Ένα βήμα μπροστά έκανε ο «βαλτωμένος» διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό προς τα δυτικά που έχει φρενάρει εδώ και σχεδόν δύο χρόνια στο αρχικό στάδιο.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με απόφαση της αρμόδιας διεύθυνσης, η οποία αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου προχωρώντας στην έκδοση της σχετικής ΑΕΠΟ.
Η διαδικασία βρισκόταν σε αναμονή, αποτελώντας ένα ακόμα εμπόδιο για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, ο οποίος είχε προκηρυχθεί στις αρχές του 2023.
Πλέον το ΥΠΕΝ άναψε το πράσινο φως ώστε να προχωρήσουν τα έργα που σε πρώτη φάση θα αυξήσουν κατά τρεις τους σταθμούς της Γραμμής 2 στην κατεύθυνση προς τα δυτικά μετά τον σταθμό Ανθούπολης. Πρόκειται για το τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον με τρεις σταθμούς και συνολικό μήκος περίπου 4 χιλιομέτρων.
Η επέκταση ξεκινάει από την συνοικία της Ανθούπολης του Περιστερίου (πέρας Σταθμού Ανθούπολης) και διερχόμενη υπό της Λεωφόρου Θηβών καταλήγει στην περιοχή του Ιλίου και Αγίου Νικολάου στα όρια του Καματερού με το Ίλιον στον Σταθμό Άγιος Νικόλαος.
Οι τρεις νέοι σταθμοί θα είναι Ιλιον, Παλατιανή και Αγιος Νικόλαος, ενώ στο έργο συμπεριλαμβάνονται η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα και η αναβάθμιση και αντικατάσταση Υφιστάμενων Η/Μ Συστημάτων Γραμμών 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας.
Πριν λίγο καιρό εντάχθηκε στον σχεδιασμό και η επιμήκυνση της εν λόγω επέκτασης, η οποία προβλέπει άλλους τρεις σταθμούς φτάνοντας τη γραμμή μέχρι τις Αχαρνές. Ωστόσο δεδομένης της χρηματοοικονομικής κατάστασης επί του παρόντος αποτελεί απλά… άσκηση επί χάρτου.
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός του έργου για τους πρώτους τρεις σταθμούς της επέκτασης, προϋπολογισμού 682 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, είναι σε εξέλιξη από το 2023, αλλά παραμένει σκαλωμένος στην πρώτη φάση με τον χρόνο ολοκλήρωσης της επέκτασης να πηγαίνει όλο και πιο πίσω και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να αναζητά τους απαραίτητους χρηματοδοτικούς πόρους κυρίως μέσα από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027.
Η έκδοση της ΑΕΠΟ, πάντως, για διάστημα 15 ετών αρχικά, θεωρείται ένα σημαντικό βήμα προόδου και εκλαμβάνεται ως σήμα «ξυπνήματος» της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Στην πρώτη φάση της διαδικασίας αρχικό ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει μεμονωμένα οι εταιρίες ΤΕΡΝΑ και Aktor (τότε Intrakat) και οι κοινοπραξίες Άβαξ – Ghella – Alstom και Άκτωρ (νυν Aktor) – Metlen.
Σήμερα η Γραμμή 2 Ανθούπολη – Ελληνικό αριθμεί 20 σταθμούς εν λειτουργία και έχει συνολικό μήκος περίπου 18 χιλιομέτρων.
Ξεκινά από την συνοικία της Ανθούπολης Περιστερίου (Σταθμός Ανθούπολη), διέρχεται από τα Σεπόλια και το κέντρο της Αθήνας (Ομόνοια και Σύνταγμα), συνεχίζει νότια μέσα από τον Νέο Κόσμο και τη Δάφνη και προχωρά κάτω από τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, για να καταλήξει στο Ελληνικό και τον ομώνυμο σταθμό.
Εξυπηρέτηση τουλάχιστον 67.000 επιβατών ημερησίως
Το τμήμα αυτό της Γραμμής 2 μέχρι την περιοχή του Αγίου Νικολάου εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ ο αριθμός των πολιτών που θα εξυπηρετούνται ως προς την κατοικία τους σε ακτίνα 500 μέτρων από τους τρεις νέους σταθμούς εκτιμάται σε περίπου 42.000 με τις αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας να υπολογίζονται σε περίπου 5.000.
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται και η κατασκευή επιπλέον χώρων αμαξοστασίου για την εξυπηρέτηση των συρμών.
Από τις διαθέσιμες λύσεις, η εταιρία Ελληνικό Μετρό ΑΕ έχει επιλέξει την επέκταση του Αμαξοστασίου Ελαιώνα σε γειτονική όμορη περιοχή εμβαδού περίπου 20 στρεμμάτων στη γωνία των οδών Αγίας Άννης και Πιερίας, η οποία σήμερα καταλαμβάνεται κυρίως από αποθήκες του τέως εργοστασίου της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας και από άλλες ιδιοκτησίες.
Επίσης, η μελλοντική λειτουργία της επέκτασης καθιστά αναγκαία την αναβάθμιση/αντικατάσταση ορισμένων Η/Μ Συστημάτων σε μεγάλο τμήμα ή και στο σύνολο των Γραμμών 2 & 3 του Μετρό, χωρίς την οποία δεν θα είναι δυνατή η περαιτέρω επέκταση αυτών στην νέα επέκταση προς Ίλιον.
Τα συστήματα αυτά πλέον δεν υποστηρίζονται από τους κατασκευαστές τους, δεν υπάρχουν ανταλλακτικά και έχουν αυξηθεί οι αστοχίες τους.
Στην προμήθεια, πάντως, παρά τις αρχικές συζητήσεις δε συμπεριλήφθηκε τελικώς το τροχαίο υλικό που θα εξυπηρετήσει την επέκταση, καθώς οι πρόσθετοι συρμοί 6 βαγονιών (σειράς V) θα παρασχεθούν από ανεξάρτητη σύμβαση προμήθειας, όπως ανέφερε η Ελληνικό Μετρό ΑΕ στην προκήρυξη του έργου.