Ο Tafseer Ali δεν χρειάστηκε να υψώσει τη φωνή του καθώς δύο αθόρυβοι εκσκαφείς περνούσαν αργά, τα βαριά τους λάστιχα πάνω από το έδαφος και την άσφαλτο.
«Τα ήσυχα ηλεκτρικά μηχανήματα σαν αυτά καθιστούν ευκολότερη τη δουλειά στο κέντρο της πόλης», δήλωσε ο διαχειριστής κατασκευών. «Και κρατούν τους γείτονες ευχαριστημένους. Αν έχουν λιγότερο θόρυβο, έχουμε λιγότερα παράπονα».
Οι ήσυχοι δρόμοι του Όσλο στη Νορβηγία, γίνονται ακόμη πιο γαλήνιοι καθώς η πόλη απομακρύνει θορυβώδη μηχανήματα από τα δημοτικά εργοτάξια. Για τους κατοίκους και τους εργολάβους, η μείωση των ντεσιμπέλ είναι ένα καλοδεχούμενο παράπλευρο όφελος ενός στόχου να διατηρηθούν τα δημοτικά κατασκευαστικά έργα απαλλαγμένα από τοξικές εκπομπές.
Αυτή η απαίτηση, η οποία είναι η πρώτη του είδους της παγκοσμίως, τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου.
«Δεν νομίζω ότι θα φτάσουμε στο 100%, γιατί δεν υπάρχουν ηλεκτρικά μηχανήματα διαθέσιμα για όλες τις περιπτώσεις», είπε η Ingrid Kiær Salmi, μηχανικός της υπηρεσίας αστικού περιβάλλοντος του Όσλο, μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα Guardian. «Αλλά πιστεύω ότι θα φτάσουμε πολύ κοντά».
Ο κατασκευαστικός τομέας είναι μία από τις μεγαλύτερες πηγές αστικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης, και ακόμη και προοδευτικές πόλεις όπως το Όσλο έχουν δυσκολευτεί να την εξαλείψουν. Η νορβηγική πρωτεύουσα έχει αντικαταστήσει τη βενζίνη και το πετρέλαιο ντίζελ που τροφοδοτούν τον κατασκευαστικό εξοπλισμό με βιοκαύσιμα, τα οποία ρυπαίνουν λιγότερο το περιβάλλον αλλά εξακολουθούν να μολύνουν τον τοπικό αέρα. Τώρα, το Όσλο προχωρά σε μηχανήματα που λειτουργούν με μπαταρίες.
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι το 98% των δημοτικών εργοταξίων του Όσλο ήταν απαλλαγμένα από ορυκτά καύσιμα το 2023. Τα τρία τέταρτα λειτουργούσαν με βιοκαύσιμα και λιγότερο από το ένα τέταρτο με ηλεκτρική ενέργεια. Στα έργα της υπηρεσίας αστικού περιβάλλοντος, τα δύο τρίτα των ωρών λειτουργίας των μηχανημάτων τροφοδοτήθηκαν με ηλεκτρική ενέργεια και το ένα τρίτο με βιοντίζελ.
Η χρήση ηλεκτρικών μηχανημάτων έχει υπερδιπλασιαστεί τα τελευταία δύο χρόνια, χάρη στην εισαγωγή νέων μοντέλων στην αγορά.
Η απαίτηση για μηδενικές εκπομπές σε όλα τα εργοτάξια έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τον κατασκευαστικό κλάδο. Η Stine Marie Haugen, από τη Νορβηγική Ένωση Κατασκευών και Πολιτικής Μηχανικής, δήλωσε ότι αυτή η προσέγγιση «δεν είναι προς το παρόν ούτε αποτελεσματική ούτε οικονομικά αποδοτική».
Η κατασκευή ηλεκτρικών μηχανημάτων είναι ακόμα ακριβή, ενώ η διαθεσιμότητά τους στην Ευρώπη είναι περιορισμένη. «Μόνο λίγες χώρες επωμίζονται το κόστος ανάπτυξης αυτών των μηχανημάτων», τόνισε.
Παρά τις δυσκολίες, η ζήτηση από πολιτικές όπως αυτή του Όσλο έχει ενθαρρύνει τους κατασκευαστές να αναπτύξουν νέα ηλεκτρικά μοντέλα. Η Tora Leifland, επικεφαλής δημοσίων υποθέσεων της Volvo Construction Equipment, δήλωσε ότι η ζήτηση παραμένει χαμηλή, αλλά αναμένει μείωση του κόστους καθώς αυξάνεται η παραγωγή.
Η πρωτοβουλία του Όσλο δημιουργεί πρότυπα για άλλες πόλεις παγκοσμίως. «Χρειαζόμαστε περισσότερα Όσλο και περισσότερα έργα όπως στη Στοκχόλμη, όπου οι αρχές που αναδιαμορφώνουν μια πρώην περιοχή συσκευασίας κρέατος, αύξησαν την ελάχιστη απαίτηση για ηλεκτρικά μηχανήματα από 10% σε 50% και τα υπόλοιπα λειτουργούν με βιοκαύσιμα.», τόνισε η Leifland.
Σε άλλες χώρες, όπως η Ολλανδία, γίνονται επίσης βήματα προς τη χρήση ηλεκτρικών μηχανημάτων. Ένα έργο ενίσχυσης φράγματος χρησιμοποίησε περισσότερα από 40 βαριά ηλεκτρικά μηχανήματα και οδήγησε στη δημιουργία του πρώτου σταθμού ταχείας φόρτισης στον κόσμο για μεγάλες κατασκευές.
«Οι μηδενικές εκπομπές και η μείωση του θορύβου δημιουργούν καλύτερες συνθήκες για εργασία και βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών», δήλωσε ο Lars Olav, διαχειριστής έργου.