MENU

Η Boeing πετάει… χαμηλά, η Airbus κερδίζει ύψος — Ανεβαίνουν οι τιμές των αεροπορικών το 2025

Το νέο έτος ξεκινά με σημαντικές... αναταράξεις στον αεροπορικό κλάδο

Χθες, συμπληρώθηκε ένας χρόνος από τη στιγμή που ένα πάνελ πόρτας αποκολλήθηκε από ένα Boeing 737 Max 9 της Alaska Airlines, ένα περιστατικό που επανέφερε στο προσκήνιο τις ανησυχίες για την ποιότητα και τα πρότυπα ασφαλείας της Boeing.

Από τότε, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε μια σειρά από αλλαγές, όπως υποχρεωτική εκπαίδευση προσωπικού και αυξημένους ελέγχους, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας. Επιπλέον, η Boeing δήλωσε ότι βελτίωσε το σύστημα “Speak Up” για να ενθαρρύνει τους υπαλλήλους να αναφέρουν ανησυχίες για το εργασιακό περιβάλλον.

Ωστόσο, αυτό δεν φαίνεται να αρκεί. Ο Mike Boyd, πρόεδρος και συνιδρυτής της Boyd Group International, δήλωσε στην εκπομπή “Squawk Box Asia”:

«Θα έπρεπε να έχουν απολυθεί όλα τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου. Οι νέοι CEO και τα νέα πρόσωπα λένε ότι κάνουν κάτι, αλλά το πρόβλημα είναι πολύ βαθύ».

Χωρίς τις παραδόσεις αεροσκαφών από τη Boeing, αεροπορικές εταιρείες όπως η Southwest, η Wizz Air και η Ryanair αναγκάζονται να ξοδέψουν χρήματα για να ανακαινίσουν αεροπλάνα που προορίζονταν για απόσυρση, δήλωσε ο Boyd.

«Δέστε τη ζώνη σας. Τα επόμενα λεπτά θα είναι γεμάτος αναταράξεις», προειδοποίησε.

«Η Boeing θα χάσει πολύ έδαφος απέναντι στους φίλους μας στην Airbus. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό», πρόσθεσε, εκτιμώντας ότι η Boeing μπορεί να καταλήξει να είναι ένας «δευτερεύων παίκτης» σε σύγκριση με την Airbus στο μέλλον.

Ο Pete Buttigieg, υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, δήλωσε ότι η Boeing έχει «πολλά ακόμη να κάνει», σύμφωνα με το Reuters. «Η πολιτισμική αλλαγή στη Boeing είναι ένα πραγματικό έργο σε εξέλιξη», ανέφερε. «Η μόνη πραγματική αξιολόγηση αυτής της αλλαγής θα γίνει όταν δούμε αν μπορούν να βελτιώσουν τα αποτελέσματα με συνέπεια».

Ο John Grant, επικεφαλής αναλυτής στην εταιρεία αεροπορικής αναλύσεως OAG, ανέφερε ότι οι χειροπιαστές βελτιώσεις στη Boeing είναι απίθανο να έρθουν πριν το τέλος του 2025. «Με τους ρυθμιστές να επιθεωρούν την εταιρεία και τις νέες διαδικασίες να εισάγονται, είναι ίσως πολύ νωρίς για να πούμε ότι τα πράγματα βελτιώνονται», είπε. «Το καλό νέο είναι ότι τα πράγματα δεν έχουν χειροτερέψει από πλευράς λειτουργίας».

Όμως, «οι οικονομικές καταστάσεις και οι σχέσεις εργασίας είναι άλλο θέμα», πρόσθεσε.

Η Boeing δεν έχει καταγράψει κέρδη από το 2018. Η εταιρεία υπήρξε θύμα νέας καθυστέρησης στην παραγωγή, μετά από απεργία επτά εβδομάδων από τους τεχνικούς της, η οποία ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο με αύξηση 38% στους μισθούς.

