Στην πιο κρίσιμη φάση της εισέρχεται η κατάρτιση του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών Αττικής που προετοιμάζει ο ΟΑΣΑ με στόχο να έχει ολοκληρωθεί και να εφαρμοστεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2026, αλλάζοντας τον συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας με βάση τις νέες ανάγκες, αλλά και την πιο ουσιαστική «ενσωμάτωση» μέσων, όπως ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος στο μεταφορικό γίγνεσθαι της Αθήνας.
Παράλληλα, θα επαναπροσδιορίζει τη συνεργασία του ΟΑΣΑ με την Πολιτεία, αλλά και με συγγενείς φορείς, όπως την εταιρία Ελληνικό Μετρό, η οποία διατηρεί στην αρμοδιότητά της το αντικείμενο της προμήθειας τροχαίου υλικού στα μέσα σταθερής τροχιάς.
Το νέο σχέδιο που θα αποτελέσει την πυξίδα για τις αλλαγές στις συγκοινωνίες θα αναδιαμορφώσει ριζικά τα πράγματα στη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, η οποία έως και σήμερα γίνεται με τις παραδοχές, τις μετρήσεις και τις ανάγκες του 2009 παρά το γεγονός ότι έχουν προηγηθεί σημαντικές αλλαγές στις αστικές μεταφορές τόσο σε επίπεδο εταιριών του κλάδου όσο και σε επίπεδο ευρωπαϊκού ρυθμιστικού πλαισίου.
Στην κατεύθυνση αυτή ο ΟΑΣΑ ήδη προκήρυξε διεθνή ηλεκτρονικό διαγωνισμό μέσω του οποίου αναζητά σύμβουλο για το στρατηγικό σχέδιο της επόμενης δεκαετίας 2025 – 2035.
Όπως επισημαίνεται και στη σχετική διακήρυξη, με δεδομένο ότι εντός του 2024 ξεκίνησε μία σειρά δράσεων που ενισχύουν την ομιλική κουλτούρα και λειτουργία, τον καλύτερο συντονισμό και συνεργασία μεταξύ των εταιριών, κρίνεται απαραίτητο να οριοθετηθεί η επόμενη μέρα του Οργανισμού και του μετασχηματισμού του και να κατευθύνεται από ένα νέο ολιστικό Στρατηγικό Πλάνο, το οποίο θα εναρμονίζεται με το υπό κατάρτιση Στρατηγικό Σχέδιο του μετόχου (σ.σ. Υπερταμείο) για την περίοδο 2024 – 2027, ενώ θα εκτείνεται και περαιτέρω έως το 2035.
Το Στρατηγικό Πλαίσιο θα αναπτύσσει το μακροπρόθεσμο όραμα και προοπτική του Ομίλου Συγκοινωνιών Αθηνών και παράλληλα θα αποτελεί έναν οδικό χάρτη για την πραγματοποίησή του, ενώ θα ολοκληρώνει, εξειδικεύει και θα θέτει το πλαίσιο εφαρμογής του μετασχηματισμού του ομίλου που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Παράλληλα θα εντάσσει τον Όμιλο Συγκοινωνιών Αθηνών στο διεθνές γίγνεσθαι με διάχυση καλών πρακτικών από παρόμοιες εταιρίες και ομίλους και θα αναδεικνύει τομείς επικέντρωσης με έμφαση στην αύξηση της αξίας του, στη μείωση των κινδύνων και στην εμπορική ανάπτυξη.
Επίσης, θα καθορίζει την επιχειρησιακή στρατηγική σε κομβικούς τομείς (οικονομικό μοντέλο λειτουργίας, εμπορική λειτουργία, οργανωτική δομή, επιβατική εμπειρία) και θα αναπτύσσει δράσεις, επενδύσεις και πρωτοβουλίες με έμφαση σε αναξιοποίητες δυνατότητες, νέες τεχνολογίες και πρακτικές.
Επιπλέον θα αντιμετωπίζει με προτάσεις χρόνια ζητήματα σχέσεων με ενδιαφερόμενα μέρη και συνεργαζόμενους φορείς (Πολιτεία, Ελληνικό Μετρό, Hellenic Train).
