MENU

Σοκ στα πανεπιστήμια: Το 92% των φοιτητών χρησιμοποιεί AI στις σπουδές του

Το ChatGPT κατακτά τις πανεπιστημιακές αίθουσες – Συναγερμός στα ιδρύματα

Τα πανεπιστήμια στο Ηνωμένο Βασίλειο καλούνται να επανεξετάσουν τον τρόπο αξιολόγησης των φοιτητών τους, καθώς νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι σχεδόν όλοι οι προπτυχιακοί χρησιμοποιούν γενετική τεχνητή νοημοσύνη (genAI) στις σπουδές τους!

Έρευνα σε 1.000 φοιτητές – τόσο Βρετανούς όσο και διεθνείς – έδειξε ότι η χρήση της genAI έχει εκτοξευθεί μέσα στον τελευταίο χρόνο. Στη δημοσκόπηση του 2025, το 88% των φοιτητών δήλωσε πως χρησιμοποιεί εργαλεία όπως το ChatGPT στις εργασίες του, από μόλις 53% το προηγούμενο έτος. Συνολικά, το ποσοστό όσων χρησιμοποιούν οποιοδήποτε εργαλείο AI αυξήθηκε από 66% το 2024 σε 92% το 2025, αφήνοντας μόλις το 8% των φοιτητών να μη βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη, όπως αναμεταδίδει η βρετανική εφημερίδα Guardian.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε από το Higher Education Policy Institute και την Kortext, έναν πάροχο ψηφιακών ηλεκτρονικών βιβλίων, προειδοποιεί ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να δράσουν άμεσα.

«Η γενετική τεχνητή νοημοσύνη ήρθε για να μείνει»

Ο Josh Freeman, συγγραφέας της έκθεσης, τόνισε ότι οι αλλαγές στη συμπεριφορά των φοιτητών μέσα σε μόλις έναν χρόνο είναι σχεδόν πρωτοφανείς. «Τα πανεπιστήμια πρέπει να δώσουν προσοχή: η γενετική τεχνητή νοημοσύνη είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης», δήλωσε.

«Κάθε μορφή αξιολόγησης πρέπει να ελεγχθεί για να διαπιστωθεί εάν μπορεί να ολοκληρωθεί εύκολα μέσω AI», πρόσθεσε. «Αυτό απαιτεί γενναίες πρωτοβουλίες επανεκπαίδευσης του διδακτικού προσωπικού, ώστε να κατανοήσουν τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης».

Σύμφωνα με τον Freeman, τα πανεπιστήμια δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα μόνα τους και πρέπει να ανταλλάξουν βέλτιστες πρακτικές μεταξύ τους. «Η AI δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως απειλή, αλλά ως εργαλείο που μπορεί να ενισχύσει τη μάθηση».

Γιατί χρησιμοποιούν οι φοιτητές την τεχνητή νοημοσύνη;

Οι φοιτητές αναφέρουν ότι χρησιμοποιούν την AI κυρίως για:

  • Επεξήγηση εννοιών
  • Σύνοψη άρθρων
  • Εύρεση ερευνητικών ιδεών

Ωστόσο, σχεδόν ένας στους πέντε (18%) παραδέχεται ότι συμπεριλαμβάνει απευθείας AI-generated κείμενο στις εργασίες του.

Όταν ρωτήθηκαν για τους λόγους χρήσης AI, οι πιο συχνές απαντήσεις ήταν:

  • Εξοικονόμηση χρόνου (51%)
  • Βελτίωση της ποιότητας της εργασίας (50%)

Παράλληλα, οι μεγαλύτερες ανησυχίες των φοιτητών είναι:

  • Ο κίνδυνος να κατηγορηθούν για ακαδημαϊκή απάτη
  • Ο φόβος λανθασμένων ή μεροληπτικών αποτελεσμάτων

Ένας φοιτητής εξομολογήθηκε: «Χρησιμοποιώ την AI γιατί κάνει τη ζωή μου ευκολότερη στις εργασίες, αλλά φοβάμαι μήπως με πιάσουν».

Οι γυναίκες φοιτήτριες εμφανίζονται πιο ανήσυχες για αυτούς τους κινδύνους σε σχέση με τους άντρες, οι οποίοι δείχνουν μεγαλύτερο ενθουσιασμό για την τεχνητή νοημοσύνη. Το ίδιο ισχύει και για τους φοιτητές υψηλότερου οικονομικού επιπέδου καθώς και όσους σπουδάζουν σε τομείς STEM (επιστήμες, τεχνολογία, μηχανική και μαθηματικά).

Διευρύνεται το «ψηφιακό χάσμα» στην εκπαίδευση

Η έκθεση καταγράφει επίσης κοινωνικές διαφορές στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Το 50% των φοιτητών από προνομιούχα κοινωνικά στρώματα χρησιμοποιεί AI για να συνοψίζει άρθρα, σε σύγκριση με το 44% των λιγότερο προνομιούχων φοιτητών.

«Το ψηφιακό χάσμα που εντοπίσαμε το 2024 φαίνεται να έχει διευρυνθεί», αναφέρει η έκθεση.

Παράλληλα, οι φοιτητές φαίνεται πως θεωρούν ότι τα πανεπιστήμιά τους διαχειρίζονται αποτελεσματικά το ζήτημα της ακαδημαϊκής ακεραιότητας. Το 80% δηλώνει πως η πολιτική του ιδρύματός τους είναι «σαφής», ενώ το 76% πιστεύει ότι τα πανεπιστήμια μπορούν να ανιχνεύσουν τη χρήση AI στις αξιολογήσεις. Ωστόσο, μόλις το 36% των φοιτητών έχει λάβει επίσημη εκπαίδευση από το πανεπιστήμιό του στις δεξιότητες χρήσης AI.

«Αποφεύγουν να μιλήσουν ανοιχτά γι’ αυτό», δήλωσε ένας φοιτητής.

«Δεν απαγορεύεται, αλλά ούτε ενθαρρύνεται. Αν το χρησιμοποιήσεις είναι ακαδημαϊκή απάτη, αλλά οι καθηγητές μας λένε ότι το χρησιμοποιούν και οι ίδιοι. Είναι πολύ μπερδεμένο».

Το μέλλον της εκπαίδευσης και ο ρόλος της AI

Ο Dr. Thomas Lancaster, επιστήμονας πληροφορικής στο Imperial College London και ειδικός στην ακαδημαϊκή ακεραιότητα, τονίζει: «Οι φοιτητές που δεν χρησιμοποιούν AI πλέον αποτελούν μια μικρή μειοψηφία».

«Κατανοώ ότι κάποιοι φοιτητές είναι επιφυλακτικοί, και υπάρχουν ηθικές ανησυχίες, αλλά όσοι αρνούνται να αξιοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη βάζουν τον εαυτό τους σε μειονεκτική θέση τόσο στις σπουδές όσο και στην αγορά εργασίας», προσθέτει.

Από την πλευρά της, η Universities UK επισημαίνει: «Τα πανεπιστήμια πρέπει να προετοιμάσουν τους φοιτητές για έναν κόσμο όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα διαμορφώσει την εργασία. Ωστόσο, πρέπει να διαχειριστούν προσεκτικά τις προκλήσεις που φέρνει η ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας».

Σχετικά Άρθρα