Ανάδοχος στο έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο Τμήμα Χανιά-Ηράκλειο» ανακηρύχθηκε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από το Υπουργείο Υποδομών, επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ (διαβάστε εδώ) των προηγούμενων ημερών.
Ειδικότερα, εγκρίθηκε το Πρακτικό ελέγχου των Δικαιολογητικών Κατακύρωσης (7/2/2025) του Προσωρινού Αναδόχου και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακηρύχθηκε ως ανάδοχος, ενώ το Υπουργείο συναίνεσε για την, κατά περίπτωση, υπογραφή, κατάρτιση, εφαρμογή των συμβάσεων και εγγράφων επί των Αρχικών Δανειακών Συμβάσεων (Finance Documents). Επί της ουσίας εγκρίθηκαν και τα έγγραφα των δανειακών συμβάσεων.
Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. (με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων) και υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότησή του με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).
Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος για τη διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο και τη διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ενώ θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.
Το ιστορικό της επικράτησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον διαγωνισμό
H ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επικράτησε στον mega διαγωνισμό της συγκεκριμένης σύμβασης παραχώρησης ως προτιμητέος επενδυτής τον Ιανουάριο του 2023 έναντι των κοινοπρακτικών σχημάτων Άκτωρ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και Άβαξ – Egis – Meridiam που διεκδίκησαν ανεπιτυχώς την εν λόγω σύμβαση παραχώρησης.
Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ., με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων.
Το κράτος θα επιδοτεί τη διέλευση, καλύπτοντας μέρος του διοδίου. Υπενθυμίζεται πως στο σκέλος χρηματοδότησης πέρα από το Δημόσιο και τον Παραχωρησιούχο, θα διατεθούν επίσης πόροι 200 εκατ. ευρώ περίπου από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (190 εκατ. ευρώ) και Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ, 290 εκατ. ευρώ με συνδρομή 90 εκατ. εκατ. από το ΤΑΑ) έχουν συμβασιοποιηθεί με αναδόχους την εταιρία Aktor στο πρώτο τμήμα και την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Aktor στο δεύτερο τμήμα.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει τη διαχείριση μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας μεταξύ αυτών της Αττικής οδού τον περασμένο Οκτώβριο, ενώ σειρά θα πάρει το προσεχές διάστημα και η Εγνατία οδός.