Με την οικονομική αβεβαιότητα να επηρεάζει τις επιλογές τους, οι Έλληνες καταναλωτές προσεγγίζουν με ανάμεικτα συναισθήματα τη φετινή Black Friday και τη Cyber Monday, όπως αποκαλύπτει η νέα έρευνα Future Consumer Index Ελλάδα 2024 της EY, η οποία θα παρουσιαστεί αναλυτικά τον Δεκέμβριο. Τα πρώτα ευρήματα σκιαγραφούν μια εικόνα προβληματισμού, αλλά και στρατηγικής αναμονής για την αξιοποίηση των προσφορών.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 50% των Ελλήνων καταναλωτών σκοπεύει να εκμεταλλευτεί τις εκπτώσεις της Black Friday και της Cyber Monday. Ωστόσο, ένας σημαντικός αριθμός δηλώνει επιφυλακτικότητα, καθώς η απόφαση για αγορές εξαρτάται από εισοδηματικά κριτήρια και την τιμή των προϊόντων.
Μεταξύ των πέντε τυπολογιών καταναλωτών που εξετάζει η έρευνα, το 62% της κατηγορίας “Affordability First”, δηλαδή όσων δίνουν προτεραιότητα στην προσιτότητα, δεν σκοπεύει να πραγματοποιήσει αγορές.
Πιο πρόθυμοι να επωφεληθούν από τις εκπτώσεις είναι:
Αν και αρκετοί καταναλωτές παραμένουν συγκρατημένοι, όσοι σχεδιάζουν αγορές επιλέγουν στρατηγικά να περιμένουν τις εκπτώσεις. Το 79% αυτών αναβάλλει αγορές έως τη Black Friday και τη Cyber Monday, εστιάζοντας σε προσφορές που θεωρούν ελκυστικές.
Η έρευνα της EY επιβεβαιώνει μια τάση που παρατηρείται διεθνώς: η οικονομική επιβράδυνση και ο πληθωρισμός οδηγούν τους καταναλωτές να περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα. Ταυτόχρονα, πολλοί εμφανίζονται δύσπιστοι, θεωρώντας ότι οι μεγάλες εκπτωτικές εκδηλώσεις συχνά δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες για σημαντικές προσφορές.
Ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Λιανεμπορίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, σχολίασε ότι, παρά την εξοικείωση των Ελλήνων με τα εκπτωτικά γεγονότα, η οικονομική αβεβαιότητα και οι υψηλές τιμές επιβραδύνουν τις αγοραστικές αποφάσεις.
Τόνισε ότι οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου πρέπει να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους, αξιοποιώντας πρακτικές αιχμής, όπως:
Η προσέγγιση αυτή θα μπορούσε να βοηθήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες των καταναλωτών.