Στο… μικροσκόπιο βάζει τις πεζογέφυρες του δικτύου της γραμμής 1 (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) η ΣΤΑΣΥ, προκειμένου να ελεγχθούν για ενδεχόμενα σημάδια αλλοίωσης και φθορών.
Η εταιρία έβγαλε στον αέρα διεθνή διαγωνισμό για να προχωρήσουν εργασίες επιθεώρησης, αξιολόγησης, συντήρησης και αποκατάστασης του συνόλου των πεζογεφυρών του δικτύου της, καθώς οι τελευταίοι έλεγχοι είχαν γίνει το 2007.
Η Γραμμή 1 στο μήκος των 25,7 χιλιομέτρων της διαθέτει αρκετές γέφυρες δεδομένου ότι το μεγαλύτερο τμήμα της είναι επίγειο και µόνο το τμήμα Μοναστηράκι – Αττική στο κέντρο της Αθήνας, μήκους 3,2 χιλιομέτρων, εκτείνεται σε υπόγεια σήραγγα.
Ως εκ τούτου για την σύνδεση των οικιστικών περιοχών από τις οποίες διέρχεται, κατασκευάστηκαν στην διάρκεια των ετών λειτουργίας της αρκετές πεζογέφυρες άλλες παλαιότερες, πριν το 1960, και άλλες σχετικά πρόσφατες, όπως η πεζογέφυρα πλησίον του σταθμού Νεραντζιώτισσα η οποία κατασκευάστηκε το 2004.
Η τελευταία γενική επισκευή στην Γραμμή 1 πραγματοποιήθηκε το 2007 και για τον λόγο αυτό κρίθηκε αναγκαίο από την ΣΤΑΣΥ να πραγματοποιηθεί η Επιθεώρηση των Πεζογεφυρών ώστε να γίνει αξιολόγηση της σημερινής κατάστασης τους και καταγραφή των φθορών και των ελαττωμάτων κάθε δομικού µέλους. Εκτός από την επιθεώρηση και αξιολόγηση των ευρημάτων θα προταθούν και συγκεκριμένες μέθοδοι για την συντήρηση – επισκευή των πεζογεφυρών.
Μαζί με τις πεζογέφυρες της Γραμμής 1 θα ελεγχθεί και η μεταλλική πεζογέφυρα στον σταθμό «Χαλάνδρι», η οποία βρίσκεται πάνω από την οδό ∆ουκίσσης Πλακεντίας.
Η συγκεκριμένη πεζογέφυρα δεν έχει επιθεωρηθεί ποτέ έως σήμερα και είναι η μοναδική από τις ελεγχόμενες που έχει κατασκευαστεί μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, ενώ έχει άνοιγμα μεγαλύτερο των 6 μέτρων.
Η συνολική εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 184.636 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, ποσό το οποίο προκαλεί έναν προβληματισμό ως προς την επάρκειά του για το σύνολο του έργου, ενώ η διάρκεια της σύμβασης έχει προσδιοριστεί σε ένα χρόνο.
Όπως επισημαίνει η ΣΤΑΣΥ στο κείμενο της διακήρυξης, το έργο προχωρά στο πλαίσιο θεσμοθέτησης κανόνων και διαδικασιών για την επιθεώρηση, αξιολόγηση και συντήρηση της υποδομής και κυρίως των πεζογεφυρών, καθώς και των διαδικασιών για την καταγραφή υφισταμένων στο Μητρώο Γεφυρών.
Στόχος είναι να οργανωθεί ένα πρόγραμμα περιοδικών και έκτακτων επιθεωρήσεων µε σκοπό την αξιολόγηση κάθε πεζογέφυρας ώστε να εξασφαλιστούν υψηλά επίπεδα ασφαλείας, λειτουργικότητας και αισθητικής.
Σε όσες πεζογέφυρες δεν έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα επιθεώρησης θα γίνει αρχικά μια αναγνωριστική επιθεώρηση ως γενικός έλεγχος για τον εντοπισμό προβλημάτων και βλαβών, που παρουσιάζει μέχρι εκείνη τη χρονική στιγμή και αναλόγως των ευρημάτων θα οριστεί το είδος της Επιθεώρησης που πρέπει να διεξαχθεί κατά προτεραιότητα.
