MENU

Σχέδιο ΟΑΣΑ για περισσότερες λεωφορειακές γραμμές και περισσότερους ιδιώτες στις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής

Ιδιαίτερα κρίσιμο είναι να εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση για την υλοποίηση των νέων πλάνων του Οργανισμού

Νέες γραμμές σε περιοχές που σήμερα δεν εξυπηρετούνται θέλει να προσθέσει ο ΟΑΣΑ στο «μπουκέτο» υπηρεσιών του μαζί με ενίσχυση των συχνοτήτων υφιστάμενων γραμμών μέσω της διεύρυνσης της παρουσίας ιδιωτών στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας.

Ο Οργανισμός διερευνά το ενδεχόμενο επέκτασης του έργου που έχει ήδη παραχωρήσει σε ιδιώτες με την οκταετή σύμβαση που έχει υπογράψει με την Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής, με στόχο να εγκαινιάσει νέες λεωφορειακές γραμμές σε περιοχές εκτός του σημερινού του χάρτη, αυξάνοντας παράλληλα τις συχνότητες και σε δρομολόγια που ήδη εκτελούνται.

Στην κατεύθυνση αυτή και ύστερα από τους πρώτους μήνες εφαρμογής των δύο δίδυμων συμβάσεων με τα ΚΤΕΛ Αργολίδας, Επαρχίας Θηβών, Κορινθίας, Σαλαμίνας, Χανίων – Ρεθύμνου, του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Μαγνησίας και των ταξιδιωτικών γραφείων Smile Acadimos και Maroulis Travel για τη λειτουργία 63 λεωφορειακών γραμμών της ανατολικής και δυτικής Αττικής από ιδιώτες συνολικού προϋπολογισμού 435 εκατ. ευρώ, ο ΟΑΣΑ αναζητεί τεχνικό σύμβουλο με στόχο τη διενέργεια νέου διαγωνισμού για την ανάθεση έργου.

Άλλωστε πλέον έχει αποκτηθεί περίπου τετραετής εμπειρία από τη συμμετοχή ιδιωτών στο μίγμα των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, η παρουσία των οποίων ξεκίνησε με την επίκληση της πανδημίας το 2020 και ακολουθήθηκε από πληθώρα παραπόνων του επιβατικού κοινού των περιοχών που εξυπηρετούσε η σύμβαση.

Σήμερα στελέχη των συγκοινωνιακών εταιριών εκτιμούν ότι υπάρχει πλέον η γνώση ώστε να αντιμετωπιστούν οι «παιδικές ασθένειες» που εκδηλώθηκαν στα πρώτα χρόνια αυτής της συνεργασίας με προβληματικά οχήματα και ελλιπέστατα δρομολόγια.

Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση που «τρέχει» εδώ και λίγους μήνες, αφορά διάστημα έως το 2032 και δρομολόγια που θα εκτελούντα με 211 καινούρια οχήματα με αμοιβή ύψους 2,33 ευρώ/οχηματοχιλιόμετρο (πλέον ΦΠΑ) για το πρώτο έτος.

Δρομολόγια σε νέες περιοχές και δημιουργία εποχιακών γραμμών

Ο ΟΑΣΑ στρέφει την προσοχή του σε νέες περιοχές μεταξύ των οποίων το Μαρκόπουλο, το Πόρτο Ράφτη, τη Ραφήνα, τα Καλύβια, την Κερατέα και τα Μέγαρα.

Υπό διερεύνηση είναι το ενδεχόμενο δημιουργίας εποχιακών γραμμών, που θα μπορούσαν να εξυπηρετούν παραθαλάσσιες περιοχές κατά τη θερινή περίοδο, αλλά και «ειδικών» γραμμών που θα εξυπηρετούν συγκεκριμένο κοινό ή θα ενώνουν σημαντικούς κόμβους όπως για παράδειγμα τα λιμάνια Πειραιά και Λαυρίου.

Ταυτόχρονα συζητείται η δημιουργία γραμμών, οι οποίες στη συνέχεια θα μπορούν να «πουληθούν» σε δήμους, αλλά και η ανάθεση τουριστικών γραμμών σε ιδιώτες.

Σε κάθε περίπτωση ξεκάθαρο είναι ότι το νέο έργο που θα ανατεθεί δεν αφορά την περαιτέρω παραχώρηση γραμμών, οι οποίες σήμερα ανήκουν και εξυπηρετούνται από την ΟΣΥ, αλλά κατά κύριο λόγο νέες γραμμές σε ποσοστό 80%.

