Μετά τη συμφωνία με τον γαλλικό fund Meridiam για την απόκτηση ποσοστού 49,9% στο μετοχικό σχήμα του Great Sea Interconnector, εξέλιξη που προφανώς δίνει ώθηση στην προσπάθεια του ΑΔΜΗΕ για την υλοποίηση του project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, ενισχύονται οι πιθανότητες για την είσοδο και άλλων ενδιαφερόμενων επενδυτών στο έργο.
Μάλιστα, οι επαφές με δύο άλλους υποψήφιους επενδυτές δεν έχουν σταματήσει, με το ενδιαφέρον του fund από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να προσανατολίζεται περισσότερο προς την κυπριακή πλευρά και τις συζητήσεις με το αμερικανικό κρατικό επενδυτικό ταμείο DFC να συνεχίζονται, χωρίς όμως προς το παρόν να έχουν καταλήξει σε αποφάσεις.
Αξίζει να σημειωθεί πως σε περίπτωση που τελικά συμμετάσχουν και τρίτοι εταίροι, τότε τα μερίδια των δύο βασικών μετόχων θα μειωθούν αναλογικά.
Σε ότι αφορά στη συμφωνία με το fund Meridiam, όπως ανέφεραν χθες (19/12) στελέχη του ΑΔΜΗΕ σε δημοσιογράφους, το τεχνικό σκέλος της συμφωνίας έχει κλείσει και απομένει να συμφωνηθούν οι οικονομικοί όροι. Με βάση τις εκτιμήσεις, τους αμέσως επόμενους μήνες θα υπογραφεί η τελική συμφωνία για την απόκτηση του 49,9% του GSI από τους Γάλλους.
Σημειώνεται πως στο νέο σχήμα ο ΑΔΜΗΕ διατηρεί το 50,1% του μετοχικού κεφαλαίου, με 6 μέλη στο Διοικητικό Συμβούλιο και τα υπόλοιπα 5 μέλη να τοποθετούνται από τη γαλλική πλευρά.
Η «ψήφος εμπιστοσύνης» του επενδυτικού fund στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ θα βοηθήσει στην εξασφάλιση χρηματοδότησης του έργου, ενώ θα συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση της προσπάθειας να προχωρήσει απρόσκοπτα το project και να ξεπεραστεί ο σκόπελος των τουρκικών αντιδράσεων.
Χωρίς κονδύλι για τη διασύνδεση ο κυπριακός προϋπολογισμός
Όσον αφορά στην κυπριακή πλευρά, οι τεχνικές συζητήσεις μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών των δύο χωρών συνεχίζονται.
Όσο όμως εξακολουθεί να υπάρχει το κενό ηγεσίας στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου, είναι δύσκολο να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Αλλά και η κυβέρνηση της Λευκωσίας δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα τι θα πράξει σε ότι αφορά στη συμμετοχή της.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι στον κυπριακό προϋπολογισμό για το 2025 δεν έχει εγγραφεί κανένα κονδύλι για το καλώδιο.
Πάντως, το έργο του GSI θα μπορούσε να προχωρήσει και χωρίς τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία ωστόσο έχει ανακοινώσει επίσημα ότι θα συμβάλλει με 100 εκατ. ευρώ στο project.
Πάντως, η ελληνική πλευρά και ο ΑΔΜΗΕ θεωρούν ότι στο συγκεκριμένο έργο, με την μεγάλη γεωπολιτική σημασία και την συνεισφορά που θα έχει στο σύστημα ηλεκτρισμού της Κύπρου, θα πρέπει να υπάρχει συμμετοχή και από το κυπριακό δημόσιο.
Υπενθυμίζεται ότι ο προϋπολογισμός του GSI ανέρχεται στο ποσό του 1,9 δισ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων και συγκεκριμένα το 1,4 δισ. ευρώ να αφορούν στην παραγγελία προς τη γαλλική Nexans που θα κατασκευάσει το υποβρύχιο καλώδιο.