Σάρκα και οστά παίρνει η μεταρρύθμιση του σιδηροδρόμου μέσα από την παρουσίαση σήμερα (13/12) του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, του νομοσχεδίου που επιφέρει ριζικές αλλαγές, από την οργάνωση των φορέων μέχρι την υλοποίηση νέων έργων και την ενίσχυση της ασφάλειας στις μεταφορές.
Με την ψήφιση του νομοσχεδίου, δημιουργείται η νέα ανώνυμη εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.», ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας που θα:
Η ενοποίηση αυτή θα εξασφαλίσει:
Η νέα εταιρεία ενισχύεται μέσω:
1. Διεθνούς διαγωνισμού για Σύμβουλο Μεταρρύθμισης (Reform Consultant), που θα εκσυγχρονίσει το λειτουργικό μοντέλο της εταιρείας. Ο σύμβουλος αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2025.
2. Διαγωνισμού για την πρόσληψη διεθνώς καταξιωμένου οικονομικού φορέα στο ρόλο του Τεχνικού Συμβούλου (Technical Manager), για κρίσιμες λειτουργίες όπως η συντήρηση υποδομών, η διαχείριση κυκλοφορίας και η υλοποίηση νέων έργων.
3. Συνεργασίας με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA), για την υιοθέτηση πλέον σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας ERTMS και την εκπαίδευση προσωπικού στην ορθή χρήση τους.
4. Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Σχεδίου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την επέκταση του δικτύου, με προτεραιότητα τα λιμάνια και τους κόμβους συνδυασμένων μεταφορών.
Το νομοσχέδιο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια και την ενίσχυση των φορέων που σχετίζονται με τις μεταφορές:
Η νέα εταιρεία, καθώς και οι ενισχυμένοι φορείς, θα λειτουργούν με βάση σύγχρονες πρακτικές διοίκησης και δείκτες απόδοσης (KPIs), με στόχο την αξιοπιστία και τη διαφάνεια.
Η μεταρρύθμιση αποτελεί μέρος του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με χρηματοδότηση από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Ειδικά για τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ προβλέπεται χρηματοδότηση 3 εκατ. ευρώ, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητά του.