Πραγματική «βουτιά» καταγράφηκε στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων με κυψέλες καυσίμου με υδρογόνο (FCEV) το 2023, με την έρευνα (αναμεταδίδει το Hydrogeninsight) της κορεάτικης εταιρείας συμβούλων SNE Research να παραθέτει πολύ σημαντικά στοιχεία.
Σε παγκόσμιο επίπεδο πουλήθηκαν μόνο 14.451 FCEV παγκοσμίως σε σύγκριση με 20.704 το 2022. Η μείωση αγγίζει το 30,2% και οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πτώση των πωλήσεων κατά 55,2% στη Νότια Κορέα. Αυτό σημαίνει ότι η Κίνα ξεπέρασε τη Νότια Κορέα ως η μεγαλύτερη αγορά FCEV στον κόσμο, με 5.600 πωλήσεις, έναντι 4.631.
Η «ανάγνωση» των αριθμών
Σύμφωνα με την SNE, η συντριπτική πλειονότητα των πωλήσεων FCEV στην Κίνα — 5.362 — αφορούσε επαγγελματικά οχήματα, δηλαδή φορτηγά, φορτηγά και λεωφορεία, τα οποία αποδίδει στα σχέδια του Πεκίνου να επεκτείνει την προμήθεια FCEV και υποδομών H2.
Οι πωλήσεις FCEV στην Ιαπωνία μειώθηκαν κατά 49,9% πέρυσι σε 424 — μια κατάρρευση 83% από τα 2.453 που καταγράφηκαν από την SNE το 2022 — και στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 39,5% στα 773.
Η συμβουλευτική εταιρεία επισημαίνει ότι παρά την πτώση των πωλήσεων του περασμένου έτους, τα FCEV εξακολουθούν να έχουν παγκόσμιο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 22,5% από το 2017.
Ο αγώνας των κατασκευαστών
Όσον αφορά τις πωλήσεις μεταξύ των διαφόρων κατασκευαστών, η SNE λέει ότι η Hyundai διατήρησε το προβάδισμά της στην αγορά αυτοκινήτων υδρογόνου, πουλώντας 4.709 μονάδες του Nexo FCEV πέρυσι, αλλά προσθέτει ότι αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 55,9% σε σχέση με τις 11.179 πωλήσεις που σημειώθηκαν το 2022.
Το Mirai της Toyota ήταν στη δεύτερη θέση πέρυσι, με 3.737 πωλήσεις — αύξηση 3,9% σε σύγκριση με τις 3.694 που πωλήθηκαν το 2022, ενώ η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία είδε επίσης 102 μονάδες του νέου sedan Crown FCEV που πωλήθηκαν στην Ιαπωνία το 2023.
Αυτά είναι τα μόνα αυτοκίνητα υδρογόνου διαθέσιμα σε όλο τον κόσμο – εκτός Κίνας – αν και η Honda σχεδιάζει να κυκλοφορήσει φέτος μια έκδοση κυψελών καυσίμου του μοντέλου της CR-V στην Ιαπωνία και τη Βόρεια Αμερική.