Σε αναζήτηση χρηματοδότησης εξακολουθεί να βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να καταφέρει να βάλει εμπρός το μεγάλο εγχείρημα της ανανέωσης του τροχαίου υλικού στα μέσα σταθερής τροχιάς και κυρίως στις γραμμές 2 και 3, καθώς ειδικά η τελευταία «στενάζει» δεδομένου ότι η επιβατική κίνηση έχει προ πολλού ξεπεράσει τη χωρητικότητα των υφιστάμενων συρμών.
Η κατάσταση στα λεωφορεία είναι πλέον σχετικά βελτιωμένη αφού το καλοκαίρι αναμένεται να έχουν ενταχθεί στον στόλο 950 καινούρια οχήματα, αλλά και εκεί μένει να επιλυθεί ένα σοβαρό πρόβλημα, το οποίο έχει να κάνει με την έλλειψη οδηγών, καθώς το σύστημα κινδυνεύει να φτάσει στο σημείο να μην έχει εργαζομένους να επανδρώσει τις βάρδιες στα καινούρια λεωφορεία.
Την κατάσταση περιέγραψε στους δημοσιογράφους ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στο περιθώριο της εκδήλωσης για την παρουσίαση του συστήματος ανέπαφων πληρωμών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας Tap2Ride.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε για ακόμα μία φορά πως δεν έχουν βρεθεί ακόμα οι πόροι για την αγορά νέων συρμών για το μετρό, λύση η οποία φαίνεται να προκρίνεται τελικά αλλά με άγνωστο ακόμα τον χρόνο υλοποίησης. Τόνισε μάλιστα ότι ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την εξεύρεση πόρων είναι η προσεχής τριετία, πράγμα που εφόσον επαληθευτεί θα σημάνει μόνο την αρχή της διαγωνιστικής διαδικασίας, η οποία αναμένεται να απαιτήσει άλλον τόσο χρόνο.
Αναλυτικά για την κατάσταση στη Γραμμή 1 επανέλαβε το έργο της αναβάθμισης των 14 συρμών, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη χωρίς ωστόσο ακόμα να έχει φτάσει στην Ελλάδα ο πιλοτικός συρμός, πάνω στον οποίο θα μετασκευαστούν οι επόμενοι. Το υπουργείο επιδιώκει οι ανακαινισμένοι συρμοί να φτάνουν σταδιακά μέσα στην επόμενη διετία, με τον υπουργό να επισημαίνει ότι όταν αυτό ολοκληρωθεί θα δρομολογούνται περισσότεροι συρμοί από ό,τι σήμερα καθώς οι μισοί από όσους αναβαθμίζονται βρίσκονται αυτή τη στιγμή εκτός κυκλοφορίας.
Παράλληλα με το έργο αυτό, η ΣΤΑΣΥ ήδη προχωρά και τη συνεργασία με τη Siemens με αντικείμενο την επισκευή και άλλων συρμών, οι οποίοι παραμένουν εδώ και περίπου μία δεκαετία παροπλισμένοι.
«Φαίνεται ότι έχουμε τους πόρους για να αλλάξουμε σημαντικά την εικόνα την επόμενη διετία. Αν το κάνουμε αυτό θα μας ελευθερωθούν και οι τέσσερις συρμοί που χρησιμοποιούμε στις γραμμές 2 και 3 και είναι σήμερα στην 1», ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας.
Ανακατασκευή συρμών αντί της αγοράς νέων
Δυσεπίλυτος είναι όμως ο γρίφος για την ενίσχυση και ανανέωση του τροχαίου υλικού στις Γραμμές 2 και 3 του μετρό.
Το υπουργείο φαίνεται να εγκαταλείπει την ιδέα της εγκατάστασης κλιματισμού στους πρώτους συρμούς που αποκτήθηκαν το 2000 και δεν διέθεταν τέτοιο σύστημα εκ κατασκευής, με τον δροσισμό στα βαγόνια τους καλοκαιρινούς μήνες να παίρνει νέα παράταση, καθώς αυτό θα σήμαινε την επένδυση πόρων σε συρμούς, οι οποίοι φέτος κλείνουν 25 χρόνια συνεχούς κυκλοφορίας.
«Δεν μπορούμε να βάλουμε κλιματισμό σε έξι μήνες. Μπορούμε όμως να κάνουμε ανακατασκευή υφιστάμενων συρμών, στην οποία θα περιλαμβάνεται κι αυτό το κομμάτι και να δούμε αν μπορούμε – που το επιδιώκουμε κι ανεβαίνει πολύ στην προτεραιότητα της κυβέρνησης λογικά και συνεκτικά – να κάνουμε αγορά νέων συρμών», σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας.
