MENU

Καθαρότερα καύσιμα, ακριβότερα ταξίδια — Στα ύψη τα ακτοπλοϊκά στην Ελλάδα

Η υιοθέτηση "πράσινων" καυσίμων από το 2025 "καίει" τις τσέπες των ταξιδιωτών - Ποια δρομολόγια θα επηρεαστούν

Για τον νέο κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά τα καύσιμα στη ναυτιλία, τις οικονομικές επιπτώσεις, όπως τις αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, και τις λύσεις που προτείνονται, μίλησε στην εκπομπή “ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ” του ΕΡΤNews ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύσης Θεοδωράτος.

Από τον Μάιο του 2025, τα πλοία που ταξιδεύουν στη Μεσόγειο θα πρέπει να υιοθετήσουν καύσιμα με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο, όπως εξήγησε ο κ. Θεοδωράτος.

Η αλλαγή αυτή, ωστόσο, συνεπάγεται αύξηση κόστους καθώς τα νέα καύσιμα είναι 35-40% ακριβότερα. Το γεγονός αυτό θα επηρεάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των πλοίων, το οποίο ήδη αποτελεί 45-50% του συνολικού κόστους λειτουργίας.

«Μέρος αυτής της αύξησης θα μετακυλιστεί στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», σημείωσε, διευκρινίζοντας πως ο κανονισμός θα επηρεάσει κυρίως τα μεγάλα φέρι που δραστηριοποιούνται στις Κυκλάδες, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο.

Περιβαλλοντικά τέλη: Διπλή επιβάρυνση για κάποιες γραμμές

Ο κ. Θεοδωράτος αναφέρθηκε στους δύο ευρωπαϊκούς κανονισμούς που επηρεάζουν τη ναυτιλία: ο ένας αφορά τη μείωση θείου, ενώ ο άλλος επιβάλλει τέλη για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

«Για κάθε τόνο πετρελαίου που καταναλώνει ένα πλοίο, εκπέμπονται τρεις τόνοι CO2», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ήδη οι γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής υπόκεινται σε τέλη για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ οι γραμμές προς περιοχές με πληθυσμό κάτω από 200.000 κατοίκους εξαιρούνται προσωρινά.

Συγκεκριμένα, για τις γραμμές της Κρήτης, όπου ισχύουν και τα δύο τέλη, οι αυξήσεις θα αγγίξουν το 12-15%.

Προτάσεις για περιορισμό του κόστους

Για την αντιμετώπιση των αυξήσεων, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα, όπως:

  • Επιδότηση καυσίμων: Η κάλυψη της διαφοράς κόστους ανάμεσα στα νέα και τα παλαιά καύσιμα.
  • Ενίσχυση του μεταφορικού ισοδύναμου: Επιστροφή μέρους του ναύλου στους νησιώτες.
  • Επιδότηση εργοδοτικών εισφορών: Υιοθέτηση του ιταλικού μοντέλου επιδότησης εργοδοτικών εισφορών για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία: Προκλήσεις και αβεβαιότητα

Ο κ. Θεοδωράτος τόνισε ότι η αύξηση του λειτουργικού κόστους δεν οφείλεται στις εταιρείες, αλλά στις ευρωπαϊκές πολιτικές. Από το 2009, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αντιμετωπίζουν διαρκείς αυξήσεις κόστους, είτε λόγω καυσίμων, είτε λόγω μισθολογίων, είτε λόγω συντήρησης.

Επισήμανε επίσης ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει πάνω από 1 δισ. ευρώ σε νέες τεχνολογίες και πλοία την τελευταία δεκαετία. Ωστόσο, παραμένουν ανοιχτά ερωτήματα σχετικά με τα καύσιμα της επόμενης ημέρας, καθώς δεν έχει αποφασιστεί ποια θα επικρατήσουν – βιοκαύσιμα, μεθανόλη ή άλλες λύσεις.

Καταλήγοντας, υπογράμμισε την ανάγκη για κρατική στήριξη και ευρωπαϊκή συνεργασία, ώστε να επιτευχθεί η περιβαλλοντική μετάβαση χωρίς δυσβάσταχτες επιπτώσεις για τους επιβάτες και τις εταιρείες.

Σχετικά Άρθρα