MENU

Επανασχεδιάζεται το πρόγραμμα επέκτασης του μετρό της Αθήνας – Αβέβαιη η χρηματοδότηση των έργων

Εξετάζεται η προοπτική εξυπηρέτησης του συγκροτήματος που αναπτύσσεται στο Ελληνικό, αλλά και του Κυβερνητικού Πάρκου στο ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ

Νέες προτεραιότητες στον σχεδιασμό της «Ελληνικό Μετρό» για τις επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας, το οποίο κλείνει φέτος τα πρώτα 25 χρόνια λειτουργίας του θέτουν τα επενδυτικά σχέδια που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Ήδη διερευνάται το ενδεχόμενο της κατασκευής ενός ακόμα σταθμού εντός του Μητροπολιτικού Πόλου του Ελληνικού προκειμένου να καλύψει τις μεγάλες συγκοινωνιακές ανάγκες κατοίκων και επισκεπτών, ενώ η μετατροπή του εργοστασίου της πρώην ΠΥΡΚΑΛ σε πάρκο εννέα υπουργείων υποδηλώνει την ανάγκη εξυπηρέτησης της ευρύτερης περιοχής με μέσο σταθερής τροχιάς και σταθμό που να είναι πλησιέστερος στις εγκαταστάσεις από αυτόν του Αγίου Ιωάννη που βρίσκεται σε απόσταση ενός χιλιομέτρου.

Σε ό,τι αφορά το Ελληνικό, οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί καθώς το ζήτημα βρίσκεται ακόμα υπό μελέτη.

Η επέκταση της Γραμμής 2 προβλέπει ότι το μετρό θα φτάνει στην Βουλιαγμένης, χωρίς όμως σταθμό εντός της επένδυσης. Η εταιρία Ελληνικό Μετρό διερευνά το ενδεχόμενο ενός ακόμα σταθμού δεδομένου ότι μόνο οι κάτοικοι της περιοχής θα φτάνουν περίπου τους 30.000.

Απόφαση δεν έχει ληφθεί όμως και για το εάν θα υπάρξει και τραμ εντός του πόλου. Αυτό, το οποίο προβλέπεται είναι μία γραμμή εξυπηρέτησης με το αμαξοστάσιο (service line), η οποία αναμένεται να μετακινηθεί λίγο πιο δυτικά στις αρχές της επόμενης χρονιάς.

Ωστόσο – όπως διαβεβαιώνουν πηγές κοντά στην υπόθεση – θα προβλεφθεί και η απαραίτητη συνδεσμολογία, ώστε η γραμμή εξυπηρέτησης να μπορεί να μετατραπεί σε εμπορική εφόσον αυτό αποφασιστεί και προχωρήσει. Άλλωστε τονίζουν ότι τα δύο μέσα θα μπορούσαν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά, καθώς το τραμ μόνο του δε φτάνει.

Σε κάθε περίπτωση δύο είναι οι κρίσιμοι παράγοντες που θα καθορίσουν τις αποφάσεις.

Ο ένας αφορά τη δυνατότητα της χάραξης και ο δεύτερος και σημαντικότερος τις χρηματοοικονομικές απαιτήσεις ενός τέτοιου εγχειρήματος, καθώς είναι γνωστό πως ειδικά τα έργα μετρό είναι εξαιρετικά ακριβά.

Ως προς το κυβερνητικό πάρκο στην ΠΥΡΚΑΛ, από την εταιρία Ελληνικό Μετρό ζητήθηκε η διερεύνηση του ενδεχομένου εξυπηρέτησης με το μετρό, όπως ανέφερε η Άννα Αναστασάκη, προϊσταμένη Τμήματος

Σχεδιασμού Μεταφορών Διεύθυνσης Μελετών της Ελληνικό Μετρό ΑΕ στο πλαίσιο της ημερίδας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κάτι το οποίο αναμένεται να γίνει το προσεχές διάστημα.

Σχέδια δίχως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση

«Αγκάθι» για τον σχεδιασμό των νέων έργων αποτελεί το ζήτημα της χρηματοδότησής τους.

Η έλλειψη πόρων, άλλωστε, είναι ο λόγος για τον οποίο βρίσκεται σε αχαρτογράφητα νερά και η επέκταση της Γραμμής 2 προς τα δυτικά και συγκεκριμένα προς το Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς.

Ο διαγωνισμός του έργου προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ είναι σε εξέλιξη από τον Μάιο του 2023, αλλά παραμένει στην α΄ φάση με τον χρόνο να κυλά χωρίς ορατά αποτελέσματα και την ολοκλήρωση της επέκτασης να πηγαίνει όλο και πιο πίσω.

Το υπουργείο αναζητά πόρους από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027, χωρίς όμως ακόμα να έχει «κλειδώσει» η χρηματοδότηση.

