Παρά το γεγονός ότι επιστήμονες, θεσμικοί παράγοντες αλλά και ο ίδιος ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος ομονοούν πως πρέπει να επισπευθούν τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας της Αττικής, με έμφαση μάλιστα στον Κηφισό, η χθεσινή (9/1) κοινή σύσκεψη παραγόντων του ΥΠΟΜΕ και της ουσιωδώς υπεύθυνης για τις απαραίτητες παρεμβάσεις συντήρησης, Περιφέρειας Αττικής, κατέληξε στο ότι δεν υπάρχει κάποιος άμεσος κίνδυνος για το οδικό έργο του Κηφισού.
Οι δύο πλευρές, υπουργείο και Περιφέρεια Αττικής, συμφώνησαν στην προοπτική συνεργασίας για την αντιμετώπιση των όποιων σημειακών βλαβών, που αποτελούν όμως μέρος της «μεγάλης εικόνας», η οποία αφορά στη διαχείριση του ζητήματος της αντιπλημμυρικής θωράκισης.
Η Περιφέρεια Αττικής έχει αναλάβει και εκτελεί κάποια βασικά έργα όπως ο καθαρισμός και η απόφραξη φερτών υλικών στο σκεπασμένο τμήμα και στον Ιλισό, καθώς και συντηρήσεις γεφυρών και δημιουργία αναχωμάτων, ωστόσο δεν είναι υπεύθυνη να προχωρήσει σε σημαντικότερες παρεμβάσεις που έχουν ήδη αποφασιστεί και μελετηθεί από το 2020.
Δεδομένης της εμπειρίας των καταστροφικών επιπτώσεων του Daniel στη Θεσσαλία αλλά και της τραγικής πλημμύρας στη Βαλένθια, όπου οι υποδομές απέδειξαν την αδυναμία τους, το ζήτημα διαχείρισης του Κηφισού – που είναι διαχρονικό για την πρωτεύουσα με τις τελευταίες σοβαρές επεμβάσεις να ολοκληρώνονται το 2004 προ των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας – η ανάγκη σοβαρής αντιμετώπισης έρχεται στο προσκήνιο.
Σχέδιο παρεμβάσεων σε τρία τμήματα
Το σχέδιο βελτίωσης του Κηφισού πρωτοπαρουσιάστηκε το 2020 από το υπουργείο Υποδομών και στα τέλη του 2023 το υπουργείο Περιβάλλοντος ενέκρινε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, το οποίο διαρθρώνεται σε τρία τμήματα, στο κομμάτι πριν το εγκιβωτισμένο τμήμα του Κηφισού, σε μήκος 5,4 χλμ.:
· Στο τμήμα από τις Τρεις Γέφυρες έως τον Κόκκινο Μύλο, όπου ο Κηφισός είναι μεν ανοιχτός αλλά σε τεχνητή κοίτη. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται διεύρυνση της κοίτης του Κηφισού, ώστε να αυξηθεί η παροχετευτικότητά του. Το έργο περιλαμβάνει την κατεδάφιση αρκετών γεφυρών (οδικές ή πεζογέφυρες) και την ανακατασκευή κάποιων από αυτές, ώστε να προσαρμοστούν στη νέα διατομή.
· Στο τμήμα από τον Κόκκινο Μύλο έως την Αττική Οδό, όπου ο Κηφισός παραμένει σε φυσική κοίτη. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται η τοποθέτηση συρματοκιβωτίων με τα οποία διευρύνεται και τροποποιείται η υφιστάμενη διατομή του ποταμού σε μήκος 1,94 χλμ.
· Στη συμβολή του Κηφισού με την Αττική Οδό, όπου προβλέπεται η κατασκευή της λίμνης ανάσχεσης. Η λίμνη προβλέπεται να γεμίζει με βάση διάφορα σενάρια επιστημονικής μέτρησης και να αδειάζει, ανακόπτοντας την ορμή του νερού.
Ο παραπάνω σχεδιασμός ωστόσο και παρά τις εγκρίσεις του ΥΠΕΝ προσκρούει σε προσφυγές (με διαφορετική αφετηρία και αιτιολογικό), που εμποδίζουν τη δημοπράτηση του έργου.
Σημειώνεται μάλιστα πως έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027, ενώ το ύψος του κυμαίνεται με αδρούς υπολογισμούς στα 50 εκατ. ευρώ, ποσό που δικαιολογεί απολύτως το κόστος προς όφελος, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
Σημειώνεται πως σύμφωνα με τις πρόσφατες μελέτες για τον Κηφισό, τα έντονα φαινόμενα θα μπορούσαν να προκαλέσουν πλημμύρες σε όλο του το μήκος, καλύπτοντας περίπου 35.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα, επηρεάζοντας 18 δήμους της Αττικής.