Κατά τη βασική επιθεώρηση που θα γίνει στις υπόλοιπες θα εντοπιστούν ενδεχόμενες αλλοιώσεις και φθορές, θα εξεταστεί η εξέλιξη φθορών που είχαν διαπιστωθεί σε προηγούμενη επιθεώρηση και θα επισημανθούν στοιχεία που κρίνονται επικίνδυνα για την ασφάλεια των χρηστών της ή των διερχομένων κάτω από αυτήν.
Έγκαιρη διαπίστωση φθορών
Ο στόχος της «βασικής» επιθεώρησης είναι η έγκαιρη ανίχνευση της φθοράς σε αρχικό στάδιο και η πραγματοποίηση ενεργειών για την άμεση επιδιόρθωση ή και πρόληψή της ώστε για να µην εξελιχθεί σε σοβαρή φθορά.
Αφορά στον έλεγχο για φθορές, για αλλοιώσεις και για ορθή λειτουργία:
· Του εξο̟πλισμού της πεζογέφυρας (κιγκλιδώματα, στηθαία ασφαλείας, αρμοί, στόμια και σωλήνες αποχέτευσης του καταστρώματος, ιστών ηλεκτροφωτισµού καθώς και ιστών ηλεκτροκίνησης, καναλιών Η/Μ συστηµάτων στις περι̟πτώσεις σιδηροδρομικών γεφυρών, κλιμάκων κτλ.)
· Των εφεδράνων
· Της γεωμετρίας του φορέα ανωδοµής και των βάθρων της πεζογέφυρας, εξετάζοντας μετατοπίσεις και παραμορφώσεις του φορέα ανωδομής και των βάθρων, εξετάζοντας την ανάπτυξη επιφανειακών αλλοιώσεων, ρηγματώσεων και φθορών του υλικού κατασκευής
· Των λοιπών τμημάτων
Στις περιπτώσεις πεζογεφυρών, οι οποίες βρίσκονται πάνω από ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή θα ελεγχθεί και η μόνωση και προστασία της γέφυρας καθώς και η κατάσταση των υφιστάμενων πετασμάτων προστασίας των πεζών από την ηλεκτροκίνηση, ενώ προβλέπεται πως οι συγκεκριμένοι έλεγχοι θα γίνονται από το εξειδικευμένο προσωπικό της ΣΤΑΣΥ.
Αναλόγως των προβλημάτων που θα εντοπιστούν, θα προταθούν οι απαραίτητες ενέργειες αποκατάστασης και το χρονοδιάγραμμα
πραγματοποίησης των εν λόγω εργασιών, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν κύρια επιθεώρηση, μελέτη αποκατάστασης σε συνδυασµό µε λεπτοµερή επιθεώρηση. Στις ενέργειες συµπεριλαµβάνονται ο περιορισµός ή αποκλεισµός της κυκλοφορίας ή όποιο άλλο µέτρο κριθεί απαραίτητο για την ασφαλή λειτουργία της γέφυρας.
Μεταξύ των πεζογεφυρών που μπαίνουν κάτω από το μικροσκόπιο των μηχανικών εντάσσονται εκείνες στην Νερατζιώτισσα, οι δύο της λεωφόρου Κηφισίας, οι πεζογέφυρες στη λεωφόρο Ιωνίας και στην οδό Θεσσαλονίκης, καθώς και όσες υπάρχουν στα γεωγραφικά όρια του Πειραιά.
Να σημειωθεί ότι δύο εκ των γεφυρών που βρίσκονται πάνω από τις γραμμές του Ηλεκτρικού έχουν ενταχθεί και στον κατάλογο των 36 Γεφυρών της Περιφέρειας Αττικής που θα μετατραπούν σε «έξυπνες». Πρόκειται για τη γέφυρα Κόνωνος και τη γέφυρα εξόδου Αλιπέδου για λεωφόρο Ηρώων Πολυτεχνείου. Στο πλαίσιο του έργου των 15,8 εκατ. ευρώ που «τρέχει» το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), οι 36 γέφυρες θα παρακολουθούνται σε πραγματικό χρόνο προκειμένου να διαπιστωθεί η «δομική τους υγεία» και να αποφασιστούν πιθανά μέτρα ενίσχυσης