοστό νεκρών, με 124 θύματα (19,2%).

Σχετικά Άρθρα