MENU

Πεδίο σύγκρουσης η ανάταξη του σιδηρόδρομου: Με ή χωρίς τρένα στις ράγες;

Υπάρχουν φωνές που μιλούν για διακοπή ή μείωση των δρομολογίων κατά τη διάρκεια των έργων, ενώ αρκετοί υποστηρίζουν πως κάτι τέτοιο θα είχε ολέθριες συνέπειες

Τον τελευταίο καιρό ακούγονται συχνά φωνές που μιλούν για διακοπή σημαντικού τμήματος των σιδηροδρομικών μεταφορών, κάτι το οποίο τεχνοκράτες του σιδηροδρόμου επισημαίνουν ότι θα μπορούσε να είναι ολέθριο, καθιστώντας εν τέλει ασύμφορη και αδύνατη την επαναλειτουργία του.

Στις προτάσεις που ακούγονται θα πρέπει να συνυπολογιστούν πολλοί παράγοντες που κάνουν το εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο, όπως το γεγονός ότι σε ένα κλειστό δίκτυο ή σε ένα δίκτυο μειωμένης κυκλοφορίας οι βλάβες θα είναι πολλαπλές και δύσκολα αναστρέψιμες εξαιτίας των βανδαλισμών και της πλήρους απαξίωσης του εγκατεστημένου εξοπλισμού.

Η καλύτερη φύλαξη του δικτύου – αντιτείνουν στις προτάσεις του τέως προέδρου του ΟΣΕ Γιάννου Γραμματίδη – είναι η ίδια η κυκλοφορία των τρένων.

Ωστόσο το μεγαλύτερο πρόβλημα, το οποίο εντοπίζουν είναι η απώλεια σιδηροδρομικής τεχνογνωσίας, καθώς θα χαθεί σημαντική εμπειρία με την περαιτέρω συρρίκνωση του εργατικού δυναμικού.

Την ίδια στιγμή τέτοιες προτάσεις δε φαίνεται να συνυπολογίζουν την απώλεια του μεριδίου του σιδηροδρόμου επ’ ωφελεία των ανταγωνιστών του, κυρίως των οδικών μεταφορών, αλλά ούτε και το γεγονός ότι η χώρα μας θα ήταν υπόλογη και ενώπιον των Ευρωπαίων εταίρων της δεδομένου ότι για τα έργα του σιδηροδρόμου έχουν δαπανηθεί τις τελευταίες δεκαετίες αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ κοινοτικών πόρων.

Υπενθυμίζεται πως ο τέως Πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης έχει προτείνει το κλείσιμο του σιδηροδρόμου στον κεντρικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης με εξαίρεση τις προαστιακές γραμμές και τα εμπορευματικά τρένα ή έστω για δραστική μείωση των δρομολογίων τους με στόχο την ταχύτερη αποκατάσταση των ζημιών στο δίκτυο.

Σύμφωνα με τις προτάσεις του, θα πρέπει να δοθεί απόλυτη προτεραιότητα στα έργα που αφορούν τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, τα οποία θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέσα στο 1ο τρίμηνο του 2027, προσθέτοντας ότι για την πιο αποτελεσματική και ταχεία αποκατάσταση των ζημιών και τη θέση σε εφαρμογή όλων των απαραίτητων τεχνικών μέσων θα μπορούσε «είτε να διακοπεί η λειτουργία της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη (πλην προαστιακών γραμμών) είτε να μειωθεί η συχνότητα των δρομολογίων. Παράλληλα, προτείνεται να συνεχίσει η λειτουργία των εμπορευματικών μεταφορών χωρίς μείωση δρομολογίων αλλά σε ώρες που να μην εμποδίζεται η εκτέλεση των έργων επί του δικτύου».

Σχετικά Άρθρα