Πριν λίγες μέρες, το Σάββατο (14/12), το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποφάσισε να «προσφέρει» μια ιδιαίτερη εμπειρία: στους… survivors επιβάτες του περασμένενου Σαββάτου (14/12) πηγαίνοντας με τα πόδια στον επόμενο σταθμό και όχι με το «φυσιολογικό» τρόπο λόγω βλάβης σε συρμό.
Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν αυτή ήταν μια εξαίρεση στον κανόνα, αλλά αν όλα πάνε καλά, το Μετρό θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μια θετική αλλαγή για την κυκλοφορία της Θεσσαλονίκης, καθώς οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι η συμπρωτεύουσα θα πάρει μια σημαντική ανάσα στο ζήτημα της κυκλοφοριακή συμφόρησης, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα.
Πρώτες θετικές προβλέψεις
Οι πρώτες έρευνες, που έγιναν από το ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ και το Ζωντανό Εργαστήριο Έξυπνης Κινητικότητας, αποκαλύπτουν ότι το Μετρό έχει ήδη επιφέρει μια σημαντική βελτίωση στη συγκοινωνιακή κατάσταση της πόλης. Συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε μείωση στον αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Η έρευνα αφορά την περίοδο από τη μία εβδομάδα πριν την έναρξη λειτουργίας του Μετρό (25 Νοεμβρίου 2024) και τις πρώτες δύο εβδομάδες του (μέχρι 15 Δεκεμβρίου 2024).
Οι βασικές διαπιστώσεις είναι:
Προβλήματα και αντιφάσεις στην κυκλοφορία
Ωστόσο, οι πρώτες αναλύσεις δείχνουν και κάποιες αντιφάσεις:
Οι έξυπνες στρατηγικές για τη βελτίωση
Τα δεδομένα δείχνουν ότι οι κυκλοφοριακές συνθήκες είναι σε καλό δρόμο, με μερικές περιοχές να βελτιώνονται σημαντικά. Αυτό επιτρέπει τη δημιουργία στρατηγικών που θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τη χρήση του Μετρό, όπως:
Αν και η «περίοδος προσαρμογής» δείχνει ότι το Μετρό δεν είναι ακόμα το απόλυτο μέσο για όλους, τα πρώτα δείγματα είναι ενθαρρυντικά. Η Θεσσαλονίκη, αν και αντιμετωπίζει κάποιες πρώιμες δυσκολίες, φαίνεται να αναπνέει καλύτερα, με λιγότερη κυκλοφορία στο κέντρο και καλύτερους χρόνους μετακίνησης σε αρκετούς βασικούς οδικούς άξονες.