Δυο συν δύο διαγωνισμούς υλοποίησης οδικών έργων, συνολικής αξίας περίπου 1 δισ. ευρώ, έχουν βάλει στο «στόχαστρο» οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, Aktor, ΜΕΤΚΑ αλλά και η Άκτωρ Παραχωρήσεις που συμμετέχει σε ΣΔΙΤ.
Απαραίτητη, βέβαια, προϋπόθεση είναι η επιτάχυνση και ομαλή προώθηση των διαδικασιών, η εξασφάλιση των απαραίτητων κονδυλίων και βέβαια, η… «αφύπνιση» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που τελευταία έχει «κατεβάσει τα μολύβια».
Ούτως ώστε, να μην μείνουν τα έργα ως… «σχέδια επί χάρτου» ή έστω να σέρνονται οι διαγωνισμοί για μήνες ή χρόνια.
Κατ’ αρχής, με βάση όσα έχει αναφέρει το ίδιο το υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025 εκτιμάται η δημοπράτηση του έργου υλοποίησης του περίφημου Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά, εκτιμώμενης αξίας 70 εκατ. ευρώ, ενώ η κατασκευή του θα έχει διάρκεια τριών ετών από την υπογραφή της σύμβασης.
Το αντικείμενο του δημοπρατούμενου έργου αφορά στην αναβάθμιση της οδικής υποδομής στην περιοχή του Σκαραμαγκά, όπου συμβάλουν η Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου με τη Λεωφόρο Σχιστού (Ανισόπεδος Κόμβος Σχιστού) και πρόκειται να συμβάλει η υπό ολοκλήρωση Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Αιγάλεω (ΔΠΛΑ).
Με την υλοποίηση του έργου, συνολικού μήκους 7,4 χλμ., θα ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας ΔΠΛΑ – Σχιστού, με τη δημιουργία δύο νέων ανισόπεδων Κόμβων (Σκαραμαγκά και Ναυπηγείων) και την αναβάθμιση του υφιστάμενου Ανισόπεδου Κόμβου Σχιστού.
Η υλοποίηση του έργου είναι απαραίτητη για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην περιοχή του Σκαραμαγκά, όπου οι καθυστερήσεις υπερβαίνουν τα αποδεκτά επίπεδα σε καθημερινή βάση κατά τις ώρες αιχμής.
Παράλληλα, το έργο θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή για μετακινήσεις από την Αττική Οδό προς τον Πειραιά και τα νοτιοδυτικά προάστια του λεκανοπεδίου, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της λεωφόρου Κηφισού.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της προαίρεσης, προβλέπεται μεταξύ άλλων η οδική σύνδεση με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο του Επιχειρηματικού Πάρκου Φυλής, μήκους 2,3 χλμ. το οποίο περιλαμβάνει αναβάθμιση δύο κόμβων σύνδεσης με τον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) και με τη λεωφόρο ΝΑΤΟ. Έργο, το οποίο, επίσης, θα βοηθήσει στην αποσυμφόρηση του Κηφισού.
Μετάβαση στην επόμενη φάση για το έργο Μακρακώμη – Τυμφρυστός
Αναφορικά με ένα άλλο δημόσιο έργο, τον νέο αυτοκινητόδρομο Μακρακώμη – Τυμφρηστός, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), προ μηνός περίπου τέθηκε σε διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Δεδομένου ότι έχει περάσει αρκετός χρόνος από την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος (τέλη 2023) από τους ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Άβαξ, αλλά και τις κοινοπραξίες Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ, ΜΕΤΚΑ – Aktor, Ιντερκάτ – Εργοδομική Βοιωτίας – Εργοκάτ και Trace – ΤΕΚΑΛ – ΕΛΙΚΑ, υπάρχει η… προσδοκία για εξέλιξη της διαδικασίας.
Το συνολικό μήκος του Μακρακώμη – Τυμφρηστός είναι περίπου 30 χλμ. και με εξαίρεση μικρά τμήματα στα άκρα του έργου προβλέπεται νέα χάραξη. Αποτελεί τμήμα του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο, γνωστού και ΕΟ 38, που ανήκει στο δευτερεύον Εθνικό Δίκτυο της χώρας, καθώς επίσης και στο δευτερεύον Διευρωπαϊκό Δίκτυο.
Η αφετηρία του έργου προσδιορίζεται στην περιοχή του οικισμού Μακρακώμη και το πέρας του, αντίστοιχα, στο ανατολικό στόμιο της υφιστάμενης σήραγγας Τυμφρηστού.
Μέσω ΣΔΙΤ δύο οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα
Οι δύο άλλοι, μεγάλοι σε προϋπολογισμό, οδικοί διαγωνισμοί που εκκρεμούν και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπολόγιζε να προωθήσει μέσα στο 2025 στο στάδιο της υποβολής προσφορών είναι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.
Ο πρώτος αφορά τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, μια ΣΔΙΤ αξίας 445 εκατ. ευρώ, και ο άλλος τον δρόμο Δράμα – Αμφίπολη, ΣΔΙΤ αξίας σχεδόν 248 εκατ. ευρώ. Τα έργα διεκδικούσαν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ και η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Μetlen.
Το πρώτο εξ αυτών αφορά στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης-Έδεσσας. Ο συγκεκριμένος δρόμος είναι συνολικού μήκους 24,67 χιλιομέτρων και προβλέπει την κατασκευή, χρηματοδότηση, αναβάθμιση, λειτουργία και εκμετάλλευση για 30 χρόνια του άξονα Μαυροβούνι-Έδεσσα, της Παράκαμψης Γιαννιτσών και της Παράκαμψης Χαλκηδόνας, ενώ στο έργο περιλαμβάνεται και η γέφυρα Αξιού Ποταμού-Έδεσσας. Το δεύτερο έργο, αναμένεται να αναβαθμίσει τη σύνδεση με την Εγνατία Οδό. Το φυσικό αντικείμενο αφορά στα τμήματα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα, συνολικού μήκους περί τα 43 χιλιόμετρα.