Αυτό που συζητείται, είναι γνωστό εδώ και χρόνια, αλλά δεν προχώρησε ούτε την περίοδο της επέκτασης της Γραμμής 3 προς τον Πειραιά και αφορά την προμήθεια 15 συρμών, στην οποία εντάσσονται και οι 7 διρευματικοί που θα εξυπηρετούν και το Αεροδρόμιο, καθώς μπορούν να κινούνται και στο υπέργειο τμήμα της γραμμής.
Ο υπουργός προειδοποίησε, πάντως, ότι η αγορά νέων συρμών δεν είναι κάτι που οι επιβάτες θα δουν σε ένα, δύο ή τρία χρόνια.
Ωστόσο η ηγεσία του υπουργείου εκτιμά ότι πρέπει να αφήσει μια παρακαταθήκη για την επόμενη κυβέρνηση.
Σε κάθε περίπτωση, οι επιβάτες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι για κάποια χρόνια θα μετακινούνται με τους ίδιους συρμούς, καθώς το μόνο που υπόσχεται το υπουργείο για τους θερινούς μήνες είναι ένα στέρεο αφήγημα για την αγορά νέων συρμών, για την οποία, πάντως, η χρηματοδότηση ακόμα αναζητείται.
Υπενθυμίζεται ότι η ΣΤΑΣΥ έχει ήδη προσλάβει τεχνικό σύμβουλο προκειμένου να εξετάσει όλα τα σενάρια για την ανανέωση, τα οποία συνοψίζονται σε τρία βασικά, την διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης, την ανακαίνιση συρμών στο μοντέλο που ακολουθείται με τη Γραμμή 1 ή την προμήθεια νέων συρμών.
Λεωφορεία δίχως οδηγούς
Στον αντίποδα η ΟΣΥ αρχίζει πλέον να ανανεώνει τον στόλο της με την υπογραφή και της σύμβασης με την Industria Italiana για άλλα 200 νέα οχήματα να είναι προ των πυλών, αλλά χρόνο με τον χρόνο ξεμένει από οδηγούς.
Ο δεύτερος διαγωνισμός για την απόκτηση άλλων 750 λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη δεν αποτελεί πλέον προτεραιότητα για το υπουργείο, το οποίο τρέχει για να καλύψει τα κενά σε εργατικό δυναμικό. Όπως ανέφερε ο υπουργός, σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη σχετικός διαγωνισμός, ο οποίος αναμένεται να τελεσφορήσει μέσα στον Φεβρουάριο με το υπουργείο να επιδιώκει να αξιοποιήσει και πρόσθετους οδηγούς από προηγούμενα έτη.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, το επάγγελμα του οδηγού δεν είναι ελκυστικό: «Για 160 θέσεις οδηγών, οι ενδιαφερόμενοι ήταν 450, ενώ για 9 θέσεις διοικητικού προσωπικού ήρθαν 1.900. Το θέμα των οδηγών είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα το οποίο δεν είναι εύκολο στη λύση του», είπε προσθέτοντας πως το υπουργείο θα έχει καταφέρει να προσθέσει αρκετούς οδηγούς στο δυναμικό της ΟΣΥ έως τον Μάρτιο.
Αυτός δεν είναι ωστόσο ο μοναδικός «πονοκέφαλος» για το εργατικό δυναμικό των ΜΜΜ.
Παρά την αύξηση στις αποδοχές, έως και σήμερα δεν έχει επιλυθεί το ζήτημα της αναγνώρισης της προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα, εξαιτίας του οποίου εγκατέλειψαν τις συγκοινωνιακές εταιρίες αρκετοί νεοπροσληφθέντες, καθώς η κυβέρνηση φοβάται πως εάν εφαρμόσει κάτι τέτοιο στις συγκοινωνίες, τα αιτήματα από άλλους κλάδους θα πολλαπλασιαστούν.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, κινδυνεύουν να χαθούν και οι εργαζόμενοι που προέρχονται από τη ΔΥΠΑ, καθώς τα προγράμματα ολοκληρώνονται, χωρίς να έχει ληφθεί απόφαση για ανανέωσή τους από το υπουργείο Οικονομικών παρά το γεγονός ότι οι υπάλληλοι αυτοί θα λείψουν από κρίσιμες λειτουργίες, όπως για παράδειγμα ο έλεγχος κομίστρου.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιθυμεί οι εργαζόμενοι να παραμείνουν, αλλά το πράσινο φως γι’ αυτό δεν έχει ανάψει ακόμα παρά τις διυπουργικές συναντήσεις για το θέμα.