Η σύγκρουση των δύο πλοίων ανοιχτά της ανατολικής Αγγλίας εξελίσσεται σε περιβαλλοντική τραγωδία, σύμφωνα με ειδικούς της άγριας ζωής.
Παρά τις προσπάθειες, η φωτιά εξακολουθεί να καίει στο δεξαμενόπλοιο που μετέφερε καύσιμα αεροσκαφών και στο φορτηγό πλοίο που συγκρούστηκε μαζί του, ενώ η διαρροή τοξικών ουσιών στη θάλασσα προκαλεί μεγάλη ανησυχία.
Οι αρχές αξιολογούν τα απαραίτητα μέτρα για την καταπολέμηση της ρύπανσης, ενώ αυξάνονται οι φόβοι για τα δελφίνια και τα θαλασσοπούλια της περιοχής.
Η σύγκρουση των δύο πλοίων στη Βόρεια Θάλασσα έχει προκαλέσει σοβαρές περιβαλλοντικές ανησυχίες, καθώς το δεξαμενόπλοιο MV Stena Immaculate, που μετέφερε καύσιμα αεροσκαφών για την αμερικανική κυβέρνηση, υπέστη διαρροή. Από την ώρα της σύγκρουσης, περίπου στις 10:00 π.μ. GMT στις 10 Μαρτίου, το αεροπορικό καύσιμο διαρρέει στα ευαίσθητα οικοσυστήματα της περιοχής.
Το φορτηγό πλοίο Solong, με σημαία Πορτογαλίας, μετέφερε 15 κοντέινερ κυανιούχου νατρίου, ενός ιδιαίτερα τοξικού χημικού. Δεν είναι ακόμη σαφές εάν υπάρχει διαρροή αυτής της ουσίας, όμως οι περιβαλλοντολόγοι προειδοποιούν για τους πιθανούς κινδύνους.
Το καύσιμο αεροσκαφών (jet fuel) είναι ένα προϊόν βασισμένο στην κηροζίνη, με αργό ρυθμό εξάτμισης. Παρότι οι φλόγες στο Stena Immaculate καταναλώνουν μέρος του καυσίμου, άγνωστη παραμένει η ποσότητα που έχει εισέλθει στο θαλάσσιο περιβάλλον.
Σύμφωνα με στοιχεία από το MarineTraffic, το πλοίο ήταν μερικώς φορτωμένο με 140.000 βαρέλια καυσίμου. Η παρουσία αυτού του τοξικού υλικού στη θάλασσα αποτελεί σοβαρό κίνδυνο για τη θαλάσσια ζωή, με τις επιπτώσεις να είναι ακόμα απρόβλεπτες.
Ο Hugo Tagholm, εκτελεστικός διευθυντής της Oceana UK, δήλωσε ότι η διαρροή καυσίμου συμβαίνει μέσα ή κοντά σε προστατευόμενες περιοχές. Συγκεκριμένα:
Η περιοχή φιλοξενεί επίσης αποικίες φώκιας, ενώ στις απόκρημνες ακτές φωλιάζουν πάνω από 500.000 θαλασσοπούλια, συμπεριλαμβανομένων Γκανέτων, Κιττιουέικς, Αϊθαλίων και Παπαγαλόψαρων.
Ο Dave O’Hara, υπεύθυνος της Royal Society for the Protection of Birds (RSPB), τονίζει ότι η περιοχή έχει τη μεγαλύτερη αποικία γκανέτων στην Αγγλία και σημαντικούς πληθυσμούς θαλασσοπουλιών διεθνούς σημασίας.
Το κυανιούχο νάτριο (sodium cyanide), ένα άκρως τοξικό χημικό που διαλύεται άμεσα στο νερό, αποτελεί άλλη μία μεγάλη ανησυχία.
Ο Dr. Paul Johnston, ανώτερος επιστήμονας στο Greenpeace Research Laboratories του Πανεπιστημίου του Έξετερ, εξέφρασε την ανησυχία του για «πολλαπλούς τοξικούς κινδύνους».
«Δεν γνωρίζουμε ακόμα την κατάσταση των κοντέινερ με κυανιούχο νάτριο, όμως μιλάμε για μια ουσία εξαιρετικά επικίνδυνη, ικανή να προκαλέσει σοβαρή ζημιά στο θαλάσσιο οικοσύστημα. Επιπλέον, οποιαδήποτε διαρροή πετρελαίου από τα πλοία μπορεί να απειλήσει κοντινά καταφύγια άγριας ζωής» δήλωσε.
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι οι αρχές πρέπει να δράσουν άμεσα για να περιορίσουν τις διαρροές και να αποτρέψουν μια περιβαλλοντική καταστροφή.
Τοπικές και διεθνείς οργανώσεις ανταποκρίνονται στην περιβαλλοντική κρίση, ενώ πολίτες εκφράζουν τη διάθεσή τους να βοηθήσουν.
Η Cleethorpes Wildlife Rescue, μια εθελοντική οργάνωση, προετοιμάζεται για τη φροντίδα ζώων που ενδέχεται να φτάσουν στην ακτή καλυμμένα με πετρέλαιο. Έχει ήδη δημιουργήσει ειδική τηλεφωνική γραμμή έκτακτης ανάγκης (01472 472662) για περιστατικά άγριας ζωής που επηρεάζονται από τη ρύπανση.
Πέρα από τις άμεσες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, ορισμένες οργανώσεις τονίζουν ότι το ατύχημα αναδεικνύει τους κινδύνους της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.
«Αυτό το τραγικό γεγονός αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι η βιομηχανία πετρελαίου δημιουργεί ρύπανση όπου κι αν δραστηριοποιείται, είτε πρόκειται για εξορύξεις στον ωκεανό είτε για τη μεταφορά ορυκτών καυσίμων» αναφέρει ο Hugo Tagholm.
Οι τοπικές οικονομίες θα μπορούσαν να υποστούν σοβαρές συνέπειες, καθώς η ρύπανση μπορεί να επηρεάσει την αλιεία και την παραγωγή οστρακοειδών, με δυνητικές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία.
«Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να αγνοούμε την καταστροφή που προκαλεί αυτή η βιομηχανία. Η μετάβαση σε καθαρή, ανανεώσιμη ενέργεια είναι επιτακτική ανάγκη, για τις θάλασσές μας, τις κοινότητές μας και το μέλλον μας» καταλήγει.