Αξιωματούχος της Boeing ανέφερε στο CNBC ότι η εταιρεία επικεντρώνεται στη σταθεροποίηση της επιχείρησης και στην εφαρμογή του «Σχεδίου Ασφαλείας και Ποιότητας». Η ανακοίνωση υπογράμμισε μια σειρά από ενέργειες που η Boeing πήρε το 2024, όπως αλλαγές ηγεσίας και την εξαγορά της Spirit AeroSystems, καθώς και την επέκταση της παραγωγής του αεροσκάφους 787 στη Νότια Καρολίνα.

Πέρα από τη Boeing

Τα προβλήματα στην αεροπορική βιομηχανία δεν περιορίζονται μόνο στη Boeing, σύμφωνα με τον ανεξάρτητο αναλυτή Brendan Sobie από την Sobie Aviation. Από ελλείψεις ανταλλακτικών έως προβλήματα συντήρησης κινητήρων, τα προβλήματα αφορούν ολόκληρο το οικοσύστημα των εταιρειών γύρω από τη βιομηχανία.

«Ήταν μια πολύ δύσκολη περίοδος και δεν υπάρχει καμία πραγματική ένδειξη ότι αυτό θα φύγει σύντομα», ανέφερε. «Αυτά τα προβλήματα θα χρειαστούν χρόνια — όχι μόνο ένα — για να επιλυθούν».

Ο Sobie ανέφερε ότι οι αεροπορικές εταιρείες είναι ιδιαίτερα απογοητευμένες από τα προβλήματα αξιοπιστίας και συντήρησης στους κινητήρες των Pratt & Whitney και Rolls-Royce.

Όσο για τα προβλήματα της Pratt & Whitney, ο ίδιος έδωσε μια νότα αισιοδοξίας: «Πιθανότατα έχει περάσει το χειρότερο».

Τι σημαίνει αυτό για τους ταξιδιώτες

Τα προβλήματα με τους κινητήρες αναγκάζουν πολλές αεροπορικές εταιρείες, όπως η Hawaiian Airlines και η Spirit Airlines, να καθηλώσουν τμήματα του στόλου τους, δήλωσε ο Boyd. «Οι κινητήρες δεν υπάρχουν», είπε. «Η Wizz Air στην ΕΕ μόλις καθηλώσε 40 αεροπλάνα για όλο το έτος».

Αυτό θα δυσκολέψει την εύρεση καλών προσφορών για εισιτήρια το 2025, σύμφωνα με τον Boyd. «Αν ψάχνετε για πραγματικά φθηνά εισιτήρια, δεν νομίζω ότι ακόμα και ο κ. O’Leary της Ryanair μπορεί να το υποσχεθεί», δήλωσε, αναφερόμενος στον CEO της Ryanair, Michael O’Leary.

Ο Scott Keyes, ιδρυτής της ιστοσελίδας αεροπορικών ταξιδιών Going, δήλωσε ότι οι τιμές των εισιτηρίων θα αυξηθούν το 2025. Στην ανάρτησή του στις 30 Δεκεμβρίου, ανέφερε πως οι τιμές των πτήσεων προς, από και εντός των ΗΠΑ έχουν αλλάξει από την πανδημία του Covid-19.

  • Το 2020: -17%
  • Το 2021: -4%
  • Το 2022: +36%
  • Το 2023: -12%
  • Το 2024: +5%

Ωστόσο, ο Sobie ανέφερε ότι τα προβλήματα στη χωρητικότητα λόγω των καθηλωμένων πτήσεων ίσως να αντισταθμιστούν από την αύξηση των πτήσεων, ιδιαίτερα στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, όπου η βιομηχανία εξακολουθεί να ανακάμπτει από την πανδημία του Covid.

Ανέφερε ότι οι τιμές των εισιτηρίων κανονικοποιούνται σε επίπεδα ανώτερα από τα προ Covid, αλλά χαμηλότερα από τα επίπεδα-ρεκόρ του 2022 — όμως τα προβλήματα κόστους και της αλυσίδας εφοδιασμού παραμένουν. Φέτος μπορεί να υπάρξει κάποια βελτίωση, είπε, αλλά «γενικά, αυτά τα προβλήματα παραμένουν».

Σχετικά Άρθρα