«Ραντεβού» τον Ιούνιο αναμένεται να δώσουν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ και ΜΕΤΚΑ, διεκδικώντας δύο μεγάλες συμβάσεις για αναβάθμιση τμημάτων του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα της χώρας, συνολικής αξίας σχεδόν 400 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ κοντά στα 500 εκατ. ευρώ)
Ειδικότερα, προκηρύχθηκε από τον ΟΣΕ ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση της γραμμής Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) – Οινόη ύψους 240,7 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), όπως πρόσφατα είχε αποκαλύψει το energodromio.gr ότι αναμένονταν να συμβεί, αλλά και ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση υποδομής της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, στο τμήμα από Μουριές έως Προμαχώνα, για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο μέλλον, ύψους 159 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Για το πρώτο έργο η ημερομηνία υποβολής προσφορών από τους ενδιαφερόμενους ομίλους ορίστηκε για τις 17/06/2025, με προβλεπόμενο ορίζοντα έναρξης και ολοκλήρωσης της σύμβασης και του έργου, εφόσον όλα πάνε καλά, την 01/09/2025 και 31/05/2028 αντίστοιχα.
Για τον δεύτερο διαγωνισμό στη Βόρεια Ελλάδα, η ημερομηνία υποβολής προσφορών από τους ενδιαφερόμενους ομίλους ορίστηκε για τις 18/06/2025, με προβλεπόμενο ορίζοντα έναρξης και ολοκλήρωσης της σύμβασης και του έργου επίσης για την 01/09/2025 και 31/05/2028 αντίστοιχα.
Το έργο των 240,7 εκατ. ευρώ αφορά στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού τμήματος ΣΚΑ – Οινόη (περίπου 52 χλμ. υφιστάμενης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής), τα έργα υποδομής στους ενδιάμεσους σταθμούς, την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών σταθμών Οινόης και Αλιάρτου, καθώς και στην κατασκευή νέας σιδηροδρομικής στάσης στα Οινόφυτα.
Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση
Για το έργο ΣΚΑ – Οινόη το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εξασφαλίσει κονδύλια 192,14 εκατ. ευρώ από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF II, όπως και για άλλες σιδηροδρομικές παρεμβάσεις.
Το τμήμα αυτό που έχει κατασκευαστεί από την δεκαετία του 1960, δεν διαθέτει σύγχρονη υποδομή – επιδομή και είχε θεωρηθεί απαραίτητη η αναβάθμιση των περίπου 52 αυτών χιλιόμετρων του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Οι γραμμές δεν διαθέτουν σύγχρονους στρωτήρες, αλλά παλαιού τύπου. Με την αναβάθμιση του τμήματος από το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών ως την Οινόη θα γίνει δυνατή η αύξηση της χωρητικότητας της γραμμής προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των διερχόμενων τρένων, επιβατικών και εμπορικών, καθώς και της ταχύτητάς τους.
Σε ότι αφορά στο δεύτερο δημοπρατούμενο έργο, το project αφορά στην αναβάθμιση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Στρυμώνα – Προμαχώνα (στο τμήμα Μουριές έως Προμαχώνα, μήκους περίπου 53 χλμ.), ώστε να μπορεί να εγκατασταθεί μελλοντικά το σύστημα ηλεκτροκίνησης σε ολόκληρη τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Προμαχώνα, μήκους περίπου 128 χιλιομέτρων, με μέγιστη ταχύτητα 120 km/h. Το έργο εντάχθηκε για συγχρηματοδότηση στο Ταμείο Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης (CEF II), με εξασφαλισμένα κονδύλια 112,07 εκατ. ευρώ.