MENU

Κυκλοφοριακό και νέες επενδύσεις ανασύρουν από το συρτάρι του ΥΠΟΜΕ τον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά

Το έργο είχε συμβασιοποιηθεί για πρώτη φορά το 1997, χωρίς όμως να ολοκληρωθεί ποτέ, αφήνοντας πίσω του τις δύο σήραγγες – φαντάσματα που σταδιακά μετατράπηκαν σε μικρές χωματερές

Η οριακή κατάσταση του κυκλοφοριακού της Αττικής, η τεράστια επιβάρυνση του Κηφισού, οι αυξημένες ανάγκες μετακίνησης και μεταφοράς προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου, αλλά και τα εμπορευματικά κέντρα στο Θριάσιο «αναγκάζουν» το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να «ξεπαγώσει» ένα μεγάλο οδικό έργο, το οποίο καρκινοβατεί εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες.

Πρόκειται για το έργο της σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου και τους ανισόπεδους κόμβους Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων, το οποίο είχε για πρώτη φορά συμβασιοποιηθεί το μακρινό 1997 χωρίς να καταφέρει ποτέ να ολοκληρωθεί.

Αντιθέτως, όταν εγκαταλείφθηκε, άφησε πίσω του δύο σήραγγες – φαντάσματα που σταδιακά μετατράπηκαν σε μικρές χωματερές και μία οικονομική «τρύπα» ύψους 22 εκατ. ευρώ στα δημόσια ταμεία.

Πλέον το… στοιχειωμένο έργο ξαναβγαίνει από το συρτάρι καθώς, όπως ανακοινώθηκε κατά τη σημερινή (10/1) συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, την πρώτη για τη νέα χρονιά, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας θα προχωρήσει σε εισήγηση για τη δημοπράτησή του.

Τις προθέσεις του υπουργείου είχε αποκαλύψει σχετικά πρόσφατα και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος.

Μιλώντας στο συνέδριο Green Deal, είχε εντάξει το εν λόγω έργο στα έργα προτεραιότητας για το υπουργείο υπογραμμίζοντας ότι η χρηματοδότηση θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το ταχύτερο δυνατόν ώστε το έργο να μπορέσει να δημοπρατηθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025.

Με την λειτουργία του αναμένεται να δοθεί ανάσα στον κόμβο της Λεωφόρου Αθηνών και Λεωφόρου Σχιστού που σήμερα λειτουργεί κατά το ήμισυ, ενώ θα βελτιωθεί σημαντικά η κυκλοφορία στην Εθνική Οδό.

Το ζήτημα των απαλλοτριώσεων ήταν ένας από τους λόγους που φρέναραν και αυτό το έργο.

Παρά το γεγονός ότι το έργο είχε ενταχθεί στις διατάξεις για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις με υπουργική απόφαση τον Μάιο του 2017, έως το καλοκαίρι εκκρεμούσε η σύνταξη διορθωτικού κτηματολογίου από την αρμόδια υπηρεσία, απόφαση που θα άναβε το πράσινο φως για την έναρξη της διαδικασίας καθορισμού των αποζημιώσεων.

Παράδειγμα των παθογενειών στα δημόσια έργα

Τα προβλήματα που συνάντησε στο πέρασμα των ετών το έργο – φάντασμα αντανακλούν σε μεγάλο βαθμό τις παθογένειες των δημοσίων έργων στην Ελλάδα.

Από αλλαγές στον αρχικό σχεδιασμό προκειμένου να περιληφθούν οι δίδυμες σήραγγες που οδήγησαν σε αύξηση του κόστους, έως τη δικαίωση προσφυγής κατοίκου από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ώστε να μην απαλλοτριωθεί η ιδιοκτησία του, το έργο «σκόνταψε» αρκετές φορές μέχρι που εγκαταλείφθηκε το 2003 αφήνοντας οικονομικό κενό 22 εκατ. ευρώ όταν ο αρχικός του προϋπολογισμός είχε εκτιμηθεί σε περίπου 13,5 εκατ. ευρώ

Έκτοτε το έργο συζητήθηκε αρκετές φορές τόσο εντός όσο και εκτός Βουλής, χωρίς ωστόσο ποτέ να πάρει μπρος.

Πλέον φαίνεται ότι η ακραία κατάσταση του κυκλοφοριακού της πρωτεύουσας, αλλά και η δρομολόγηση μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων στον κλάδο των logistics στα δυτικά προάστια σε συνδυασμό με τις δημόσιες αναφορές επενδυτών για το εξαιρετικά προβληματικό κυκλοφοριακό της Αθήνας, άλλαξαν τις προτεραιότητες και οδήγησαν το υπουργείο να ξαναζεστάνει το ξεχασμένο έργο.

Άλλωστε τα δεδομένα είναι αμείλικτα, καθώς μόνο στον Κηφισό εκτελούνται αποκλειστικά από φορτηγά καθημερινά περί τις 20.000 κινήσεις, καθώς από εκεί περνά το μεγαλύτερο εμπορευματικό φορτίο της χώρας.

Ο προϋπολογισμός του έργου «Σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό (Ε.Ο.) Αθηνών – Κορίνθου και ολοκλήρωση του Κόμβου Σκαραμαγκά», είχε εκτιμηθεί σε περίπου 70 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει:

  • Ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω στο τελευταίο τμήμα της μήκους 1,4 χλμ. μέχρι την Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου με την κατασκευή του ανισόπεδου ημικόμβου (Η/Κ) Σκαραμαγκά.
  • Αναβάθμιση του υφιστάμενου Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ) Σχιστού με κατασκευή ενός ακόμη υπερυψωμένου κλάδου με νέα γέφυρα υπεράνω της Εθνικής Οδού (Ε.Ο.) Αθηνών – Κορίνθου.
  • Αναβάθμιση της Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου στο τμήμα της μεταξύ του Η/Κ Σκαραμαγκά και του Α/Κ Σχιστού με αύξηση και αναδιαμόρφωση των λωρίδων κυκλοφορίας της.
  • Κατασκευή του νέου Α/Κ Ναυπηγείων επί της Λεωφόρου Σχιστού έναντι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που είναι αναγκαίος για την κατάργηση του ισόπεδου σηματοδοτημένου κόμβου στη διασταύρωση με Λεωφόρο Σχιστού και του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά καθώς και την ολοκλήρωση των απαιτούμενων κυκλοφοριακών απαιτήσεων του οδικού δικτύου της περιοχής.

Στα πλαίσια της κατασκευής του εν λόγω Ανισόπεδου Κόμβου αλλά και της αναβάθμισης του Α/Κ Σχιστού προβλέπεται και αναδιαμόρφωση της Λεωφόρου Σχιστού στο μεταξύ των δύο αυτών κόμβων τμήμα αυτής.

Αν και ο τεχνικές μελέτες του κυρίως έργου έχουν ολοκληρωθεί, θεωρείται βέβαιο ότι θα απαιτηθεί επικαιροποίηση των τευχών δημοπράτησης.

Σχετικά Άρθρα