Ταυτόχρονα, ο όποιος σχεδιασμός θα λάβει οπωσδήποτε υπόψη τα αποτελέσματα του νέου Στρατηγικού Σχεδίου Συγκοινωνιών που θα προκύψει από τη μελέτη που διενεργείται αυτήν την περίοδο για λογαριασμό του ΟΑΣΑ και θα χαρτογραφήσει τις ανάγκες της επόμενης 20ετίας στην Αττική.

Ιδιαίτερα κρίσιμο θα είναι να εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση για αυτές τις κινήσεις, καθώς οι σκέψεις επέκτασης του δικτύου δεν έχουν ακόμα μετουσιωθεί σε κάποια πρόταση προς το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Σύμφωνα με την προκήρυξη του ΟΑΣΑ, πάντως, ο τεχνικός σύμβουλος που αναζητεί ο ΟΑΣΑ θα αναλάβει τα εξής:

· Τεκμηρίωση σκοπιμότητας διενέργειας διεθνούς διαγωνισμού για την παροχή δημοσίων υπηρεσιών οδικών επιβατικών μεταφορών. Θα πραγματοποιηθεί ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης και της επιχειρησιακής ετοιμότητας της ΟΣΥ και της ΚΤΕΛ Ν. Αττικής και θα τεκμηριωθεί η σκοπιμότητα διενέργειας διεθνούς διαγωνισμού.

· Επισκόπηση τευχών προκηρύξεων παρόμοιων διαγωνισμών που έχουν διενεργηθεί σε άλλες πόλεις (π.χ. τεύχος διακήρυξης για την παροχή υπηρεσιών δημόσιων επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία στην περιοχή ευθύνης του ΟΣΕΘ).

· Καθορισμός είδους σύμβασης με τον πάροχο του ανατιθέμενου συγκοινωνιακού έργου, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο (ν.4412/2016, ΕΚ 1370/2007).

· Καθορισμός διαδικασίας διενέργειας του διαγωνισμού, σύμφωνα με την υπάρχουσα ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία. Απαιτείται νομική υποστήριξη.

· Καθορισμός συγκοινωνιακού έργου προς ανάθεση, σε συνεργασία με ΟΑΣΑ, με συγκεκριμένα κριτήρια, λαμβάνοντας υπόψη το υπάρχον έργο που έχει ανατεθεί στην ΟΣΥ και την Κοινοπραξία Αττικής.

· Κοστολόγηση του συγκοινωνιακού έργου. Θα πρέπει να εκτιμηθεί με παραμετρικό τρόπο, το κόστος των γραμμών που θα ανατεθούν, ώστε να προκύπτει το συνολικό κόστος του υπό ανάθεση έργου. Η ανάλυση αυτή θα επιτρέψει την ποσοτική εκτίμηση μιας σειράς δεικτών, όπως π.χ. κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο.

· Όροι διενέργειας του διαγωνισμού. Θα διευκρινιστούν θέματα αναφορικά με τη διάρκεια της σύμβασης, τις ελάχιστες προϋποθέσεις συμμετοχής, τα κριτήρια ανάθεσης, το περιεχόμενο των προσφορών, τη διενέργεια της διαδικασίας αξιολόγησης των προσφορών, τους όρους εκτέλεσης της σύμβασης.

· Σύνταξη σχεδίων τευχών δημοπράτησης. Παροχή νομικών υπηρεσιών υποστήριξης στην κατάρτιση των τευχών διαγωνισμού και ειδικότερα στην σύνταξη του Πλήρους Σχεδίου Τεύχους Διακήρυξης, στο οποίο o ανάδοχος θα ενσωματώσει και τα Παραρτήματα του τεύχους, συμπεριλαμβανομένου και του Σχεδίου Σύμβασης.

· Υποστήριξη διαβούλευσης και κατάρτιση οριστικών τευχών δημοπράτησης. Θα ακολουθήσει η προβλεπόμενη διαβούλευση, κατά την οποία θα υπάρχει τεχνική υποστήριξη στον ΟΑΣΑ, όσον αφορά τα ερωτήματα/διευκρινήσεις που θα τεθούν από τους ενδιαφερόμενους. Στη συνέχεια θα καταρτιστούν τα τελικά τεύχη δημοπράτησης. Η συνολική επιθυμητή / εκτιμώμενη διάρκεια των ζητούμενων υπηρεσιών είναι τέσσερις μήνες από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης.

Σχετικά Άρθρα