MENU

Στον… αυτόματο η ηλεκτροκίνηση στη Νορβηγία – Ηλεκτρικά το 96% των οχημάτων που πουλήθηκαν το πρώτο 20ημερο του έτους

«Κλειδί» οι επενδύσεις στις δημόσιες υποδομές φόρτισης - Εντός του 2025 ηλεκτρικά και τα αστικά λεωφορεία

Τον τίτλο του παγκόσμιου ηγέτη βιώσιμων μεταφορών αποκτά η Νορβηγία, στην οποία περισσότερο από το 96% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν τις πρώτες 20 μέρες του έτους ήταν ηλεκτροκίνητα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από τη Νορβηγική Υπηρεσία Δημόσιων Οδών, η οποία είναι υπεύθυνη για το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας

Θα γίνει η πρώτη χώρα, όπως μεταδίδει το CNBC, που θα αφήσει πίσω της τα βενζινοκίνητα οχήματα και ντίζελ, πραγματοποιώντας έναν μη δεσμευτικό στόχο που θεσπίστηκε για πρώτη φορά από τους νομοθέτες το 2017.

Παράλληλα, η υφυπουργός Μεταφορών της Νορβηγίας Cecilie Knibe Kroglund δήλωσε ότι οι μακροπρόθεσμες και συνεπείς πολιτικές που αποσκοπούν στην υποστήριξη της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων ήταν καθοριστικής σημασίας για τη μετάβαση της χώρας.

Ο άξονας των στόχων

Συγκριτικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε νομοθεσία για την ουσιαστική απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν άνθρακα από το 2035, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο έχει δηλώσει ότι θα απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2030.

Μερικά από τα κίνητρα ηλεκτρικών οχημάτων της Νορβηγίας περιλαμβάνουν απαλλαγή από τον ΦΠΑ, εκπτώσεις στους φόρους οδικής κυκλοφορίας και στάθμευσης και πρόσβαση σε λωρίδες λεωφορείων. Η κυβέρνηση έχει επίσης επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στη δημόσια υποδομή φόρτισης και πολλά νοικοκυριά της Νορβηγίας μπορούν να φορτίζουν τα αυτοκίνητά τους στο σπίτι.

«Οι μεταφορές είναι ένα μεγάλο μέρος της απάντησης για φιλικές προς το κλίμα λύσεις. Επομένως, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι μέρος της επιτυχίας που είχαμε με τα αυτοκίνητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλους τομείς του τομέα των μεταφορών» δήλωσε η υφυπουργός.

Μάλιστα, η Kroglund σημείωσε ότι η χώρα σχεδιάζει να μεταβεί πλήρως στα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία το 2025, ενώ θα κάνει τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα κατά 75% ανανεώσιμα έως το τέλος της δεκαετίας.

Αναφορικά με την υιοθέτηση της νέας αυτής κουλτούρας, τόνισε ότι οι Νορβηγοί δεν είναι πιο «πράσινοι» από τους άλλους λαούς, αλλά οι πολιτικές της χώρας ήταν αποτελεσματικές και οι πολίτες αντιλήφθηκαν τη νέα σελίδα στις μεταφορές.

Τα επίπεδα του ανταγωνισμού

Σε αντίθεση με την ώθηση της Νορβηγίας να γίνει πλήρως ηλεκτρικά, τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 8,1% των συνολικών πωλήσεων στις ΗΠΑ το 2024. Το ποσοστό αυτό αυξήθηκε από 7,8% μερίδιο της αγοράς το 2023, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς Cox Automotive.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα δεδομένα της βιομηχανίας έδειξαν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν σχεδόν το 20% των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων το 2024.

Ο Rico Luman ανώτερος οικονομολόγος στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής στην ολλανδική τράπεζα ING, δήλωσε ότι η ηγεσία της Νορβηγίας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δείχνει ότι είναι δυνατό και άλλες χώρες να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.

«Η Νορβηγία είναι παγκόσμιος πρωτοπόρος και από αυτή την άποψη αποτελεί παράδειγμα και για άλλες χώρες. Ωστόσο, πρέπει επίσης να έχουμε κατά νου ότι η Νορβηγία είναι μια από τις πιο ευημερούσες χώρες στην Ευρώπη, η οποία μπορεί εύκολα να αντέξει οικονομικά ανελέητους προϋπολογισμούς», δήλωσε ο Luman στο CNBC μέσω email.

«Ένα άλλο σημείο είναι ότι η ενέργεια είναι σχετικά φθηνή στη Νορβηγία, ως μεγάλος εξαγωγέας πετρελαίου και φυσικού αερίου, γεγονός που κάνει τα EV πιο ελκυστικά. Οι περισσότεροι άλλοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτό το επίπεδο – και σκεφτείτε τι συνέβη στη Γερμανία μετά την ξαφνική κατάργηση των επιδοτήσεων για το ευρύ κοινό μετά από περιορισμούς στον προϋπολογισμό» συμπλήρωσε.

Σχετικά Άρθρα