Η επέκταση θα έχει μήκος περίπου 4 χλμ. και εκτός των τριών νέων σταθμών (Ίλιον, Παλατιανή και Άγιος Νικόλαος), στο έργο συμπεριλαμβάνονται η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα και η αναβάθμιση και αντικατάσταση Υφιστάμενων Η/Μ Συστημάτων Γραμμών 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας.

Να σημειωθεί ότι πριν λίγο καιρό εντάχθηκε στον σχεδιασμό και η επιμήκυνση της εν λόγω επέκτασης, η οποία προβλέπει άλλους τρεις σταθμούς φτάνοντας τη γραμμή μέχρι τις Αχαρνές.

Ωστόσο δεδομένης της χρηματοοικονομικής κατάστασης επί του παρόντος αποτελεί απλά …άσκηση επί χάρτου.

«Κλειδωμένη» φαίνεται να είναι η επέκταση της Γραμμής 1, δηλαδή του παλιού ηλεκτρικού σιδηροδρόμου στο Κέντρο Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος».

Η επέκταση Θησείο – Κ.Π.Ι.Σ.Ν. θα έχει μήκος 5,5 χλμ. και 4 σταθμούς, ενώ εκτιμάται ότι η επιβατική της κίνηση το 2030 θα φτάνει τα 65.000 άτομα.

Πάντως τα στενά οικονομικά αντανακλούν τα τελευταία χρόνια και στη λειτουργία του υφιστάμενου δικτύου μετρό.

Τόσο η Γραμμή 2, όσο κυρίως η Γραμμή 3 «γονατίζουν» καθημερινά από την ολοένα αυξανόμενη κίνηση, ενώ στον στόλο δεν έχει προστεθεί ούτε ένας καινούριος συρμός παρά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Πειραιά που πρόσθεσε στο σύστημα άλλους έξι σταθμούς.

Αυτό μάλιστα δεν αναμένεται να αλλάξει πριν τα τέλη της δεκαετίας, καθώς όπως επεσήμανε η γενική γραμματέας Μεταφορών του υπουργείου, Λητώ Παληαρούτα, και οι πρώτοι επτά διρευματικοί συρμοί για τους οποίους εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση δε θα πρέπει να αναμένονται πριν το 2029 – 2030.

Να σημειωθεί ότι οι διρευματικοί συρμοί είναι αυτοί που μπορούν να κινηθούν σε υπόγειο και υπέργειο δίκτυο και κατά συνέπεια είναι οι μόνοι που μπορούν να εξυπηρετήσουν το αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Ο χάρτης των επεκτάσεων του μετρό

Γραμμή 1

· Κηφισιά – Κόμβος Βαρυμπόμπης, μήκους 3,5 χλμ. με δύο σταθμούς

· Θησείο – Κ.Π.Ι.Σ.Ν., μήκους 5,5 χλμ. με τέσσερις σταθμούς και εκτιμώμενη επιβατική κίνηση περίπου 65.000.

Γραμμή 2

Εκτός του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά την επέκταση της γραμμής προς το Ίλιον με τρεις σταθμούς, στον σχεδιασμό έχει ενταχθεί πλέον και η περαιτέρω επέκταση μέχρι τις Αχαρνές (6 χλμ και άλλοι τρεις σταθμοί σε Καματερό, Ζεφύρι, Αχαρνές).

Στην αντίθετη κατεύθυνση, έχει μελετηθεί το Ελληνικό – Γλυφάδα μήκους 4,8 χλμ. και εκτιμώμενης επιβατικής κίνησης 56.000 ατόμων.

Γραμμή 4

Υπό κατασκευή είναι το τμήμα Άλσος Βείκου – Γουδή, μήκους 10,2 χλμ. με 15 σταθμούς και εκτιμώμενη επιβατική κίνηση το 2030 29.178 άτομα. Οι επεκτάσεις της Γραμμής αφορούν:

· Γουδή – Μαρούσι μήκους 9,8 χλμ. με 8 σταθμούς και επιβατική κίνηση 8.828 άτομα

· Μαρούσι – Λυκόβρυση μήκους 3 χλμ. με 2 σταθμούς

· Άλσος Βεΐκου – Πευκάκια, μήκους 2,9 χλμ. με 2 σταθμούς

· Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη μήκους 3,6 χλμ. με 3 σταθμούς.

Αρχικά είχε μελετηθεί και η συμπλήρωση της γραμμής με το τμήμα Πευκάκια – Πετρούπολη μήκους 5,6 χλμ. με 4 σταθμούς και επιβατική κίνηση περίπου 45.000 ατόμων και ένας κλάδος προς την περιοχή Παγκρατίου – Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολης, ο οποίος θα αποτελούσε τμήμα μιας πέμπτης Γραμμής η οποία μέσω τριών κοινών σταθμών με την υπό κατασκευή Γραμμή 4 (Ευαγγελισμός, Κολωνάκι και Ακαδημία) θα όδευε στη συνέχεια δυτικότερα.

Σχετικά Άρθρα