Στον αέρα βρίσκεται από την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου ο νέος διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο οποίος ανοίγει τη διαδικασία για την προμήθεια της επόμενης παρτίδας καινούριων οχημάτων που θα ενσωματωθούν στους στόλους της δημόσιας συγκοινωνίας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Ο διαγωνισμός αφορά την προμήθεια 125 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων και των παρελκομένων τους και έχει εκτιμώμενη αξία χωρίς ΦΠΑ τα 71,25 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ως καταληκτική ημερομηνία για την παραλαβή προσφορών έχει οριστεί η 13η Μαρτίου 2025. Όπως είχε ήδη γράψει το «energodromio.gr», προσφάτως ανακοινώθηκε η εξασφάλιση των πόρων για την προμήθεια των συγκεκριμένων 125 ηλεκτρικών οχημάτων από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς και επιπλέον 156 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για περίπου 250 ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ μηδενικών εκπομπών. Οι πόροι αφορούν την Αθήνα και τα οχήματα που θα αγοραστούν εντάσσονται στην ομάδα των 550 λεωφορείων και τρόλεϊ που πρόκειται να προστεθούν στον στόλο της ΟΣΥ.
Σε ό,τι αφορά τον πρώτο διαγωνισμό, από τον οποίο έχουν ήδη αρχίσει οι παραλαβές οχημάτων, εκτιμάται ότι έως το προσεχές φθινόπωρο ο συνολικός αριθμός των νέων λεωφορείων που θα έχουν προστεθεί στον στόλο, θα φτάσει τα 951 λεωφορεία.
Βάσει του υφιστάμενου προγραμματισμού για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της Αττικής (ΟΣΥ και κοινοπραξία ΚΤΕΛ), προβλέπεται ότι:
· Εντός του 2025 θα κυκλοφορούν 140 ηλεκτρικά που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία από τον περασμένο Μάιο με 70 φορτιστές σε 4 αμαξοστάσια, 300 φυσικού αερίου CNG, 300 leasing Ο.ΣΥ και 211 από την κοινοπραξία ΚΤΕΛ που αθροίζουν 951 νέα λεωφορεία
· Μεταξύ 2025 – 2027 θα προστεθούν άλλα 350 νέα οχήματα
· Εντός του 2026 ο στόλος θα ενισχυθεί με 50 λεωφορεία υδρογόνου και 125 νέα ηλεκτρικά οχήματα βάσει της πρότασης αξιοποίησης πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Συνολικά στον στόλο θα έχουν προστεθεί 1.476 οχήματα έως το 2027. Ωστόσο τα περισσότερα από αυτά δεν θα αθροιστούν στον υφιστάμενο στόλο, αυξάνοντας συνολικά τον αριθμό των οχημάτων, καθώς προβλέπεται να αντικαταστήσουν τα παλαιότερα οχήματα της ΟΣΥ.
Καθηλωμένα οχήματα λόγω έλλειψης οδηγών
Την ίδια στιγμή και ενώ φτάνουν καινούρια λεωφορεία, μήνα με τον μήνα οξύνεται και το πρόβλημα της έλλειψης οδηγών στην εταιρία. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, καθημερινά περί τα 250 λεωφορεία μένουν καθηλωμένα στα αμαξοστάσια λόγω των τεράστιων ελλείψεων σε προσωπικό κίνησης.
Η ΟΣΥ προγραμματίζει καθημερινά 1.290 λεωφορεία εκ των οποίων ωστόσο τελικώς δρομολόγια εκτελούν περίπου 1.050. Το σύνολο των διαθέσιμων οχημάτων ανέρχεται σήμερα σε 1.500 συμπεριλαμβανομένων και των λεωφορείων των ιδιωτών που εκτελούν δρομολόγια για λογαριασμό του ΟΑΣΑ.
Ως αποτέλεσμα, οι απώλειες του συγκοινωνιακού έργου μόνο για το 2023, υπολογίζονται σε 407.889 δρομολόγια, εκ των οποίων το 78,7% οφειλόταν σε έλλειψη οδηγού και 21,3% σε άλλες αιτίες όπως βλάβη οχήματος, αποκλεισμό οδών, στάσεις εργασίας κ.α.
Την ίδια χρονιά, όπως προκύπτει από την έκθεση πεπραγμένων της ΟΣΥ, καταγράφηκε και ο μικρότερος αριθμός οδηγών λεωφορείων και τρόλει στην εταιρία με μόλις 2.955 άτομα τη στιγμή μάλιστα που οι επιβάτες δείχνουν να επιστρέφουν στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Βάσει των στοιχείων των επικυρώσεων εισιτηρίων το 2024 καταγράφηκαν 486,8 εκατ. επιβιβάσεις έναντι 451,34 εκατ. το 2023.
Ακόμα και οι οδηγοί που προστέθηκαν τα τελευταία χρόνια στο δυναμικό της ΟΣΥ δεν παρέμειναν σε μεγάλο ποσοστό στην εταιρία, καθώς παραμένει σε εκκρεμότητα το ζήτημα της μισθολογικής αναγνώρισης της προϋπηρεσίας τους στον ιδιωτικό τομέα.
Το υπουργείο Υποδομών αναγνωρίζει το πρόβλημα και παρά τις διαπραγματεύσεις, ακόμα δεν έχει λάβει το πράσινο φως από το υπουργείο Οικονομικών για την επίλυσή του, καθώς εκτιμάται ότι κάτι τέτοιο θα άνοιγε το δρόμο για τη μαζική υποβολή αντίστοιχων αιτημάτων και από άλλους φορείς.
Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι αυτό, το οποίο είχε αναφέρει προσφάτως και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας και αφορούσε τα αποτελέσματα του τελευταίου διαγωνισμού προσλήψεων.
Σύμφωνα με αυτά, για 160 θέσεις οδηγών ενδιαφέρθηκαν 450 άτομα, όταν για μόλις 9 θέσεις διοικητικού προσωπικού υπήρξαν 1.900 υποψήφιοι.
Διαγωνισμός για λεωφορεία εξυπηρέτησης ΑΜΕΑ
Στο μεταξύ τις προηγούμενες ημέρες η ΟΣΥ προχώρησε στην προκήρυξη ηλεκτρονικού διεθνούς μειοδοτικού διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών πενταετούς μίσθωσης επτά πετρελαιοκίνητων λεωφορείων ΑΜΕΑ, δύο μικρών και πέντε μεγαλύτερων.
Πρόκειται για πενταετή μίσθωση (LEASING) με δικαίωμα, εναλλακτικά, εξαγοράς στο τέλος της μισθωτικής περιόδου ή παράτασης της διάρκειας επί πέντε επιπλέον έτη με χαμηλότερο μηνιαίο μίσθωμα αναλογικά προς την αγοραία τότε αξία του οχήματος και με ίδιους κατά τα λοιπά όρους μίσθωσης.
Η εκτιμώμενη αξία συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ ανέρχεται σε 372.000 ευρώ για τα μικρά και 992.000 ευρώ για τα μεγαλύτερα.