Έρευνα γνώμης σε περισσότερους από 100 χιλιάδες πολίτες
Να σημειωθεί ότι ο Οργανισμός έχει ολοκληρώσει το προηγούμενο διάστημα το πρώτο στάδιο των μετρήσεων και ερευνών, οι οποίες όπως είχε ανακοινωθεί θα διεξάγονταν σε τουλάχιστον 36.600 νοικοκυριά, 71.200 μετακινούμενους σε σταθμούς μετρό, τραμ, λεωφορείων, τρόλεϊ και τρένων, σε λιμάνια και αεροδρόμια, καθώς επίσης και σε οδηγούς ταξί και εταιρίες αστικών εμπορευματικών μεταφορών.
Μέσω της στρατηγικής πρότασης, η οποία θα προκύψει από το αντικείμενο του διαγωνισμού, στόχος είναι να αναδειχτούν:
· Προτάσεις για αύξηση της αποτελεσματικότητας αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων και του ανθρώπινου δυναμικού των εταιρειών του ομίλου
· Αξιολόγηση και ιεράρχηση επενδύσεων που θα υποστηρίξουν το στρατηγικό σχέδιο
· Προσδιορισμός περαιτέρω ενεργειών ενίσχυσης εσωτερικής αποδοτικότητας εταιριών
· Μείωση σημαντικών κινδύνων
· Προτάσεις για βελτιστοποίηση Πλάνου Κεφαλαιουχικών Δαπανών και προσδιορισμό πεδίων μείωσης κόστους και αύξησης αξίας
· Εκτίμηση αναγκών σε πόρους και ανάπτυξη ενός αναλυτικού οδικού χάρτη υλοποίησης
· Προσδιορισμός των οικονομικών επιπτώσεων των προτεινόμενων αλλαγών
· Διαχείριση της αλλαγής
· Προτάσεις για τροποποίηση/απλούστευση νομοθετικού πλαισίου
· Προτάσεις για την συνέχιση των ΣΔΙΤ, τα οποία αφορούν πρωτίστως το ηλεκτρονικό εισιτήριο και την τηλεματική και οδεύουν προς την περίοδο λήξης τους.
Βήμα – βήμα η κατάρτιση της στρατηγικής και του σχεδίου δράσης
Η σύμβαση έχει διαχωριστεί σε τρεις φάσεις.
Κατά την πρώτη φάση θα πραγματοποιηθεί ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης του Ομίλου Συγκοινωνιών Αθηνών και θα αναλυθούν το εσωτερικό περιβάλλον των εταιριών, οι πόροι, το ανθρώπινο δυναμικό, η χρηματοοικονομική απόδοση, η εμπορική λειτουργία (προϊόντα, τιμολογιακή πολιτική, εμπορικές συμφωνίες) και οι τελικοί πελάτες σε επίπεδο υπηρεσιών και εμπειρίας.
Επιπροσθέτως θα καταγραφούν χρόνια ζητήματα και σημαντικές πηγές ρίσκου μεταξύ των οποίων η σύμβαση ΟΑΣΑ – Πολιτείας, η εμπορική συμφωνία με την Hellenic Train και τα ΣΔΙΤ.
Κατά τη δεύτερη φάση θα διαμορφωθεί η στρατηγική του ΟΑΣΑ και θα καθοριστούν δείκτες απόδοσης καθώς και ο μηχανισμός παρακολούθησής τους, ενώ στην τρίτη φάση θα αναπτυχθεί η επιχειρησιακή στρατηγική και το σχέδιο δράσης.
Πιο συγκεκριμένα θα περιγραφεί η νέα οργανωτική δομή και διακυβέρνηση του Ομίλου, το νέο μοντέλο οικονομικής λειτουργίας και εμπορικής εκμετάλλευσης, το πλαίσιο αναβάθμισης της επιβατικής εμπειρίας, ενώ θα αναπτυχθεί χρονικά προσδιορισμένο Σχέδιο Δράσης και ενεργειών για την υλοποίηση αυτών των αλλαγών και θα σχεδιαστεί η εκπαίδευση του προσωπικού.
Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό του 1,24 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ και η προθεσμία περαίωσης του αντικειμένου της σύμβασης ορίζεται εντός εννέα μηνών από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Ως καταληκτική ημερομηνία παραλαβής των προσφορών ορίστηκε η 19η Φεβρουαρίου 2025.