Σε στάδιο περαιτέρω περιβαλλοντικής ωρίμανσης εισέρχεται ένα μεγάλο οδικό έργο που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην Στερεά Ελλάδα.
Ειδικότερα, τέθηκε σε διαβούλευση μέχρι τις 24 Μαρτίου η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) που σχετίζεται με το έργο μελέτη – κατασκευή του «Οδικού Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού».
Το συνολικό μήκος του έργου είναι περίπου 30 χλμ., βελτιώνοντας το επίπεδο της οδικής ασφάλειας και μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο διαδρομής όλων των οχημάτων, σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση. Η ταχύτητα μελέτης της οδού έχει θεωρηθεί κατά κανόνα 70 km/h και κατά τμήματα αυξημένη 80 και 90 km/h.
Όπως αναφέρεται στην ΜΠΕ, ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 146 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), αν και υπάρχουν εκτιμήσεις για κόστος πέριξ των 200 εκατ. ευρώ.
Όπως έχει αναφέρει πέρυσι ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, η υπό ανάθεση σύμβαση του έργου θα έχει ως αντικείμενο συγχρόνως τη μελέτη και την κατασκευή του και η διάρκειά της έχει οριστεί στους 54 μήνες από την υπογραφή της.
Για το έργο ήδη έχει εκκινήσει διαγωνιστική διαδικασία με τη συμμετοχή των εταιριών ΤΕΡΝΑ, Άβαξ και των κοινοπραξιών ΜΕΤΚΑ – Aktor, Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ., Οδός – Μεσόγειος – ΙΝΤΕΡΚΑΤ και Trace – ΤΕΚΑΛ – ΕΛΙΚΑ.
Ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου διενεργείται μέσω δύο σταδίων.
Το πρώτο στάδιο είναι η Προεπιλογή – Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος με την υποβολή αίτησης συμμετοχής και το δεύτερο στάδιο που εκκρεμεί αφορά στην Πρόσκληση υποβολής προσφορών – Ανάθεση.
Η αναθέτουσα αρχή θα προχωρήσει στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού, κατά το οποίο οι υποψήφιοι θα κληθούν να υποβάλουν την προσφορά τους, μετά την ολοκλήρωση των εγκρίσεων των μελετών. Κατά συνέπεια, η έγκριση της ΜΠΕ μαζί με άλλες ενέργειες (γεωτεχνικές μελέτες, γεωλογικές, οδοποιίας, κτηματολογικές, περιβαλλοντική κ.α.) είναι κρίσιμη για την πρόοδο της διαδικασίας.
Όπως αναφέρεται και στην ΜΠΕ, χιλιομετρική αφετηρία της όδευσης είναι το ανατολικό μέτωπο της υφιστάμενης Σήραγγας Τυμφρηστού.
Στο αντικείμενο του έργου προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η κατασκευή μεγάλων τεχνικών γεφύρωσης, οπλισμένων επιχωμάτων, ισόπεδων κόμβων, τεχνικών άνω και κάτω διαβάσεων ενώ απαιτείται και διευθέτηση ρεμάτων κ.α.
Διασύνδεση ΠΑΘΕ – Ιονίας Οδού
Η υπό μελέτη οδός σε Εθνικό και Περιφερειακό επίπεδο προορίζεται να εξυπηρετεί αντίστοιχα τη διαπεριφερειακή σύνδεση Λαμίας – Αγρινίου ως οριζόντιος άξονας σύνδεσης των αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ και Ιονίας οδού και τη σύνδεση του Καρπενησίου με το κέντρο της ΠΣΕ, τη Λαμία και διαμέσου του ΠΑΘΕ, με όλες τις Περιφέρειες της χώρας, εκτός των Περιφερειών Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου και Ιονίων νήσων.
Πρωτεύουσα λειτουργία της οδού θεωρείται η δεύτερη εκ των ανωτέρω, δεδομένου ότι η διαπεριφερειακή σύνδεση Λαμίας – Αγρινίου εξυπηρετείται εκ παραλλήλου, από τον επίσης Διευρωπαϊκό Άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο – Αγρίνιο, που παρά το αυξημένο συγκριτικά μήκος του, είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός, λαμβανομένων υπ’ όψιν του (μειωμένου) χρόνου διαδρομής και των αρκετά χαμηλότερων υψομέτρων κατά μήκος της ζώνης διέλευσής του.
Κύρια σκοπιμότητα επομένως της αναβάθμισης του υπό μελέτη τμήματος της ΕΟ 38, είναι η άρση της δυσχερούς πρόσβασης στην ΠΕ Ευρυτανίας και του δυτικού ορεινού τμήματος της ΠΕ Φθιώτιδας, μέσω της εξυπηρέτησής της από νέο οδικό τμήμα, σχεδιασμού ανταποκρινόμενου στις απαιτήσεις του διαγωνισμού και του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου της χώρας και τις ειδικές απαιτήσεις του περιβάλλοντος του έργου (ορεινό πτυχωμένο εδαφικό ανάγλυφο, κακές γεωλογικές συνθήκες, δυσμενείς κλιματολογικές συνθήκες κατά τους χειμερινούς μήνες), εξασφαλίζοντας ιδιαίτερα μειωμένους χρόνους και μειωμένα κόστη διαδρομής, με αυξημένο επίπεδο οδικής ασφάλειας.
Δευτερεύουσα, η αύξηση της ελκυστικότητας του άξονα ΠΑΘΕ/Λαμία – Ιόνια Οδός/Αγρίνιο για την εξυπηρέτηση της διαπεριφερειακής σύνδεσης ανατολικής – δυτικής Στερεάς Ελλάδας.