MENU

Προκηρύσσονται την Άνοιξη οι πρώτοι διαγωνισμοί για την επόμενη «φουρνιά» των 700 καινούριων λεωφορείων

Μεταξύ των οχημάτων θα περιλαμβάνονται και 50 λεωφορεία που θα κινούνται με χρήση υδρογόνου

Ανάποδα γυρνά η κλεψύδρα για τους διαγωνισμούς που αφορούν την προμήθεια των επόμενων 700 καινούριων λεωφορείων, τα οποία θα συμπληρώσουν τους στόλους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Η προμήθεια δεν θα γίνει με έναν διαγωνισμό σε τμήματα όπως την προηγούμενη φορά, αλλά αναμένεται να προκηρύσσονται τμηματικά με χωριστές διαδικασίες σε συνδυασμό με τη χρονική στιγμή εξεύρεσης των απαιτούμενων χρηματοδοτικών πόρων, με τους πρώτους διαγωνισμούς να αναμένονται μέχρι την προσεχή Άνοιξη.

Η νέα «φουρνιά» λεωφορείων θα περιλαμβάνει στο μείγμα της και 50 λεωφορεία υδρογόνου, όπως έχει ήδη προαναγγελθεί.

Για τον σκοπό αυτό έχει αποσταλεί ήδη φάκελος στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προκειμένου η προμήθεια να ενταχθεί στο Modernization Fund. Η αξία των οχημάτων υδρογόνου εκτιμάται σε περίπου 40 εκατ. ευρώ.

Πριν λίγες ημέρες, πάντως, έγινε γνωστό ότι εξασφαλίστηκαν πόροι για την προμήθεια 125 ηλεκτρικών οχημάτων, αξίας 88,35 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς και επιπλέον 156 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για περίπου 250 ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ μηδενικών εκπομπών. Οι πόροι αφορούν την Αθήνα και τα οχήματα που θα αγοραστούν εντάσσονται στην ομάδα των 550 λεωφορείων και τρόλεϊ που πρόκειται να προστεθούν στον στόλο της ΟΣΥ.

Συγκεκριμένα, αναρτήθηκε η πρόσκληση υποβολής προτάσεων στο πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027», συνολικής δαπάνης 117 εκατ. ευρώ. Η πρόσκληση αφορά:

  • Την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλεϊ μηδενικών εκπομπών
  • Την προμήθεια και εγκατάσταση σταθμών βραδείας ή και ταχείας φόρτισης για φόρτιση στο αμαξοστάσιο και τους τερματικούς σταθμούς
  • Άλλες παρεμβάσεις που κρίνονται απαραίτητες για την ενίσχυση του συστήματος συγκοινωνιών, οι οποίες θα προσδιοριστούν αναλυτικά στη μελέτη σκοπιμότητας και θα αφορούν αμαξοστάσια, λεωφορειολωρίδες, ευφυή συστήματα μεταφορών, κλπ.

Η πρόσκληση προβλέπει ότι τα οχήματα θα πρέπει να είναι δυναμικότητας 60.000 επιβατών, με στόχο να καλύπτεται ένας αριθμός χρηστών της τάξης των 470,22 εκατ. ετησίως.

Οι προτάσεις θα πρέπει να υποβληθούν έως την 31/12/2027, ενώ ως ημερομηνία λήξης της επιλεξιμότητας των προτεινόμενων πράξεων ορίστηκε η 31η Δεκεμβρίου 2029.

Επιτάχυνση των διαγωνισμών λόγω χρηματοδότησης από το ΤΑΑ

Οι πρώτοι διαγωνισμοί αναμένεται να προκηρυχθούν σε διάστημα 2 – 3 μηνών από τώρα, καθώς σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, η προετοιμασία τους είναι αρκετά προχωρημένη. Σε κάθε περίπτωση δεν υπάρχει περιθώριο καθυστέρησης δεδομένου ότι οι πόροι προέρχονται και από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Γι’ αυτό και στην τροποποίηση της σχετικής απόφασης ένταξης ορίζεται ότι θα πρέπει αυτοί να έχουν απορροφηθεί ως το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Με τις νέες προσθήκες σε καινούρια ηλεκτρικά οχήματα, ο συνολικός αριθμός τους θα ανέλθει σε 375. Από αυτά τα πρώτα 250 κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Αν και το μείγμα των 700 οχημάτων που θα αποκτηθούν με τους προσεχείς διαγωνισμούς δεν έχει «κλειδώσει», σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, αφορούσε 350 ηλεκτρικά λεωφορεία βραδείας φόρτισης, 150 ηλεκτρικά λεωφορεία ταχείας φόρτισης και 200 τρόλεϊ σύγχρονης τεχνολογίας κίνησης.

Πάντως, τόσο η άφιξη των υπολειπόμενων λεωφορείων του πρώτου διαγωνισμού όσο και ο σχεδιασμός για τους επόμενους κάνουν ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη εξεύρεσης οδηγών, κάτι το οποίο αποτελεί μόνιμο «πονοκέφαλο» του υπουργείου και της διοίκησης της ΟΣΥ.

Όπως είχε αναφέρει ο υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας προ ημερών, βρίσκεται σε εξέλιξη σχετικός διαγωνισμός, ο οποίος αναμένεται να τελεσφορήσει μέσα στον Φεβρουάριο με το υπουργείο να επιδιώκει να αξιοποιήσει και πρόσθετους οδηγούς από προηγούμενα έτη.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, το επάγγελμα του οδηγού δεν είναι ελκυστικό: «Για 160 θέσεις οδηγών, οι ενδιαφερόμενοι ήταν 450, ενώ για 9 θέσεις διοικητικού προσωπικού ήρθαν 1.900. Το θέμα των οδηγών είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα το οποίο δεν είναι εύκολο στη λύση του», είπε προσθέτοντας πως το υπουργείο θα έχει καταφέρει να προσθέσει αρκετούς οδηγούς στο δυναμικό της ΟΣΥ έως τον Μάρτιο.

Σχετικά Άρθρα